Ik zal proberen dit kort te maken. We weten sinds kort pas van het probleem, maar de puzzelstukjes passen precies achteraf gezien. Mijn zoon van 17 begon op zijn 11e jaar last van stemmen in zijn hoofd te krijgen. Doordat deze erger werden is hij op zijn 12e gaan blowen. Dit hielp om op dat moment de stemmen weg te krijgen. Door het vele blowen de laatste tijd heeft hij last van versterkte psychoses en de afgelopen 2 maanden zichzelf 4x geprobeert te vermoorden. Dit alles moest in opdracht van die stemmen. De laatste keer vond ik hem met een strop om zijn nek en was hij gelukkig alleen maar bewusteloos en waren we op tijd erbij.
Gevolg was dat hij werd opgenomen bij GGNet in Doetinchem op de gesloten afdeling. Na een week kregen we telefoon van de arts dat hij daar alleen maar achteruit zou gaan en niet vooruit. Of wij hem wilden ophalen (dit was eergisteren). Daar zit je dus met een zoon die door stemmen opdrachten krijgt om zelfmoord te plegen. Na veel bellen overal naartoe werd ons gezegd dat als er zich weer iets voordoet, we dan de huisartsenpost moeten bellen. Want in Doetinchem zeggen ze dat hij eerst helemaal clean moet zijn, voordat ze wat aan zijn psychoses kunnen doen.
Mijn zoon was al een maand gestopt met blowen, maar zocht nog wel het illegale circuit op voor pillen (diazepam en morfine) en ook alcohol was iets belangrijks voor hem. Op dit moment krijgt hij medicijnen als Hadol en diazepam voorgeschreven.
Gisteravond werden de stemmen weer zo hevig thuis dat ik eerst Doetinchem belde, maar die verwees me dus door naar de huisartsenpost, daarheen gegaan en die namen contact op met de crisisdienst, crisisdienst belde Doetinchem weer en we konden hem weer naar Doetinchem brengen. Hij kwam daar voor de nacht in een isoleer en vanochtend mocht hij met vrijheden weer op een kamer, en er werd ons meteen gezegd dat ze hem niet langer dan 3 dagen daar kunnen houden. Dan moeten we hem weer ophalen en is het weer aan ons om de politie te bellen bij agressie en de huisartsenpost bij stemmen.
Ik heb gevraagd of er niet een instantie is dat ons echt met spoed kan helpen, want dit kan zo niet langer. Er werd gezegd dat we dat zelf allemaal moeten regelen. Er staat een afspraak volgende week vrijdag bij Tactus (verslavingszorg) voor een intake-gesprek. Dit moeten we allemaal afwachten.
De huisarts zegt juist dat hij eerst van zijn psychische problemen af moet en dat dan automatisch ook de verslaving minder zal worden en met hulp kan stoppen. De huisarts had gistermiddag ook al contact opgenomen met de crisisdienst, maar die zijn voor een kort gesprek bij ons geweest en zeiden toen niks te kunnen doen. Alleen dat wij moeten bellen bij problemen met de huisartsenpost. Zover kwam het helaas gisteravond al
Wie heeft er nu gelijk? Eerst verslaving of eerst psyche. Of is er een mogelijkheid ergens voor beide?
Mijn man en ik werken allebei (financieel moet dat echt) en kunnen niet 24/7 mijn zoon in de gaten houden. Die thuis ook nog eens agressief kan worden als hij niet zijn ding kan doen en dus ook zomaar weg kan gaan van huis.
We zitten echt met de handen in het haar. Moet ik mijn zoon dan eerst een keer dood vinden?
Wie kan ons alsjeblieft helpen. Als er vragen zijn wil ik ze zeker beantwoorden. Het is te uitgebreid om hier allemaal neer te zetten. Is er een instantie die ons met spoed kan helpen?