graag raad over een vreselijk dilemma

  • peppavo

    Mijn lieve demente moeder hobbelt wisselend achteruit. Na een val, waarbij ze haar heup heeft gebroken, geopereerd met succes, plots erg achteruit. Ze drinkt slecht, infectie achter de rug, knapt weer beetje op, en gaat dan weer vervolgens in een nieuwe dip. We hebben idee dat ze onvoldoende vocht krijgt, elke dag komen we langs, laten haar drinken en mogelijk wat eten, maar soms is ze zo suf dat t ons niet lukt. We hebben een vermoeden dat die sufheid dan komt omdat er vanuit t huis onvoldoende drinken wordt aangeboden. Enfin, dat blijft een terugkerend probleem, al met al blijft haar toestand dus erg wankel.

    Het dilemma is dat we na een jaar hard werken erg toe zijn aan onze, al 8 maanden geleden vastgelegde en gespaarde vakantie over 2 weken. We gaan 3 weken trekken met vrienden in het buitenland.

    Welke overwegingen moeten we toch maken? Mijn zus en ik komem afwisselend langs, mijn zus wil best die 3 wekenalleen de zorg dragen. Maar kan ik wel weg? Ik ben echt heel erg toe aan de weken afstand van alle sores van mn werk, ook onze vrienden wil ik niet in de steek laten, maar mn moeder ook niet.

    En verder is t zo dat ze mogelijk nadat de warmte wat afneemt weer opkrabbelt, ze is altijd buiten haar dementie heel vitaal geweest.

    Zijn er mensen die een zelfde of vergelijkbaar dilemma hebben meegemaakt?

    Welke overwegingen hebben meegespeeld? Hoe.maak ik.een besluit?

    Willen jullie eens meedenken?

    Wij vinden het heel moeilijk…

  • danja

    Hallo Peppavo.

    Je hebt verder nog geen reactie gekregen,dus ik zal toch maar even wat schrijven.Ook al vind ik dit erg moeilijk eerlijk gezegd,het is inderdaad een groot dilemma.Krijgt jullie moeder eigenlijk ook medicijnen toegediend (omdat je het hebt over sufheid) en zo ja,kun je daar over in overleg met de arts?

    Dat je moeder door sufheid niet goed kan drinken soms is toch niet okee.Als je echt vermoed dat die sufheid alleen komt omdat het tehuis haar te weinig drinken aanbied,dan is dat naar mijn idee het indienen van een klacht waard.Helaas zijn dit soort klachtcommissies niet echt onafhankelijk,en gaat o.a. daardoor(ook door de opstelling van zieken (te)huizen t.a.v. klachten) de procedure niet altijd eerlijk (zelf meegemaakt en veel over gelezen en gehoord van anderen met soortgelijke ervaringen)maar het is het proberen zeker waard.Als familieleden niet assertief zijn is de kans op verwaarlozing in een tehuis alleen maar groter,te weinig vocht toedienen aan jouw moeder zou ik dus echt niet accepteren!!

    Je zegt dat je zus die drie weken wel de zorg van jullie moeder op je wilt nemen…

    Ik vind het ook moeilijk te zeggen..maar ik neig ernaar om je te adviseren,ga op vakantie,laat inderdaad alles even zo veel mogelijk los en ga er die drie weken met dievrienden op uit.

    Als jij straks overspannen bent daar heeft ook niemand wat aan,het zal niet de eerst keer zijn dat iemand burn out raakt door de combinatie van mantelzorg en werk…

    Wat vind je van wat ik schrijf? Hoe erg ben je er aan toe om eruit te zijn?!Wat voel je als je denkt vanuit jezelf…denk je dat je op vakantie kan gaan en dan ook ECHT even een beetje kan loslaten?

    hoe moe of oververmoeid sta je ervoor?Wat wel zo is,als je nu gewoon lekker gaat…dan kan je er straks weer fris tegenaan om er voor je moeder te zijn..ook een beetje om jezelf denken….dat schiet er bij mantelzorgers nog wel eens bij in.

    Ik wens je veel sterkte bij het nemen van je besluit…en ik hoop dat je wat aan mijn woorden hebt. Sterkte en groet,Danja.