Dag mensen,
beschouw mijn laatste post maar als niet-gepost, want het was één hoop gelul. Ik weet heus wel waarom ik geen mensen-mens ben. In 1999 ben ik gediagnosticeerd met (onder andere) een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Voor wie niet weet wat dat inhoudt (wat ik me kan voorstellen), het is een stoornis die zich kenmerkt door extreme angst voor sociale interactie en een groot gevoel van minderwaardigheid. Ik word nu weer zo met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik het nu wel moet erkennen: mijn behoefte aan contact wordt overschaduwd door angst.
In 1999 ben ik opgenomen geweest, wat voor mij een traumatische ervaring was en dus meer kwaad dan goed heeft gedaan. Ik heb er jaren over gedaan om mezelf daarna weer op te lappen (door mezelf dus ervan te overtuigen dat ik geen contacten wil en keihard over mijn gevoel heen te stappen). Een paar jaar heb ik redelijk gefunctioneerd, totdat ik na een heftige gebeurtenis weer helemaal terugviel.
Inmiddels is het weer zover dat me een intensieve behandeling boven het hoofd hangt. Ik ben doodsbang. Letterlijk. Zodra ik denk aan groepstherapie hoor ik alleen nog maar in mijn hoofd: ik wil dood, ik wil dood, ik wil dood. Gelukkig heb ik lieve familie, een goede vriendin, een therapeute die ik vertrouw en een katje dat ik nooit in de steek zou laten. Maar soms (steeds vaker) ben ik bang dat dat me op een gegeven moment niet meer kan schelen. Ik weet gewoon niet meer waar ik het zoeken moet.
Om mezelf rustig te krijgen als ik het zó niet meer zie zitten, ben ik gaan blowen. Lekker van de wereld. Maar blowen verergert mijn problematiek alleen maar, dus ben ik cold turkey gestopt. Ik heb mijn pinpas aan mijn zus gegeven en kan nu dus al dagen niet blowen, maar heb nog geen alternatief tegen mijn suicidale gedachten. Ik voel me steeds dieper afglijden. Ik durf niet alleen de straat op, heb de ene paniekaanval na de andere, kan niet eten, niet slapen en zie het heel duister in.
Op het paniekforum heb ik steun gezocht, maar ik krijg geen reacties (wat mijn minderwaardigheidsgevoel en mijn negatief mensbeeld nog meer versterkt). De paar mensen die ik in mijn leven heb, wil ik ook niet 20x op een dag belasten met mijn paniek en wanhoop. Ik voel me verloren en hopeloos.
Sorry, ik moest deze negativiteit op de een of andere manier kwijt.
Groetjes, adinda