Kind van 20 mnd en auto ongeluk

• Jakerdejake

Wij hebben in juli een auto ongeluk gehad. De kleine, een jongen van 20 maanden lag achter in de kinder stoel te slapen.

Deze is huilend wakker geworden. Wij konden gelukkig alle drie ongedeerd de auto verlaten.

Tijdens de werkzaamheden van het bergingsbedrijf, en de activiteiten van de brandweer hebben wij hem laten zien wat er allemaal gebeurd is. Dus kijken naar de brandweer en berging.

Daar had hij het al telkens over auto, boem boem.

Nu een aantal weken later schrikt hij 's nachts wakker, gillend “ nee nee, uit uit.” Hij is dan zeker een minuut of 2 ontroostbaar.

Bij mijn schoonmoeder gisteren op schoot zij hij “ oma, auto boem…”

Hoe gaan wij hiermee om? Laten wij dit gewoon gaan, of moeten we dit toch aan hem uit proberen te leggen.

Jake.

• wana

Ik ben geen deskundige,dat allereerst.

Maar persoonlijk zou ik er gewoon over praten als het kind het aangeeft.

Die ervaring en de gevoelens die er bij komen kijken benoemen zodat het voor een kind een naam krijgt.

Op kinderniveau uiteraard.

ja, auto boem hé? wij ook een keer hé? dat kan gebeuren. Maar het ging goed hé? geen au gedaan.

jij ook wel es gevallen hé?, dan ook boem en soms wat au daardoor.kan gebeuren.

Kind zal zelf wel met aanvullingen komen waar het zich mee bezig houdt. Dat de auto stuk was oid.

Bij de nachtelijke paniek gewoon troosten,vragen ‘heb je gedroomd?’of bevestigend het was maar een droom,alles is veilig je ligt in in je bedje.

Gewoon de angst erkennen en bevestigen, zo krijgt het gevoel van paniek een naam en kan het kind het benoemen dat het eng was, dat het goed afgelopen is en dat het geschrokken is.

Dat ie af en toe nog eng droomt en dat dat gelukkig maar een droom is en dat het niet erg is,geen auw gedaan.

En het zal nog wel in de herhaling moeten een paar keer,zo verwerkt een kind heftige dingen en dingen die indruk hebben gemaakt.Daar kunnen ze ineens weken later weer mee komen.

• Jakerdejake

Wana,

Dank je.

Zijn er nog anderen met een idee?