Ik ben een laatbloeier. In elke zin van het woord. Een dromer ook, iemand die haar hart en passies volgt, niet altijd even doordacht en logisch nadenkt en van heel kleine dingetjes kan genieten. Eigenlijk vrij kinderlijk dus. Deels ligt het aan mijzelf, deels ligt het aan wat ik van mijn ouders heb meegekregen, maar wat mij heel gelukkig maakt heeft zelden te maken met status, prestaties, spullen etc. Toegegeven, ik heb misschien makkelijk praten omdat het dankzij een gelukkige positie van mijn ouders mogelijk is geweest langer dan gebruikelijk te studeren, er niet op gehamerd is dat ik iets moest kiezen waarmee ik een goede baan kon krijgen etc. en ze hebben mij geholpen bij de koop van een appartementje. Eigenlijk ben ik misschien een beetje een verwend nest zonder het door te hebben. Maar nu ik net afgestudeerd ben (op mn 32e jaar) en ik de studentenfase echt vaarwel ga zeggen valt het me op dat het in de volwassen wereld heel vaak gaat om status, prestaties, geld, uiterlijk vertoon etc. Ik zal niet ontkennen dat die dingen mij echt TOTAAL niets doen, maar ik heb hier van mijzelf niet zo heel veel mee. Ik droom niet weg bij hele dure auto's, gadgets, banen waarmee ik kan opscheppen etc. maar het zijn kennelijk wel dingen die je tot een persoon maken die gewaardeerd wordt… Ik ben denk ik veel vlugger tevreden met iets of ben ik gewoon veel te gemakzuchtig? Niet strijdlustig genoeg om door te vechten tot de top? Gesprekken met (en over) andere mensen gaan vaak over hoeveel iemand wel niet verdient, wat ie allemaal wel niet bereikt heeft, wat ie allemaal wel gekocht heeft en wat die allemaal van de wereld gezien heeft. Ik weet niet of de mensen die het zo vaak over anderen hebben deze ‘succesvolle mensen’ waarderen of dat ze jaloers zijn of neerkijken op anderen die het ‘minder ver’ hebben geschopt. Misschien ligt het ergens tussenin. Maar ik heb nooit begrepen dat het dít is waardoor je eigenlijk meetelt in de maatschappij en waarop je beoordeeld of gewaardeerd wordt… Het is niet zo dat ik al die dingen die ik hierboven schets wil hebben (niet voor mijzelf en niet voor een ander) want daat hecht ik te weinig waarde aan. Maar waardering, dat wil ik juist wel graag hebben? Als kind of tiener en zelfs student leek het zo om andere dingen te gaan. Oogste je voor dingen die in mijn opinie waardevoller zijn waardering. (Behulpzaamheid, betrokkenheid, gezellig en sociaal zijn etc.) Nu ik bijna geen student meer ben moet ik mijn waardering dus uit andere dingen gaan halen, maar hoe doe ik dat als ik van nature geen materialist ben? Of word je dat gaandeweg, na een aantal jaar werken? Maar dan nog zullen er altijd mensen blijven die meer gewaardeerd zullen worden omdat ze al veel langer hun verstand hebben gebruikt ipv hun passies gevolgd en van kleine momentjes genoten…