aan Mike.

  • danja

    Hallo mike.Geloof je dat dat wat in de bijbel staat LETTERLIJK zo gebeurd is?

    Heb je ook wetenschappelijke boeken gelezen (bv over het ontstaan van alles) en geschiedenis…?

    Ik geloof niet letterlijk.Veel dingen waren in die tijd symbolisch beschreven.Het zijn overleveringen.En zoals dat gaat met overleveringen (bijna net zo erg als met doorgegeven “rapportages” binnen de psychiatrie haha)klopt er nog wel eens iets niet..het is door mensenhanden geschreven.Is het jou ook opgevallen hoeveel overeenkomsten de verschillende geloven hebben?

    In elk geval denk ik..gezien de complexiteit en ingenieuze manier van hoe alles in elkaar zit,dat er een soort zeer intelligente,in stand houdende kracht (energie) achter moet zitten.Alles is energie..

    Zelfs de staat waarin je je bevind zou je als een soort energie kunnen zien…wat dat betreft,zijn we het deels eens…ik denk,dat als je in liefde leeft,en mensen treft die dat ook doen,dat wanneer je elkaar ziet zoals je bent,dat wanneer je tussen liefdevolle “wakkere” mensen bent,dat je dan kunt groeien en (een heel stuk) opknappen,want dat ervaar ik nu ook..

    Ben nog steeds hartstikke getraumatiseerd..maar de omgeving waar ik nu in ben doet me goed…

    En alles is energie…..

    Denk aan atomen,protonen,in feite bestaat ALLES ook uit energie,want zonder energie was er geen ZIJN.Maar toch heel BIJZONDER en KNAP dat alles er IS en blijft VOORTBESTAAN?Ik bedoel..hoelang draaien vele planeten al hun zelfde baan?!En hoe PRECIES zijn de omstandigheden goed..voor leven op aarde..?Want dat komt erg precies hoor…dat weet je vast…

  • Mike

    Hallo Danja,

    Een heel nieuw topic? Geef het even een zinnige titel.

    danja Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo mike.Geloof je dat dat wat in de bijbel

    > staat LETTERLIJK zo gebeurd is?

    Ik geloof dat de bijbel op waarheid berust. En dat het volstaat met voorbeelden (gelijkenissen) om dingen duidelijk te maken.

    Ook staat het vol met beeldspraak en geschiedenissen om dingen helder te maken.

    > Heb je ook wetenschappelijke boeken gelezen (bv

    > over het ontstaan van alles) en geschiedenis…?

    Die heb ik VEEL gelezen inderdaad.

    > Ik geloof niet letterlijk.Veel dingen waren in die

    > tijd symbolisch beschreven.Het zijn

    > overleveringen.En zoals dat gaat met

    > overleveringen (bijna net zo erg als met

    > doorgegeven “rapportages” binnen de psychiatrie

    > haha)klopt er nog wel eens iets niet..het is door

    > mensenhanden geschreven.Is het jou ook opgevallen

    > hoeveel overeenkomsten de verschillende geloven

    > hebben?

    Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Hoe kan een bundel boeken nu een eenheid vormen?

    Weet je wat mij altijd erg overtuigt dat de bijbel waarheid bevat en geinspireerd moet zijn door God zelf?

    De profetieen. Er zijn talloze profetieen neergeschreven in een tijd dat deze nog niet vervuld waren. Honderden jaren later zijn die profetieen uitgekomen.

    De eerste en tweede auteurs kenden elkaar dus niet. Hoe kon die eerste auteur dat allemaal weten??

    Ik heb diverse “geloven” bestudeerd toen ik zoekende was. Allemaal geloof. Maar ik was een scherpe student :-) Ik was kritisch, heel kritisch. Ik nam niet zomaar allerlei dingen klakkeloos aan. Ik zag de overeenkomsten, maar ik zag ook de futiele verschillen, en tegenspraken. En dat waarin ik nu geloof, verschilt op 1 punt heel erg van al het andere.

    >

    > In elk geval denk ik..gezien de complexiteit en

    > ingenieuze manier van hoe alles in elkaar zit,dat

    > er een soort zeer intelligente,in stand houdende

    > kracht (energie) achter moet zitten.Alles is

    > energie..

    Ja dat ontdekte Einstein al met zijn E = MC^2. Hoe meer massa, hoe meer energie. Een kind kan dat begrijpen.

    De zon is energie, zwaartekracht is energie, de maan is 1 bonk massa en dus energie. De zuurstof die we inademen is energie.

    Dat klopt. Helemaal mee eens. Zelfs mijn lichaam bestaat uit moleculen en atomen die door krachten bij elkaar worden gehouden. Is ook energie.

    >

    > Zelfs de staat waarin je je bevind zou je als een

    > soort energie kunnen zien…wat dat betreft,zijn

    > we het deels eens…ik denk,dat als je in liefde

    > leeft,en mensen treft die dat ook doen,dat wanneer

    > je elkaar ziet zoals je bent,dat wanneer je tussen

    > liefdevolle “wakkere” mensen bent,dat je dan kunt

    > groeien en (een heel stuk) opknappen,want dat

    > ervaar ik nu ook..

    > Ben nog steeds hartstikke getraumatiseerd..maar de

    > omgeving waar ik nu in ben doet me goed…

    > En alles is energie…..

    > Denk aan atomen,protonen,in feite bestaat ALLES

    > ook uit energie,want zonder energie was er geen

    > ZIJN.Maar toch heel BIJZONDER en KNAP dat alles er

    > IS en blijft VOORTBESTAAN?Ik bedoel..hoelang

    > draaien vele planeten al hun zelfde baan?!En hoe

    > PRECIES zijn de omstandigheden goed..voor leven op

    > aarde..?Want dat komt erg precies hoor…dat weet

    > je vast…

    Als wetenschapper besef ik, net als jij, dat er vele natuurwetten zijn die ons leven en stelsel in stand houden.

    De aarde om de zon, de maan draait om de aarde. De zwaartekracht houdt ons op aarde. Wij worden bij elkaar gehouden door intermoleculaire en -atomaire krachten. Wij bestaan uit een berg organen die dusdanig functioneren dat wij kunnen voortleven. Er groeit van alles dat wij kunnen eten om in leven te blijven.

    Dat is denk ik wat je bedoelt: Hoe precies komt het erop aan?

    Maar weet je Danja? Juist dit precieze op elkaar afgestemde systeem met al zijn natuurwetten die voor altijd blijven gelden, maar ook de originaliteit van de flora en fauna die we elke dag kunnen zien, dat bewijst voor mij voortdurend dat er achter dit leven een Ontwerper moet zitten. Een zeer inventieve, creatieve geest die dit alles geschapen heeft. Bestudeer de totstandkoming van een nieuwgeboren kind eens! Een compleet wonder gebeurt daar in de baarmoeder! Als ik vijf minuten naar mijn vingertop kijk, dan kan ik me verbazen als ik dan denk: 7 miljard mensen, en allemaal een unieke vingerafdruk. Allemaal uniek, allemaal een unieke iriscoop (of hoe heet dat). Dat bewijst voor mij dat God het leven geschapen heeft. En als het over energie gaat, ik weet dat alles bij God vandaan komt. Maar God is meer dan energie. Hij is een Persoon, een Wezen. Hij Leeft.

    Ik heb diepe levensgrote problemen gekend Danja. In vele religies heb ik mijn heil proberen te vinden. Maar bij Jezus heb ik het uiteindelijk gevonden. Wat dan?

    Onvoorwaardelijke liefde. God die Zichzelf gaf voor de gevallen mensheid. Dat wat ik jarenlang heb gezocht, heb ik uiteindelijk in Jezus gevonden. En in de jaren daarna heb ik veel strijd moeten leveren om tot een vrij, gezond en overwinnend mens te komen. Veel is me duidelijk geworden door de bijbel te lezen en dat te leggen naast de andere kennis die ik had. Ik heb alles veel beter kunnen plaatsen.

    Maar daarbij: ik voel me geliefd en geborgen. Ik voel me veilig en gewaardeerd. Dat is geloof. En wat je gelooft, daar handel je naar.

    Ik geloof ook, dat als dat wat je gelooft niet op waarheid en werkelijkheid berust, het vroeg of laat zal vastlopen.

    Neem de tien geboden. De eerste wetten die de mens kreeg (volgens de bijbel).

    Een kind kan het begrijpen als je een van die regels overtreedt, je vroeg of laat problemen krijgt in je leven.

    Als je voortdurend vreemdgaat, dan blijft er niet veel van je leven over.

    Als je altijd maar liegt, dan moet je steeds meer bijhouden tegen wie je liegt en waarover. Je zult vastlopen.

    Als je altijd maar meer wilt hebben, dan heb je op den duur geen rust meer, en spugen mensen je uit.

    Als je boven je ouders wilt staan, zal het slecht met je aflopen.

    Als je ….

    Ik geloof werkelijk dat LIEFDE het sleutelwoord in het leven is. En dat is voor mij ook het enige zinvolle levensdoel dat er is: liefhebben.

    Dus even terugkomend op wat je zei over energie, atomen, en het precieze stelsel: juist dat wijst er toch op dat Iets dat zo moet hebben neergezet?

    Het bestaan van dit alles sluit het bestaan van God toch niet uit?

  • danja

    Hoi Mike.

    Maar is het niet zo dat die profetieen (ik weet niet hoe ik die twee stipjes moet doen) juist omdat ze zo symbolisch geschreven zijn,op velerlei manieren uitgelegd kunnen worden,net zoals horoscopen?Bv de beschrijving van een sprinkhanenplaag,die in de moderne tijd ook uitgelegd zou kunnen worden als hordes helicopters in een oorlog,op die manier?

    Ik weet niet precies wat God is. Ik geloof en wil geloven dat als er God is,dat die liefde is.punt.Verder zijn er een heleboel..ik weet het niets…en dat mag ook…dat heb ik moeten leren,want ik weet graag van alles waarom,hoe en wat….en ga daar dan bijna van over de kop.Dus geloven in een Energie,die liefde is,en proberen in liefde te leven is voor mij genoeg…

    Van wat ik heb gelezen,was Einstein gelovig?Heb jij dat ook gelezen dus?

    Maar waarom (ja,daar kom ik dan weer met mijn waarom) zijn er dan ZOVEEL planeten waar het dusdanig is,dat er GEEN leven mogelijk is,de hel van Venus,de verstikkende atmosfeer daar,ijzig saturnus..sterren,planeten en astroiden (sorry weer die stipjes) veel verder weg…zelfs zo ver weg van de Aarde,dat hun magnetisch veld ons (de aarde) niets doet?

    Denk jij dat er in het gehele universum geen andere planeten zijn waar leven is?

    Ik heb in elk geval in mijn leven wel ervaringen gehad,die niet vanuit de huidige wetenschap te verklaren zijn..dat houd me nog steeds wel bezig..Er is wel meer dan we zien…:) Mooie ervaringen waren dat…

    Maar heb je ook gelezen Mike,dat sommige mensen om andere redenen stemmen krijgen,dat dat niet om demonen gaat?

    Dat neem ik toch aan,omdat je zegt wetenschapper te zijn…

    Niet alles is de schuld van de mensen omdat ze verkeerd leven…ziekte is niet de schuld van de mensen/kinderen die dat krijgen…DAT stuit me een beetje tegen de borst snap je…

    Verder,ik heb je bericht wel met plezier gelezen..Blijf verwonderen…dan blijf je jong:)

    wijzigingen betreft typfout en toevoeging.

  • Mike

    danja Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi Mike.

    > Maar is het niet zo dat die profetieen (ik weet

    > niet hoe ik die twee stipjes moet doen) juist

    > omdat ze zo symbolisch geschreven zijn,op velerlei

    > manieren uitgelegd kunnen worden,net zoals

    > horoscopen?Bv de beschrijving van een

    > sprinkhanenplaag,die in de moderne tijd ook

    > uitgelegd zou kunnen worden als hordes helicopters

    > in een oorlog,op die manier?

    Ja ik snap wat je zegt Danja. Dat je de dingen figuurlijk moet nemen. Maar dan zou er dus geen enkele heldere interpretatie mogelijk zijn.

    En als de bijbel waar is, dan is deze door God geinspireerd. En waarom zou God de mens een bijbel geven die niet te begrijpen is?

    Ik denk dat er veel dingen zijn die je als mens niet meteen 1-2-3 kan begrijpen. Maar gelukkig staan er ook glasheldere dingen in.

    Ik heb bijvoorbeeld heel veel gehad aan het boek spreuken. Gewoon alledaagse waarheden.

    Ook zijn er veel voorbeelden terug te vinden van profetiën (voorspellingen) die 1 op 1 zijn uitgekomen. Ik moet er wel bijzeggen dat de bijbel voor mij pas ging leven toen ik mijn hart had geopend voor Jezus. Als je die liefde hebt ervaren, wil je als mens alleen maar meer van die liefde. Vroeger vond ik de bijbel een ouderwets stoffig boek. Nu is het het meest inspirerende boek wat ik me kan voorstellen. En de grote rode draad is dat God telkens weer Zijn liefde toont aan de mensheid, die telkens weer allerlei andere kanten opdwaalt, en zodanig zichzelf te gronde brengt.

    >

    > Ik weet niet precies wat God is. Ik geloof en wil

    > geloven dat als er God is,dat die liefde

    > is.punt.

    Dat geloof ik ook. God is gelijk aan liefde. Hij IS liefde.

    > Verder zijn er een heleboel..

    Ik geloof dat er 1 God is. Boven Hem is niemand meer. Hij is de allerhoogste. En onder Hem bevinden zich allerlei goden (dat zijn niks meer dan demonen) die wij als mensen als afgoden aanbidden, op allerlei manieren. Niet voor niets zegt God in Zijn Woord dat we alleen Hem moeten aanbidden. Daar word je als mens het gelukkigst van. Als je afgoden aanbidt, zul je vroeg of laat verstrikt raken. Je vertrouwt op iets, en uiteindelijk blijkt dat het het niet waard was om je vertrouwen op te stellen.

    ik weet het

    > niets…en dat mag ook…dat heb ik moeten

    > leren,want ik weet graag van alles waarom,hoe en

    > wat….en ga daar dan bijna van over de kop.

    Hihi, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Er is ook veel kennis beschikbaar. En niet alle kennis is goed voor de mens. Je kunt verstrikt raken, zeker als het het esoterische kennis bevat (het bovennatuurlijke). Ik heb echt rust gekregen hierin, door niet alles meer te willen snappen of weten.

    > Dus geloven in een Energie,die liefde is,en proberen

    > in liefde te leven is voor mij genoeg…

    Maar Danja, liefde kan alleen bestaan tussen levende wezens. Energie is onpersoonlijk, energie is abstract.

    Als je voor jezelf kan aanvaarden dat God meer is dan energie (namelijk de Leverancier zelf) zelf een Persoon is, die van jou houdt en het beste met jou voorheeft, dan ben je er.

    > Van wat ik heb gelezen,was Einstein gelovig?Heb

    > jij dat ook gelezen dus?

    Ik zeg: elk mens gelooft in bepaalde dingen. Elk mens heeft overtuigingen die hij gelooft. Ik weet niet of Einstein in Jezus Christus geloofde. Ik weet wel dat hij ook bijna over de kop ging vanwege zijn “grote denken”. Of dat wel zo gezond was weet ik ook niet.

    >

    > Maar waarom (ja,daar kom ik dan weer met mijn

    > waarom) zijn er dan ZOVEEL planeten waar het

    > dusdanig is,dat er GEEN leven mogelijk is,de hel

    > van Venus,de verstikkende atmosfeer daar,ijzig

    > saturnus..sterren,planeten en astroiden (sorry

    > weer die stipjes) veel verder weg…zelfs zo ver

    > weg van de Aarde,dat hun magnetisch veld ons (de

    > aarde) niets doet?

    Tja daar heb je wel een punt. Het heelal is zo oneindig groot. Ons planetenstelseltje met ons zonnetje is maar een speldeknopje in het geheel.

    Toch geloof ik niet dat er elders leven is zoals bij ons het geval is. Wetenschappelijk (logisch gezien dus) bekeken kan je stellen dat als er altijd leven was geweest in ons heelal, waarom is het dan geen komen en gaan van marsmannetjes? Ik heb me als puber veel verdiept in sterrenkunde. Het besef van de oneindigheid kon me echt bevangen van angst. Sinds ik mocht gaan beseffen wie God werkelijk is, DAT Hij werkelijkheid is, en dat Hij zo vol liefde is voor de mens, sindsdien heb ik ook rust bij die “oneindigheid”. Mijn verstand is gewoon te klein om sommige dingen te bevatten. Als je dat blijft proberen, kom je in een tehuis terecht en dat wil ik niet. Ik geloof dat het heelal door de Schepper is gemaakt. De aarde en alles wat daarin is, ikzelf erbij. Met als enige zinvolle doel: God liefhebben, en elkaar liefhebben. En de diepe rust die ik daarin heb ontvangen zegt me toch ook veel.

    > Ik heb in elk geval in mijn leven wel ervaringen

    > gehad,die niet vanuit de huidige wetenschap te

    > verklaren zijn..dat houd me nog steeds wel

    > bezig..Er is wel meer dan we zien…:) Mooie

    > ervaringen waren dat.

    Dat snap ik Danja. Zeker omdat er veel kennis beschikbaar is, en kennis doet experimenteren. Dat bevind je je al gauw op het geestelijke, onzichtbare vlak.

    Maar ook dit gebied kun je met nuchtere logica, met een wetenschappelijke blik benaderen om te zien “hoe het in elkaar zit.”

    Ik heb ontdekt dat niet alle ervaringen goed zijn voor de mens. Ik mag soms iets van Gods liefde ervaren. Dat is voor mij genoeg.

    de bijbel onderwijst ons hierin ook dat we van bepaalde zaken moeten afblijven. Contact met doden, waarzeggerij en andere occulte dingen is verboden terrein voor de mens. Hij zal erin verstrikt raken en uiteindelijk ten onder gaan. Het is ook weer Gods liefde die ons hiervoor wil behoeden. Net als bij kleine kinderen hebben we nodig wat wel mag en niet mag. Niet omdat het niet zou mogen, maar omdat het gevaarlijk terrein is. De bijbel geeft op dit gebied zeer goede adviezen. Of we ze willen opvolgen is onze eigen verantwoording.

    >

    > Maar heb je ook gelezen Mike,dat sommige mensen om

    > andere redenen stemmen krijgen,dat dat niet om

    > demonen gaat?

    Ik zei al in mijn vorige post Danja, dat als er een stem is die de persoon tot dood aandringt, dat dit geen toevalligheid is.

    ik geloof dat een stem in iemands geest het werk van demonen is en dat hij / zij hiervan bevrijd kan worden als ie dat wil.

    Dit is wat ik geloof. Juist omdat ik er logisch en nuchter tegenaan kijk, zie ik dit zo. Er is meer geloof voor nodig om een stem toe te wijzen aan allerlei hersen-activiteiten. Dan zou het geen stem zijn, maar ruis. Onhoorbaar, onverstaanbaar. Begrijp je het verschil wat ik hier bedoel?

    > Niet alles is de schuld van de mensen omdat ze

    > verkeerd leven…

    Maar veel dingen zijn wel de gevolgen van de verkeerde keuzen die mensen maken.

    > ziekte is niet de schuld van de

    > mensen/kinderen die dat krijgen…DAT stuit me een

    > beetje tegen de borst snap je…

    Niet voor alle ziektes zal dit gelden, maar veel ziekten kunnen voorkomen worden als de mensen van jongs af aan zouden leren goede keuzes te maken.

    Neem bijvoorbeeld onvergevingsgezindheid. Dit veroorzaakt haat, wrok, woede en bitterheid. Prima elementen om een lichaam doodziek te maken.

    Even als voorbeeld. En zo zijn er nog veel meer dingen die niet hoeven als mensen bereid zijn de instructies op te volgen die de bijbel ons aanreikt.

    Een fijne dag gewenst en bedankt voor dit openhartige gesprek :-)

  • danja

    Hallo Mike.

    We verschillen in sommige dingen enigszins van mening…dat kan..Het mooiste stukje uit de bijbel vind ik Corinthiers 13 vers 13. En de bijbel is nu eenmaal vaak erg symbolisch geschreven,dat maakt het voor mij moeilijk.

    ook denk ik tja venus is te heet voor leven,saturnus te koud enz enz….,in ons zonnestelsel zal er waarschijnlijk (!) geen of niet veel leven zijn….

    Maar ons zonnestelsel is toch maar zo'n klein stukje.Misschien over vele vele vele generaties,heeft de mensheid hele andere inzichten dan nu. Je weet toch,hoe Copernicus (Mikolaj Kopernik)vroeger werd verketterd toen hij zei dat de planeten,ook de aarde,om de zon heen draaien?Maar hij had wel gelijk…En hoe de mensen werden verketterd die zeiden dat de aarde rond was?

    De Rooms-Katholieke kerk heeft Copernicus boek in de ban gedaan omdat die vonden dat hij godslastering verkondigde met dat de aarde beweegt…

    Eerst hadden we de Geocentrische kosmologie,die door de oude Grieken was ontwikkeld,maar we zijn door de wetenschap tot andere inzichten gekomen..en nu wordt algemeen de Heliocentrische kosmologie aangehangen. (alhoewel er nog steeds mensen schijnen te zijn die zelfs geloven dat de aarde plat is..)

    Sinds het begin van de geschiedenis is men er wel vanuit gegaan dat het heelal voor de mens geschapen is..Maar wat heeft de mens aan sterrenstelsels die ergens in de oneindigheid,ver bij ons vandaan bestaan en die de mens nooit zal zien? En wat is het nut van een klein 1 cellig diertje?En de aarde is maar 1 van de vele planeten die om de zon draait…

    Ik heb wel moeite om God te zien als “persoon” ik voel dat nu niet helemaal zo…

    Mocht ik als ik doodga Hem of Haar tegenkomen en het blijkt inderdaad zo'n liefdevol “”persoon" te zijn,spring ik met een grote okee in die armen…maar vooralsnog heb ik veel meer het idee dat het een energie is….

    waarbij ik het niet helemaal onmogelijk acht,dat een energie gedachten kan hebben..:S ik moet echt ophouden met denken nu… Ik geloof gewoon bijvoorbeeld niet,dat ik op zondag 1 of twee keer naar de kerk moet gaan..want anders…ik geloof ook niet,dat ik mijn melk niet samen met bepaald ander voedsel mag nemen,ik ben toch wars van Dogma's. Ik weet het allemaal niet…weet je we denken nog even verder;) en ik houd gewoon Korinthiers 13 vers 13 aan.

    Hee Mike,ehm…zitten wij dit gesprek niet op het verkeerde prikbord te voeren? :)

  • danja

    Ik heb zelf het idee,dat de mens zichzelf te belangrijk en te machtig vind,daar komt veel ellende uit voort..hebzucht,oorlogen tirannie enz..

    Maar zijn wij veel belangrijker dan de dieren en al die prachtige natuur?Mensen worden in de Godsdienst gezien als de kroon op de schepping..tja..en ook dat…8-)

    Ook is er veel oorlog en narigheid voortgekomen uit de manier waarop “geloven” uitgedragen werd…

    Met dat alles heb ik moeite…Uit liefde bestaat alles waarmee we een betere wereld zouden kunnen bouwen..het zou fijn zijn,als verschillende geloven elkaar niet meer de schedel inslaan (figuurlijk pff) en ik denk dat het juist goed zou zijn als de mensheid zich meer zou gaan zien ALS ONDERDEEL van de natuur en de aarde,ipv als de kroon op de schepping.Als mensen over het algemeen en in de meerderheid zouden kunnen zien…dat we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde,en dat het niet zoveel zin heeft om in elkaars vaarwater te zitten,dan zouden we al heel wat verder zijn…

    Juist daarom heb ik het belangrijkste deeltje uit de bijbel gehaald met Corinthiers 13..liefde… Ik zie een heleboel hardheid onder de mensen,naar elkaar toe,naar de aarde/natuur , DAT is waar we vanaf moeten!

    Want dat wordt steeds erger in de maatschappij…Net zoals de hebzucht van veel mensen..

    Ik haal daar wel veel uit….mezelf als onderdeeltje te zien van alles…ik ken ook dat angstige gevoel hoor,heb me als puber al net zo in de astronomie etc gestort als jij…wat is alles groot…en wat zijn wij klein…maar juist dat wij zo klein zijn,zo'n klein onderdeeltje,kan je ook een heel vrij gevoel geven…tenminste mij wel…

  • Mike

    Tja, deze discussie gaat wat verder dan een psychologisch probleem, maar dat kan wel toch?

    Tja “de liefde”. Dat is een thema waar je eindeloos over kunt discussieren. Liever beleef ik de liefde.

    Je kan jezelf de vraag stellen: wat IS liefde? Waar komt het vandaan? Is het echt niet meer dan een chemisch proces, zoals ik wel hoor zeggen?

    Ik geloof dat niet, ik geloof dat liefde oneindig veel meer is dan een “proces in je lijf”. Liefde is het meest besproken onderwerp op aarde. Liefde is het meest bezongen thema in liedjes. Niets dan liefde is het die een mens werkelijk gelukkig kan maken.

    Ik geloof echt, dat als we God zullen zien, dat we dan pas echt weten wat liefde is.

    Weet je wat ik ook zo mooi vindt in de bijbel Danja? Die teksten die gaan over de vruchten van de Geest.

    Liefde, geduld, zachtmoedigheid, vriendelijkheid, beheersing, nederigheid …

    Tja, stel je voor dat er in de wereld alleen zulke mensen zouden rondlopen, dan was alle haat, nijd en oorlog opeens voorbij.

    Ik vind dat zo mooi dat we worden uitgedaagd door de bijbel om deze dingen na te streven.

    Helemaal juist wat je zegt: als we de wereld om ons heen (en God) als GROOT gaan zien, dan worden we vanzelf wat kleiner. En dat is voor iedereen erg gezond :-)