concentratiestoornis al mijn hele leven maar geen diagnose

  • younglady

    Hey allemaal,

    Ik ben een meisje van 18 jaar en ik doe een KSO -richting

    qraag zou ik bijkomende informatie en advies willen voor mijn volgend probleem:

    Ik kan in de klas soms niet lezen wat er op het bord staat, of ik kan teksten niet lezen.

    Mijn ogen zijn perfect normaal en ik heb zeker geen dyslexie.

    Maar toch, op sommige momenten, is het onmogelijk om woorden, laat staan zinnen te kunnen lezen en te onthouden.

    Ik heb op die momenten meestal een zwaar hoofd, voel mij enorm prikkelbaar, of wazig in mijn hoofd, alsof er een wolk in vastzit.

    Ook gaan mijn gedachten heel traag en veel tegelijk.

    Het is soms heel moeilijk om bv : 14+6=20 uit te rekenen. Ik kan dit perfect, maar op sommige momenten gaat het gewoon niet.

    Ik heb gewoon het gevoel alsof ik er het merendeel van de tijd gewoon niet bij ben en daarom stomme fouten maak, later realiseer ik me dan hoe belachelijk die fouten waren.

    Meestal voel ik mij verschrikkelijk dom.

    Mijn 2e probleem is dat ik soms moeilijk kan horen wat mensen zeggen, maar mijn oren zijn perfect normaal volgens tests bij CLB en een huisdokter.

    Soms hoor ik gewoon gemompel of vervormde woorden en is het zoveel moeilijker om mensen te begrijpen.

    Verder heb ik problemen met praten, ik kan heel snel achtereen iets aframmelen. Maar op sommige momenten, heb ik moeite om iets uit te leggen terwijl ik een juist beeld in mijn hoofd heb van hetgene dat ik wil vertellen. Verder ben ik een overdreven gevoelig persoon, alles lijkt mij meer te raken dan normale mensen.

    Ik heb dit, zoals vermeld in de titel, al mijn hele leven, ik luister vaak niet naar mensen die mij iets vertellen omdat ik afgeleid ben door mijn eigen gedachten.

    Ik begrijp niet wat dit is…

  • Frans

    Alles wat je opnoemt wordt bestuurd door je hersenen en omdat je ogen en oren op zich goed werken denk ik dat dit samen met de concentratieproblemen te maken heeft met je hersenfuncties. Een EEG laten maken of in elk geval een bezoek aan een neuroloog lijkt me aangewezen.

    Toch maar doen voor alle zekerheid, succes!

  • Mike

    Je fysieke lichaamsdelen zijn dus in orde, maar in je gedachtenwereld gaat het niet zoals je wilt.

    Heb je de controle over je eigen gedachten?

    Je zegt dat je snel bent afgeleid door je eigen gedachten. Wat zijn dat voor gedachten?

    Kun je daar iets meer over vertellen? Gaan je gedachten telkens naar “iets anders” uit? Naar een pijnlijk moment in het verleden bijvoorbeeld?

    Of heb je zgn opdringende gedachten? Vertel er nog 's iets meer over als je wilt.