Bij onze dochter van nu 5,5 is ruim een half jaar geleden Selectief Mutisme vastgesteld. Na een zoektocht van zo een 2 jaar eindelijk de juiste begeleiding gekregen.

Toen ze klein was en geen antwoord gaf als mensen haar iets vroegen (oma,opa en andere familieleden en vrienden) dacht ik eerst zelf aan verlegenheid, dat was ik zelf ook extreem toen ik klein was. Op de peuterspeelzaal (2,5 jaar) werd het niet beter, in de kring gaf ze geen antwoord en zei ook niets tegen de juf. Toen ze 4 jaar werd en naar groep 1/2 ging bleven we op dit niveau hangen. Geen antwoord op school tegen de juf of ze er was of niet, niet tegen de kinderen. Maar buiten tegen mij voluit. Dan zeiden de kinderen we eens Juffff ze kan praten!!! :-) Best wel gek omdat te horen over je eigen kind.De toets op school die ze moeten maken was niet zo best gemaakt..ze veegde m van tafel want had er geen zin in.. 2 maal een D gescoord. Ook de volgende toets was niet best.. Thuis was alles goed leek er niets aan de hand. Ook met dr oudere zus nu 9 jaar praat ze voluit en doet ze gek met haar mee. Voor de zomer vakantie zijn we eindelijk in de molen terecht gekomen. intake, vragenlijst en daarop volgend dus “de stempel” selectief mutisme. Heel gek.. je weet t want alles wijst erop maar dan zo definitief valt t toch zwaar.. Na de zomervakantie heeft ze hulp gekregen op school. En ja..ze praat tegen de juf, in de kring tegen de kinderen en bloeit helemaal op.. Superrr!!! In december een gesprek gehad met de juf schoolmaatschappelijkwerk en de dame die haar begeleid..(van de oase) Toch een intelligentie toets laten doen om te kijken of ze alles wel snapt en/of ze er geen zin in heeft. En dan komt de toets van groep 2..nu zelfs een E.. Das echt schrikken, zeker omdat ze nu meer mee doet enzo. Nu ook de uitslag gehad van de intelligentietest en haar TIQ is 73 PIQ 59 en VIQ 90 best schrikken als je dacht dat het beter ging. Ze gaan op korte termijn nog een Neuropsychologisch onderzoek doen.. moet me er nog ff verder in verdiepen. Maar ze geven het advies om toch haar te laten plaatsen op Speciaal Basisonderwijs. Zijn er mensen die in zo een zelfde situatie zitten tips hebben om hier mee om te gaan of andere adviezen.. Moet er wel bij zeggen dat ik het voor mijn kleine meid alleen maar beter vind dat ze nu de aandacht en zorg gaat krijgen die ze nodig heeft.. Ben daar echt heel erg blij mee..

Alvast bedankt voor jullie reactie

Groetjes Claudia