financiële ramp

• jt.hibma@knid.nl

Goedendag op stralende Paasmaandag, maar niet voor mij. Probleem: heb veel, heel veel geld verloren, in 2 stappen, eigen schuld: ik heb mij laten overhalen tot “hoger risico” zodat de handelaar meer op mijn winst zou verdienen. Ik moest tekenen, het verlies eventueel is voor mij. Hij haalde mij over zeggende: koersveranderingen, onverhoopt, kan ik tackelen, ik zou ruzie krijgen met Michel, dit is/was mijn coach van een vergelijkbaar bedrijf waar ik eerder was maar ook verkeerd ging, computermodellen die faalden vanwege ramp Japan, Libië. Dus, goed begrepen, wat niet verwacht werd, gebeurde toch, hij kon het niet tackelen. Het is in n twee keer handelen, met deze hoge hefboom, sorry, ik neem even aan dat jullie deze materie snappen of dan maar voor kennigeving aannemen even, s.v.p. De 2e keer werd ik gewaarschuwd door MIchel: mijn advies stoppen, denk aan de risico's: nu wel. Toch ging ik door, — IN PANIEK GEHANDELD, bedenk ik mij nu – met mijn koppige hoofd, ik dacht enz., Patrick wat dit varkentje wel, kordate stem, blik op vooruit, het is hun werk, maar nu ben ik zelfs reservegeld kwijt, heb nog wel wat maar reserves, genoeg in principe, (hier moet ik over gaan praten met mijn bankman van de Rabo, is mijn geadviseerd door de SOS tel. hulpdienst, dat doe ik ook) maar dit is zo pijnlijk, zo dom ben ik geweest, zo angstig ben ik er nu om, om deze dommigheid. Nogmaals ook: You can lose your money, staat op hun site, is niet over gepraat als zijnde waarschuwing, ook niet meer door mij. Ik heb mij laten ompraten, dit kan ik mijzelf niet vergeven en maakt mij panisch, want ik ben ergens anders ook al een deel van mijn vermogen kwijt geraakt, dat wilde ik weer terug en deze firma's toonden goede resultaten van afgelopen jaren…..ik wil zelf het liefste naar een inrichting, ik wil lieve zorgzame mensen om mij heen en praten over wat ik het beste met de rest van mijn geld moet doen, ik kan het zelf niet meer. Heb vannacht maar 4 uur geslapen, dit gaat al een week zo, met oxazepam erbij.Het gaat van kwaad tot erger, in het begin was ik nog redelijk psychisch maar dit wordt steeds slechter. Mijn vriend steunt mijn wel maar niet op de manier die ik wil, hij is een eenvoudige bakker, hij kan het ook niet aan en dus dubbel: ik schaam mij dat ik mij zo heb gedragen hiermee, niet met hem heb overlegd: hij heeft er geen verstand van zegt hij altijd, brrrr, ik help hemmet kleren wassen en eten verzorgen. Ik was altijd de sterkste, vond ik wel mooi, groeide ik van, ik vond het fijn wat ruimer te kunnen leven, maar de weg van de belegger is niet eentje waarbij je geld ergens neerlegt en het loopt niet weg, integendeel.

Mijn familie durf ik het niet te vertellen, die zie ik ook nooit meer, ik heb een slechte band met mijn broer die al dit erfenis-geld bij mij heeft gedumpt, zonder bezoek, zonder gesprekken hoe er mee om te gaan, niets.Ik heb ook nooit aan de begrafenissen meegeholpen of verhuizingen en verkoop van boerderij van mijn ouders. Door een vroeger debacle, waardoor ik in een therapeutische gemeenschap kwam, ben ik altijd verworpen. Mijn moeder was alcohol liefhebster en mijn vader nors van aard en luste ook een borrel, maar lieten een boel geld achter. Ik heb hem wel verzorgd op het eind van zijn leven, de jaren nadat mijn moeder was gestorven. Vandaar deze nalatenschap. RABO bank heeft mij echt niet geholpen zoals ze altijd doen voorkomen op de TV. Eigen verantwoordelijkheid, en ik was niet volwassen genoeg, ik weet het ook niet precies te verklaren, maar het doet wel pijn zulke reclames te horen. Ik ga nu wel met de bankman praten, aan tafel en niet door de telefoon. Maar ik wil ook hulp van andere mensen want ik zie het niet meer zitten. Angst, angst angst is wat de klok slaat de laatste 1.5 week hier. Wie kan, weet mij via dit bericht goed te helpen, gaarne en bedankt alvast. Ik ben benieuwd, ik moet plotseling nieuwe wegen bewandelen, de oude wegen zijn er niet meer. Dank.

• Mike

Medemens,

Dapper dat u nu eerlijk durft te worden.

Eerlijk MOET worden. Waarom niet eerder eerlijk geworden? Uit angst vermoed ik.

Waarom bent u bang? Waarom ligt u precies wakker?

Mag ik het zeggen? U heeft uw leven gebouwd op angst, en nu is uw leven in elkaar aan het zakken.

En u moet onder ogen zien dat u niet gehandeld heeft naar de maatstaven van het leven zelf.

U heeft geld achterna gelopen, maar ontdekt dat het feitelijk waardeloos is.

U heeft willen groeien, maar op een niet-werkende manier. U heeft iets willen ophouden, en nu moet u dat onder ogen komen, en ook naar de mensen om u heen. Ik herken het maar al te goed.

Ik kan u niet helpen, uw fout en risico's moet u verantwoorden. U kunt slechts eerlijk zijn. Het ergste wat u kan overkomen,

is uw eigen opgepoetste imago verliezen, maar dat was de versie van uzelf die u NIET was. De winst is dat u zal ontdekken wie u WEL bent.

Het is Pasen. Misschien zegt het u nog iets. U weet wel, die persoon die zich liet doodgeselen. Jezus aan het kruis. Op het moment voordat hij stierf schreeuwde hij het uit:

Vader, Waarom hebt U mij verlaten? Op dat moment werd de weg tot God de Vader weer beschikbaar. Ook voor u.

God houdt van u. Ik kan alleen maar bidden dat Zijn liefde, in uw angst komt. Dan zal die akelige snijdende angst VOLKOMEN VERDWIJNEN.

U zult rust vinden als u zich tot Jezus wendt. Hij wil u helpen. Vandaag nog. Als u hem vertrouwt, dan gaat u iets beleven.

U zult bij Hem puur GOUD vinden, meer dan die paar centen die u verloren heeft (….)

Jezus heeft ook uw schuld gedragen, zodat u weer een vrij mens kan worden.

Dat is wat ik u toebid vanachter mijn toetsenbord: een leven in een diepe rust en vrede. Geen zorgen, want God zorgt voor u.

Althans, zo is het mij vergaan. Ooit was ik akelig bang en eenzaam. Nu ken ik een diepe vrede, geld is niet belangrijk meer voor me.

Het enige dat u moet doen, is Jezus uitnodigen, midden in uw angst, u zult een wonder gaan beleven.

In de liefde is geen enkele ruimte voor angst.

Wees niet bang om eerlijk te zijn tegenover de mensen om u heen.

Nogmaals: beter klein te zijn, maar echt, dan de show ophouden en onecht moeten zijn.

• FrederikW

Ik zou niet jezelf ter aarde gooien, met je knieen in de modder en je handen in de lucht naar God smekend voor verlossing.

Ik zou ook niet psychisch onstabiel proberen een schizofreen beeld op te wekken om Jezus te vinden, zelfs met rationeel

verstand in een gezonde situatie gedateerde sprookjes lezen en daarin willen geloven.

Ontopic: speculeren brengt risco's met zich mee, de markt is zo onstabiel dat je hele bankroll inzetten fataal kan aflopen,

hou altijd genoeg achter om eventuele verliezen op te vangen zonder dat je in de sjit komt.

Er zit nu helaas niks anders op dan je wonden te likken. Een baan vinden en je kapot werken om alles weer een beetje

op orde te krijgen. True, een lang traject en lastig in de situatie waarin je je bevind. Not much you can do. Terug in de grind

tegen de tijd dat je weer wat armslag hebt en beter omgaan met je riscospreiding en jezelf niet laten informeren en daar afhankelijk

van zijn, maar zelf die kennis vergaren.

Sterkte

• Mike

Ik heb ontdekt (als het over kennis gaat) dat de waarheid vrij maakt.

En wie bang is, is niet vrij. En leeft dus niet in de waarheid.