Stiefdochter zet zich af.

  • jolande123

    Beste forumleden,

    Ik heb nu 8 maanden een relatie met een lieve man, die een dochter heeft van 16 jaar. Om dat ik zelf kinderen heb, kan ik me voorstellen dat een nieuwe vrouw in huis voor haar moeilijk is. Nu zijn we een weekje op vakantie geweest en voordat we weggingen zei ze al: eigenlijk wil ik niet mee, maar pappa zegt dat ik het beste ervan moet maken. Ik zei dat ze niet mee hoefte, maar dat ze dan een paar dagen bij haar oma en haar moeder kon gaan logeren. Boos stapte ze in de auto, dat was niet de bedoeling. Ik heb niets tegen haar gezegd. Toen we op het vakantieadres aan kwamen was ze weer boos omdat het zwembad te klein was. De volgende dag zijn we naar een groot zwembad geweest midden in de bergen, maar toen zei ze: ik denk niet dat ik me de hele dag hier kan vermaken. Mijn dochter zei toen: heb je pech. Toen we weer naar huis mochten ging ze gauw met haar moeder pingen en was ze de rest van de avond boos omdat we vrij weinig tegen haar zeiden. Toen vroeg ze aan haar vader of ze naar haar moeder mocht bellen. Haar vader zei: niet te lang. Toen dit echter wel gebeurde was ze boos. We hebben haar de volgende dag pas weer aan het ontbijt gezien. Ze heeft de rest van de week gezwegen en omdat ik geen broodje op een ochtend voor had had gesmeerd, was ze boos op mij. Ik vond het prima. Haar vader was razend. Toen we weer naar huis gingen wilde zo snel mogelijk weg en was ze boos toen haar vader wilde stoppen tijdens de autorit om wat te gaan lunchen. Iedereen zat nog aan de koffie toen ze zei: gaan we? Dit heeft ze veel gezegd als we een ijsje aten of iets bezochten, dus deze opmerking schoot bij mij in het verkeerde keelgat en ik antwoorde: pardon, je vader en ik zijn nog aan de koffie. Natuurlijk was ze weer boos.Toen we naar huis gingen (vaders huis) ben ik met mijn dochter nog een week gebleven. Haar moeder heeft nu papieren opgevraagd om begeleidt te gaan wonen en een afspraak gepland om een tatoo te plaatsen voor haar dochter. Dit weten wij van mijn dochter. Maar mijn vriend wil niet hebben dat een kind van 16 al een tatoo plaatst, dus kwam zijn dochter bij mij. Ze wilde praten. Ze ging een tatoo plaatsen maar omdat ze altijd ruzie heeft met haar vader durft ze dit niet tegen hem te zeggen. Ik zei: waarom nou altijd ruzie met je vader op de vakantie ook al zo. Dat had ik niet mogen zeggen en ze is nu uitgesproken met mij. Ik vind het goed. Nu mijn vriend tegen haar al een paar dagen niets meer zegt, gaat ze dingen doen, zoals koken lief praten enz. Nu is het verhaal dat ze moeite heeft met mij. Ik heb alles voor haar gedaan. Praten in moeilijke tijden, kleding genaaid, dingen gekocht eigenlijk alles wat haar moeder niet met haar heeft gedaan, want die is zwaar depressief. Mijn vriend zei: ik wil dat je ook met je stiefmoeder praat, maar daar moet ze over nadenken. Nu bekruipt mij het gevoel dat ze ons tegen elkaar probeert op te zetten en dat mijn vriend en ik uit elkaar gaan. Hij staat achter mij, maar…dat gevoel…. Wat moet ik doen?

  • lisa84

    Beste Jolande

    Ik werk met pubers, maar bovenal ben ik er zelf eentje geweest met een stiefmoeder, en dat verliep echt niet altijd geweldig… In mijn geval zag ik mijn stiefmoeder als makkelijk als het me uitkwam, maar ze mocht echt niets over mij zeggen, dat mocht hooguit mijn vader, en dan moest ik vooral niet doorhebben dat zij met hem over mij gesproken had.. Wat bij mij erg hielp is als mijn vader soms even met mij alleen op stap ging… Even winkelen, of even een eindje autorijden naar het strand voor een kop koffie of een cola.. In vakantietijden had ik het wel het zwaarste omdat ik dan geen rust kreeg van mensen, na de scheiding was ik gewend altijd alles alleen op te moeten lossen, en alle mensen ineens in het huis zorgde er dan voor dat ik me dan ineens moest leren aanpassen wat al best pittig is voor een puber, en mijn stiefmoeder liet mij geen seconde alleen met mijn vader, terwijl ik eerder juist altijd alleen met hem was.. Nu weet ik niet hoe het contact tussen haar en haar vader is als ze alleen zijn samen? maar misschien is het wel een optie ze er een keer samen op uit te sturen voor een dagje.. Hoeft niet eens te zijn om meteen alles uit te praten, maar soms alleen maar om haar ff de time-out van de drukte te geven, en even de aandacht van haar vader te laten voelen zonder afleidingen..

    sterkte groetjes lisa

  • jolande123

    Dank je voor je antwoord lisa, daar kan ik wat mee.

    Dochter en vader hebben een goede band. Zij zijn een week samen op pad geweest. Bovendien woon ik nog niet met mijn vriend samen, dus heeft zij tijd om met haar vader te praten en/of met hem samen te zijn. Maar wat je zegt dat het lastig is weer andere regeltjes en een andere vrouw in huis, daar heb je gelijk in. Ik heb me daarom terug getrokken. Ik was haar kleding, smeer haar brood en boven alles probeer ik er voor haar te zijn. Alleen tot een gesprek van vrouw tot vrouw zeg maar….doe ik alleen met haar vader erbij. Zo kan ze geen woorden verdraaien, wat ze steeds doet. Als er problemen zijn ga ik altijd even naar boven om tv te kijken of een boek te lezen. Ik bemoei me dus nergens mee. Dit is voor mij een stuk rustiger. Haar vader heeft van de week wel gezegd, als ze door blijft gaan, dan mag ze begeleidt gaan wonen. Hier was ze stil van, maar dat is wat hun aan gaat. Nu ik dat zo doe en me op de achtergrond hou, ondervind ik er minder last van.

    Nogmaals bedankt.

    Groet Jolande.

  • lisa84

    Ik hoop dat het de betere kant op gaat jolande, sterkte ermee!

    groetjes lisa

  • jolande123

    Bedankt lisa.

  • Psycholoog Mirella Brok

    Beste Jolande,

    Pubers. Ahhhh je zou ze soms wel achter het behang kunnen plakken.

    Ik voel met je mee.

    In de puberteit veranderen de hersen, het denken en het gedrag van de adolecent. Meer weten hoe dat werkt, of hoe daar mee om te gaan?

    Op http://www.mamsatwork.nl/home/mams-magazine/ vanaf pagina 33 kun je zien hoe het puberbrein werkt.

    Succes!

    Mirella