ten einde raad in de liefde

• loneley

Ik ben nu iets meer dan een jaar samen met mijn vriend.

Het was al van in het begin een heel bewogen jaar waar we toch een aantal keren uitelkaar zijn geweest.

De laatste maal had hij er genoeg van en wou er definitief mee stoppen.

we zijn dan een aantal maanden uitelkaar geweest en toen hij hoorde dat ik iemand anders had leren kennen kwam hij op zijn kousen voeten terug, en zei me dat hij de grootste vergissing van zijn leven gedaan had door mij te laten gaan. Nu zijn we al enkele maanden terug samen en in het begin was het echt fantastisch maar nu gaat het terug berg af. Hij heeft me enkele weken geleden gevraagd om samen te wonen en samen een huisje te zoeken voor ons. De huisjes die ik vond waren voor hem of wel te ver of wel te duur, het was altijd wel iets. Hij stelde op een gegeven moment zelf voor om met de kids bij hem in te trekken tot we iets vonden waar we allebij content mee waren. Ik had hem gezegd dat ik daar heel blij mee was en zag onze relatie verder gaan naar de volgende stap. Een week later kwam hij daar helemaal op terug en wou hij dat allemaal niet meer.

Voor ik hem leerde kennen heeft hij altijd een vrij leven gehad. Hij heeft zijn vorige relaties altijd bedrogen en belogen. Hij zegt nu nog dat hij de aandacht nodig heeft van andere vrouwen, niet voor sex maar enkel voor een babbel.

Ik heb mijn bedenkingen over zijn eerlijk zijn en respect voor mij.

Hij zegt me alle dagen dat hij echt heel veel van me houd maar dan begrijp ik echt niet waarom hij het dan altijd weer terug afbreekt wanneer het goed gaat.

Ik hou echt enorm veel van hem maar weet er echt geen raad mee.

Kan er iemand mij antwoord geven?

• Psycholoog Mirella Brok

Beste Lonely,

Wat rottig om te lezen dat je je geen raad weet op ditt moment met je relatie. Allereerst heel veel sterkte in zo'n moeilijke periode.

Ik kan je geen pasklaar wonder antwoord geven. Zoals je zelf al aangeeft zijn jullie lang bij elkaar, is er veel gebeurd en is er nogal wat verwarring. Wat kan helpen is een aantal vragen voor jezelf beantwoorden.

Misschien helpt onderstaande je bij je zoektocht.

Wanneer ik bovenstaand stuk lees, lees ik over wat hij doet. Zo schrijf je in bovenstaande tekst ‘hij had er genoeg van wou er definitief mee stoppen’ - ‘hij kwam op zijn kousen voeten terug’ - ‘hij vraagt om samen te wonen’ - ‘de huisjes waren voor hem of wel te ver of wel te duur’- ‘hij kwam daar helemaal op terug’ - ‘hij heeft de aandacht nodig van andere vrouwen’.

Als ik bovenstaande goed begrijp reageer jij op hem. Als hij iets doet, vindt, wil, zegt, dan gebeurd er iets met jou. Je krijgt een gevoel, zegt iets terug, wil iets wel of niet.

Vandaar dat bij mij de vraag opkomt: Los van wat hij doet, wil, zegt. Los van wat hij je wel of niet kan geven. Als je mag dromen en alles is mogelijk. Wat is het dat jij het liefste wil in jouw leven en het leven van je kinderen?

Misschien is dat is een moeilijke vraag. Neem dan de tijd om daar eens een paar dagen over na te denken, te schrijven, of te praten. Misschien weet je het antwoord meteen. En lucht het op deze voor jezelf op te schrijven of uit te spreken.

Als je terug kijkt naar de keren dat jullie uit elkaar gingen. Waarom gingen jullie toen uit elkaar. En klopt dat met jouw wens?

Als je terug kijkt naar de keren dat jullie besloten verder te gaan. Waarom gingen jullie weer samen? Wat houdt jullie bij elkaar? En klopt dat met jouw wens?

Als je deze vragen goed kunt beantwoorden, kun je uiteindelijk vanuit jezelf reageren. In plaats van op hem te reageren.

Ik hoop dat je wat aan deze vragen hebt. Als je meer wilt weten, kun je misschien nog eens gaan praten met iemand. Je kunt mij in ieder geval opzoeken op mijn facebook, nl.liquic.com of mijn website.

Sterkte.

Je bent niet alleen.

• Mike

Hallo,

Ik herken wel een paar dingen in uw verhaal.

Een man weet pas wat ie mist, als ze er niet meer is. Dat gaat ook op voor uw vriend.

Dat is pijn. En die pijn is vernietigend als er seks is geweest, omdat dat een zeer sterke en emotionele verbinding geeft.

Jullie houden van elkaar, dus er zijn mooie elementen in de relatie aanwezig.

Toch zijn er ook strubbelingen (wat niet ongewoon is).

Wat ik in uw vriend herken, is een stuk bindingsangst. Houden van is oke, samen gezellige dingen doen is ook oke.

Maar samen een huis kopen, oei, dat komt dichtbij. Dat is bindend. Is hij daar klaar voor? Kan hij daar eerlijk over zijn?

Wat ermee samengaat is verlatingsangst. Zeker als een man opgegroeid is met een groot gebrek aan vaderlijke liefde en bemoediging, dan kan deze angst

er nog steeds inzitten. Ik prijs mijzelf dankbaar en gelukkig dat ik hierdoorheen heb mogen gaan. Het maakt me een stuk rustiger, zelfstandiger en evenwichtiger.

En achteraf zie ik dat deze angst voor veel ellende in een relatie zorgt.

Ook kan er nog pijn uit eerdere relaties aanwezig zijn, die hij nog niet verwerkt heeft.

Het zal aankomen op echt eerlijk worden. Echt eerlijk worden van wat er in hem leeft. Dat betekent misschien wel dat hij dingen moet gaan uitspreken die hij nog nooit heeft uitgesproken. En zeker naar een vrouw toe kan dat voor hem overkomen als “falen in zijn man-zijn” (wat het natuurlijk helemaal niet is).

Probeer met hem te praten, stel hem vragen. En als hij dan weigert eerlijk te worden, tja, dan mag u de keuze voor uzelf maken.

Veel geduld en wijsheid wens ik u toe.