Zoon met stemmen in hoofd, verslaving en zelfmoorddrang

  • loet

    Ik zal proberen dit kort te maken. We weten sinds kort pas van het probleem, maar de puzzelstukjes passen precies achteraf gezien. Mijn zoon van 17 begon op zijn 11e jaar last van stemmen in zijn hoofd te krijgen. Doordat deze erger werden is hij op zijn 12e gaan blowen. Dit hielp om op dat moment de stemmen weg te krijgen. Door het vele blowen de laatste tijd heeft hij last van versterkte psychoses en de afgelopen 2 maanden zichzelf 4x geprobeert te vermoorden. Dit alles moest in opdracht van die stemmen. De laatste keer vond ik hem met een strop om zijn nek en was hij gelukkig alleen maar bewusteloos en waren we op tijd erbij.

    Gevolg was dat hij werd opgenomen bij GGNet in Doetinchem op de gesloten afdeling. Na een week kregen we telefoon van de arts dat hij daar alleen maar achteruit zou gaan en niet vooruit. Of wij hem wilden ophalen (dit was eergisteren). Daar zit je dus met een zoon die door stemmen opdrachten krijgt om zelfmoord te plegen. Na veel bellen overal naartoe werd ons gezegd dat als er zich weer iets voordoet, we dan de huisartsenpost moeten bellen. Want in Doetinchem zeggen ze dat hij eerst helemaal clean moet zijn, voordat ze wat aan zijn psychoses kunnen doen.

    Mijn zoon was al een maand gestopt met blowen, maar zocht nog wel het illegale circuit op voor pillen (diazepam en morfine) en ook alcohol was iets belangrijks voor hem. Op dit moment krijgt hij medicijnen als Hadol en diazepam voorgeschreven.

    Gisteravond werden de stemmen weer zo hevig thuis dat ik eerst Doetinchem belde, maar die verwees me dus door naar de huisartsenpost, daarheen gegaan en die namen contact op met de crisisdienst, crisisdienst belde Doetinchem weer en we konden hem weer naar Doetinchem brengen. Hij kwam daar voor de nacht in een isoleer en vanochtend mocht hij met vrijheden weer op een kamer, en er werd ons meteen gezegd dat ze hem niet langer dan 3 dagen daar kunnen houden. Dan moeten we hem weer ophalen en is het weer aan ons om de politie te bellen bij agressie en de huisartsenpost bij stemmen.

    Ik heb gevraagd of er niet een instantie is dat ons echt met spoed kan helpen, want dit kan zo niet langer. Er werd gezegd dat we dat zelf allemaal moeten regelen. Er staat een afspraak volgende week vrijdag bij Tactus (verslavingszorg) voor een intake-gesprek. Dit moeten we allemaal afwachten.

    De huisarts zegt juist dat hij eerst van zijn psychische problemen af moet en dat dan automatisch ook de verslaving minder zal worden en met hulp kan stoppen. De huisarts had gistermiddag ook al contact opgenomen met de crisisdienst, maar die zijn voor een kort gesprek bij ons geweest en zeiden toen niks te kunnen doen. Alleen dat wij moeten bellen bij problemen met de huisartsenpost. Zover kwam het helaas gisteravond al

    Wie heeft er nu gelijk? Eerst verslaving of eerst psyche. Of is er een mogelijkheid ergens voor beide?

    Mijn man en ik werken allebei (financieel moet dat echt) en kunnen niet 24/7 mijn zoon in de gaten houden. Die thuis ook nog eens agressief kan worden als hij niet zijn ding kan doen en dus ook zomaar weg kan gaan van huis.

    We zitten echt met de handen in het haar. Moet ik mijn zoon dan eerst een keer dood vinden?

    Wie kan ons alsjeblieft helpen. Als er vragen zijn wil ik ze zeker beantwoorden. Het is te uitgebreid om hier allemaal neer te zetten. Is er een instantie die ons met spoed kan helpen?

  • Mike

    Ik heb u een privebericht gestuurd.

    Graag even reactie.

  • loet

    Gisteravond werden we gebeld door de kliniek in Doetinchem. Bleek mijn zoon 40 diazepam pillen van 10 mg te hebben geslikt. We moesten meteen komen omdat hij naar het ziekenhuis werd gebracht. Na een nachtje slapen daar (waar ik natuurlijk bij moest blijven) kon hij vanmiddag weer terug naar de kliniek.

    Ik hou mijn hart vast als toch blijkt dat hij morgen gewoon naar huis wordt gestuur.

  • gerda58

    Uw kind is nog minderjarig dus u kunt een rechterlijke machtiging aanvragen RM.

    http://www.ypsilon.org/rechterlijke-machtiging

  • loet

    Dinsdag is hij dus inderdaad naar huis toe gekomen. Ik heb het in Doetinchem nog aangekaart om gedwongen opname. Die zeiden dat ze dat niet konden regelen. Gaat een heel proces aan vooraf en dat konden ze niet doen.

    Vandaag naar Tactus verslavingszorg geweest. Die dachten gelukkig hetzelfde als mijn huisarts. Die snapten er ook niks van dat mijn zoon zomaar naar huis werd gestuurd. Zij proberen hem nu met een dubbele diagnose op te laten nemen in een kliniek in Zwolle. Dat is een besloten kliniek. Maar de vraag is of mijn zoon dan nog vrijwillig wil.

    Aangezien ik daar samen met mijn zoon op gesprek was, kon ik niet aankaarten om hem gedwongen te laten opnemen. Maar ik ga die man volgende week bellen met dit verzoek

    Want thuis gaat het niet. Mijn zoon wil de hele dag in een roes leven om die stemmen maar niet te horen.

    Pillen, alcohol, drugs……het maakt niet uit. Constant bij ons vragen om extra medicijnen, constant vragen om geld. Hij krijgt dit absoluut niet…..maar het brengt heel veel spanning in huis. Dit trekken we niet zo lang. We lopen op onze tenen door het huis.

    Wordt er heel moe van. Voel me machteloos. Maar ik ga mijn best doen om hem voor zijn 18e jaar (dat is 9 juni), op te laten nemen.

    De ene keer wil mijn zoon wel naar een kliniek, een kwartier later zegt hij dat hij gewoon thuis wil blijven met behandeling.

    pffffff het wordt ons teveel.

  • Mike

    Dat het heftig is, dat kan ik me voorstellen.

    Er bevindt zich een ware strijd in het hoofd van uw zoon.

    Een strijd die zeker overwonnen kan worden.

    Had u mijn mailtje met vragen nog ontvangen?

    Ik zou graag nog meer informatie willen geven, om die stemmen het zwijgen op te leggen.

    Heel veel sterkte gewenst.

  • danja

    lieve moedige loet. wat worden jullie ook van het kastje naar de muur gestuurd en in de steek gelaten…zoals zovaak in “hulpverleningsland” ik weet je zo geen goede raad te geven,ik wou dat ik wat wist…maar ik leef met je mee…sterkte en kracht gewenst.grote respectgroet danja!

  • loet

    Dank je wel.

    We zitten nu nog steeds te wachten op opname. Mijn zoon heeft gesprekken gehad met de verslavingszorg en gelukkig denken ze er hetzelfde over als wij en onze huisarts. Maar natuurlijk gaat er nog een procedure aan vooraf voordat mijn zoon opgenomen kan worden voor dubbele diagnose.

    Mijn zoon is op dit moment weer helemaal terug bij af. Hij blowt en drinkt weer veel. De medicijnen werken niet voldoende meer. Maar op zich is het redelijk rustig. Hij slaapt veel en is veel weg. Helaas met verkeerde vrienden.

    Tja meer dan afwachten kunnen we niet doen. We proberen ermee om te gaan, maar het is en blijft heel moeilijk. Ik probeer niet meer zoveel te controleren. We kunnen niet meer doen. We hebben geen vat op hem. De stemmen nemen weer meer de overhand, maar dankzij het bidden hebben ze op dit moment geen macht over hem. Hij kan ze nog aan zegt hij.

    Afwachten dus. Pfffffff.

  • danja

    moeilijk voor jullie hoor loet…bid hij zelf of bidden jullie ook?ik hrb zelf ook stemmen…en inmiddels weet ik dat de verschillende stemmen op verschillende dingen goed reageren….zou dat bij je zoon ook kunnen werken?bv bij mij hebben de stemmen.die me dood willen iets anders nodig dan angstige of zingende,repeterende stemmen.koptelefoon op met muziek kan ook nog wel eens fijn zijn…maar ik weet niet of hij wel wat aan mijn adviezen kan hebben…ik heb geen schizofrenie…ik heb stemmen door trauma (en daarbij eigen kwetsbaarheid)en ik weet niet hoe het voor jouw zoon werkt…sterkte.van danja

  • danja

    waarbij ik niet wil zeggen dat jouw zoon schizofrenie heeft hoor loet…het was de eerste diagnose die ik kreeg…maar die bleek onjuist te zijn…vandaar dat ik dat even zei.ik heb nooit geblowt oidd dus daar komt het bij mij niet van,maar ik.heb welbgelezen (en van familie gehoord)dat blowen geen goed doet..als je al die kwetsbaarheid hebt kan je er psychose van krijgen…wat zou het goed zijn als je zoon iets anders kan vinden,waardoor hij zich fijner voelt.pfff ik wou dat ik wat meer voor je kon doen..ik ben zelf ook moeder…ik snap je…