geen mensen-mens?

  • chiyo

    Vanmiddag komen mijn zus en haar zoontje bij me logeren. Leuk, zou je zeggen. Gezellig. Ja, dat zei ik ook toen ik het afsprak. Maar nu het moment nadert, ben ik de uren al aan't aftellen over hoe lang ik weer alleen ben. Zo gaat het nou altijd. Ik spreek iets af en kijk er ook echt naar uit, totdat het zover is. Ik ben ziekelijk graag alleen en kom er maar niet achter waarom. Als ik mijn persoonlijkheid hier zou beschrijven, zou iedereen hier me heel sociaal noemen. Uit tests blijkt steeds weer dat een sociaal beroep het beste bij me past. Maar hoe sociaal kan ik nou zijn als ik altijd alleen wil zijn.

    Ik vraag me af of er mensen zijn die zich hierin herkennen en of zij er bij zichzelf al uit zijn hoe het komt en vooral ook, hoe ermee om te gaan. For now, thnx 4 reading!

  • Psycholoog Mirella Brok

    Beste Chiyo,

    Je vraagt in je stuk tekst of mensen zich herkennen, waar het vandaan zou kunnen komen en hoe je er mee om zou kunnen gaan.

    Ik denk dat het graag alleen willen zijn beinvloed kan worden door tal van zaken. Je persoonlijkheid kan daar een rol in spelen - introversie versus extraversie - maar ook andere zaken. Bijvoorbeeld vertrouwen in jezelf en in anderen. Je vermogen om grenzen aan te geven aan andere mensen. Je energielevel. Je verwachtingen over samen zijn of alleen zijn.

    Je stukje roept bij mij een aantal vragen op. Wellicht als je die voor jezelf kunt beantwoorden, dat je dichterbij je een verklaring kunt komen voor jezelf.

    - Gedraag je jezelf anders wanneer je alleen bent, dan wanneer je samen met iemand bent? Zo ja, wat voor verschillen zijn dat?

    - Hoe voel je jezelf wanneer je bij anderen bent, en hoe voel je jezelf erna?

    - Als je verlangt naar alleen te zijn, verlang je dan naar iets specifieks dat je doet/voelt/kunt laten/denkt/hebt en wat je niet doet/voelt/kunt laten/denken/hebben als je met anderen mensen bent?

    En misschien wel de belangrijkste vraag voor nu;

    - Zit je verlangen alleen te zijn je in de weg? Met andere woorden, denk je dat je leven beter wordt wanneer je meer met anderen zou zijn? Zo ja, hoe wordt je leven dan beter?

    Succes met jouw zoektocht naar antwoorden!

    Wil je meer weten over relaties en interactie in relaties, kun je me altijd bereiken via internet; http://nl.liquic.com/viewset/1748/online_flirt_en_date_coaches/psycholoog/psycholoog_mirella_brok.html

  • Mike

    Beste Chiyo,

    Je zegt dat je “ziekelijk graag” alleen bent.

    Op zich is er niets mis mee met iemand die graag alleen is, en daar vrede mee heeft.

    Het kan ook zo zijn dat je jezelf telkens terugtrekt om een reden die je nog niet helder hebt.

    Als je je in gezelschap begeeft, dan wordt je met jezelf geconfronteerd. Je voelt dan duidelijker hoe je erin staat.

    Bijvoorbeeld: als ik de hele dag alleen thuis ben, voel ik me lekker. Maar als ik me dan naar buiten begeef en ik loop ineens in een drukke supermarkt, kan ik

    me plotseling erg ongemakkelijk voelen. Het is ook een stuk gewenning dat meespeelt.

    Je moet er voor jezelf maar 's op gaan letten, wat er met jou gebeurt, als je in gezelschap bent.

    Word je bang? Of wordt je nerveus? Wil je ergens voor weglopen? Ben je bang om jezelf te laten zien?

    Ben je bang dat mensen iets in jou zullen ontdekken? (misschien wel iets dat je lang geleden hebt uitgespookt en je nu verborgen houdt?)

    Is er een verlangen dat je liever niet wilt dat mensen dat weten?

    Allemaal redenen waarom je liever alleen bent.

    Onderzoek ook 's voor jezelf of je er vrede mee hebt, dat je graag alleen bent.

    Ik hoop dat dit je wat verder kan helpen.

  • chiyo

    Bedankt voor jullie reacties! Altijd fijn als er met je mee gedacht wordt. Ik ga hier zeker over nadenken en zal jou graag eens opzoeken op je site, Mirella. Groetjes

  • Psycholoog Mirella Brok

    Beste Chiyo,

    Fijn dat je op onderzoek uit kunt gaan aan de hand van de reacties.

    Veel succes!

    Mirella

  • Nickamen

    Anonymous

    Vanmiddag komen mijn zus en haar zoontje bij me logeren. Leuk, zou je zeggen. Gezellig. Ja, dat zei ik ook toen ik het afsprak. Maar nu het moment nadert, ben ik de uren al aan't aftellen over hoe lang ik weer alleen ben. Zo gaat het nou altijd. Ik spreek iets af en kijk er ook echt naar uit, totdat het zover is. Ik ben ziekelijk graag alleen en kom er maar niet achter waarom. Als ik mijn persoonlijkheid hier zou beschrijven, zou iedereen hier me heel sociaal noemen. Uit tests blijkt steeds weer dat een sociaal beroep het beste bij me past. Maar hoe sociaal kan ik nou zijn als ik altijd alleen wil zijn. Ik vraag me af of er mensen zijn die zich hierin herkennen en of zij er bij zichzelf al uit zijn hoe het komt en vooral ook, hoe ermee om te gaan. For now, thnx 4 reading!

    Just do it and Ur down with life.
  • Nickamen

    U bent niet de enige hoor, wat ik doe is zelf onderzoek wat je leuk vind om te doen buiten het allen willen zijn. Alleen kunt prima dingen doen en thats it. Wat een ander denkt of wat u denk over anderen dat is niet ten orde. Blijf u zelf dan komt het goed. Ik ben zelf mijn hele leven alleen met katten en bevalt mij prima zo. Tis maar wat je leuk vind.iIk hoop dat u hier zorgen over maakt want dat is zonde van Uw tijd. Leven zit vol fantastische ‘fantasieën’. 

    heb een fijn leven en vreugde  gewenst! 

     

    Just do it and Ur down with life.