Dag Bert,
Lastige zaken zijn dat. Ik ben geen professioneel hulpverlener, maar ik herken wel bepaalde zaken.
Ik zou u willen aanraden; staar u niet blind op het plakkertje dat u bij uzelf wilt (laten) opplakken, zie meer uit naar een oplossing, hoe u beter functionerend in het leven kan staan, meer rust kan vinden en beter met uzelf en uw medemens kan omgaan.
Uw wil, die is helemaal van u. U bent geboren met een vrije wil, zodat u keuzes kunt maken. Elke dag weer. Door goede keuzes te maken (zoals de keuze om te werken waardoor u in uw onderhoud kunt voorzien) , kunt u het goede spoor in het leven handhaven. Door slechte keuzes (zoals drug of overmatige alcoholgebruik) breekt u de boel af.
Uw ego, dat is een latijns woord voor “ik” dat is lastig om uit te leggen. Vaak zeggen mensen dat iemands ego te groot is. Ik denk dat ze dan bedoelen dat iemand heel erg met zichzelf bezig is (ego-istisch komt hier vandaan), graag in het middelpunt wil staan (ego-centrisch). Men bedoelt dan vaak dat de persoon de ander te weinig ruimte of aandacht geeft, wat als onprettig wordt ervaren. Iedereen wil gehoord worden en z'n zegje doen, maar de ander wil dat ook. Dit heeft alles te maken met hoe we met de ander omgaan.
Uw “zelf” dat ligt er vlakbij. Het beeld dat u van uzelf heeft, is het zelfbeeld. Vaak is dit negatief. We denken dan dat we niet waardevol zijn, “het” niet waard zijn, en dat anderen altijd beter, leuker …. zijn.
Wie u bent (uzelf) dat heeft te maken met uw identiteit, ook zo'n lastig woord. Als kind identificeert u zich met uw vader en moeder. En als het goed is ontstaat er dan een gezond zelfbeeld. Maar als één van de ouders bijvoorbeeld afwezig is, ontstaan er problemen omdat deze identificatie niet (goed) tot stand kan komen.
Narcisme heeft te maken met teveel liefde voor jezelf. Teveel op jezelf gericht zijn. Daardoor kunt u ook in de problemen komen in de relatie met anderen. Ik vind het niet zo belangrijk om te weten of het ego groter is dan de wil, of andersom. Ik weet dat ook niet goed.
U noemt in uw titel ook nog het woord “opstandig”.
Ik zou u willen vragen: ga eens voor uzelf na waar die opstand vandaan komt? Tegen wie is die opstand? Opstand zie ik als een houding van verzet tegen iets of iemand. U bent het ergens niet mee eens. Dat kunt u voor uzelf uitzoeken. Zo kunt u voor uzelf ontdekken wat het werkelijke probleem is bij uzelf.
Ik hoop dat u er iets aan heeft. Als u meer wilt vragen, schrijf het maar neer hier.
Sterkte.