IQ van 76..... helllpppp

  • jokemv2

    Beste allemaal,

    Wij hebben een zoon van 8. Hij heeft op school problemen met lezen. Nu is hij voor de kerstvakantie getest op allerlei vaardigheden. Ook is een IQ-test afgenomen. Daar is uitgekomen dat hij een IQ van 76 zou hebben. Wij zijn enorm geschrokken. Wat moeten wij hiermee? In het verslag wordt 2x het woord dyslectie genoemd. We hebben gisteren een gesprek met de directeur. Hij zei ons dat hij niet aan dyslectie denkt omdat het IQ dan hoger zou moeten zijn. Hij zegt dat dit dan op 80/85 moet liggen. Klopt dit? Ik had jous begrepen dat, als er sprake is van dyslectie, het IQ juist omlaag “getrokken”wordt doordat er sprake kan zijn van dyslectie. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Als ik testen op internet doe, met allerlei vragen over onze zoon, zie ik als uitkomst dat hij best dyslectisch kan zijn. Hij verdraaid worden, leest langzaam, draait letters om, ken de namen van de maanden nog niet allemaal enz. Ik maak me dus zorgen en weet nu niet wat ik moet doen. Op school willen ze de testen eind januari afwachten. Dan komt er weer een DMT toest en een avi leesnivau toets. Wie herkent dit probleem een weet wat ik kan doen en in welke richting ik moet zoeken?

    Alvast heel erg bedankt.

    Een zeer ongeruste moeder!!

    Joke

  • Ellen-Josee

    Als hij echt dyslectie (wat mij niet onwaarschijnlijk lijkt) heeft, dan kan het zijn dat hij moeite had en er lang over deed, om de vragen te begrijpen.

    Dat hij er ook weer lang over deed een antwoord te formuleren. Dit kan tot een lagere uitkomst van het IQ geleid hebben.

    Nu maakt een lager IQ het ook moeilijker met dyslectie om te gaan. Als ik u was ging ik me niet al te bezorgd maken. Een IQ kan ook nog stijgen.

    Of eigenlijk kan een IQ afhankelijk van de omstandigheden stijgen en dalen.

    Bovendien (sommigen horen dat liever niet) is een IQ nu ook weer niet het allerbelangrijkste in het leven.

    Het kan goed gecompenseerd worden door alles gebruiken wat je wel hebt, er zijn mensen met verstandelijke beperingen die grootse prestaties hebben neergezet, zoals het halen van een Universitaire graad, of door aansprekende kunst te maken, een hele Triathlon te finishen en noem maar op.

    Hier een voorbeeld:

    http://yannickhollink.tripod.com/htm%20bestanden/Pablo%20Pineda.htm

    Mvg, Ellen