rokende mensen

  • Leo

    Bij deze vraag ik om advies.

    Ik ben nu 44 jaar. In mijn jeugd (5-15) had ik een erg dominante stiefvader, ALLES wat ik deed was fout er stonden altijd sancties op .

    En wat deed je moeder dan vragen de meeste mensen die dit verhaal heb verteld. Tja niet veel, ik verdedigde haar altijd met dat de overmacht van mijn stiefvader te groot was ook zelfs voor mijn moeder.

    Ze kwam wel eens voor mij op maar wat ze had moeten doen was meteen scheiden (dat heeft ze vlak voor had dood mijn opgebiecht, ze zei ik had meteen een jaar na het huwelijk moeten scheiden, hij had me toen helemaal in elkaar geslagen na een incident).

    Al met al deed ze niet veel om de tiranie te voorkomen. Nu rookte mijn moeder tot ontsteltenis van mij ik vond het altijd stinken. Ik zei/vroeg dat ze dat niet moest doen.

    Nu komt mijn probleem, ik ga nu in een grote bocht om elke rokende persoon heen?! Ik wil er op voorhand niets mee te maken hebben. Dat kan natuurlijk niet, zo'n 40% van de mensen rookt denk ik. Ik begrijp het mechanisme dat hier aan de hand is wel, maar heb geen idee hoe eronderuit te komen.

    Kan iemand mij hier een tip geven (en dan niet dat ik een psychiater moet zien want daar heb ik geen geld voor)?

    alvast bedankt

  • Annelies E

    Ik vind roken ook niet prettig

    Maar mijn allerliefste vriendin rookt ook

    Ik laat haar wel roken in ons huis

    En ventileer goed als ze weg is

    het blijft toch moeilijk

    Je moeder is heel jammer dat ze niet meer voor jou opkwam

    Wellicht moetje het ook in die tijd plaatsen

    Vrouwen waren vaak afhankelijk van zo,n man

    Emotioneel en financieel

    misschien associeer je roken met haar nog steeds

    Wellicht loslaten

  • azalaia

    Hallo Leo, ik heb zoiets niet meegemaakt, rook ook niet, nooit gerookt, en ik ga dan ook met een grote bocht om rokers heen, wil er niets mee te maken hebben, ik heb er wel zo'n afkeer van, niet zo zeer afkeer van die mensen, want ik ken ze niet, maar van hun destructieve gedrag. Alcoholisten oren ook bij de groep waar iki niet mee om wil gaan.

    Mijn dochter van 37 rookt vanaf haar 15de, ze is er niet vanaf te brengen, ze is en blijft mijn kind, maar toch, ik voel me zo ver weg staan van haar. Ik probeer zo gezond mogelijk te leven, zij doet er alles aan, roken, drinken, om het tegenovergestelde te doen. Dit kan mijn kind toch niet zijn……..Ik heb daar heel veel moeite mee en pijn van en ik kan het niet bespreekbaar maken, heb dat soms wel subtiel geprobeerd, maar ze wil het niet toegeven dat ze verslaafd is aan nicotine, een gifstof.

    Ik denk wel dat jij roken associeert met je moeder en dat je nu niet goed weet hoe je met je afkeer van rokende schoorstenen moet omgaan.

    Niemand zegt dat je er mee om moet gaan. Bij mij thuis mag niet gerookt worden, dus komt er ook niemand meer, nou dan niet, denk ik dan. Ik ga mij niet voor iemand zitten opofferen, ze komen dus kennelijk niet voor mij, want dan zouden ze wel een tijdje even niet kunnen roken of roken op het balkon.

    Ik heb het helemaal gehad met dit soort mensen die alleen aan zichzelf denken, dus wees gerust, hier zit er nog één haha. Ik kom ook niet zo snel in een café, als ik al die zuipende en rokende vette worst en bitterballen etende dikke buikentypes al voor mijn geest haal, dan ben ik al geweest. Accepteer gewoon dat je een hekel aan de rokende medemens hebt, en probeer een mensen te ontmoeten die niet roken. Vaak behoren mensen die ook vegetarisch leven zoals ik dus, tot de no smoke generation.

    Betrek het niet op jezelf, jij hebt geen probleem toch , die rokers, die verslaafden hebben een probleem, en maak dat nou niet JOUW probleem.

    Groeten van azalaia.

  • Adriaan

    Is dar enkel bij rokende mensen?

    Zelf vermijd ik bijvoorbeeld Shell Pernis, Schiphol en diverse fabrieken die hun walmen in de buitenlucht spuien.

  • Saskia

    Hoi Leo,

    Het is een heel natuurlijk mechanisme wat hier werkt, de reuk is namelijkiets met een ijzersterk geheugen. Bij dementerende mensen word vaak reuk in gezet om herrineringen te trickeren. De geur van rook is voor jou gekoppeld aan je herrineringen van je moeder (dit geef je zelf aan als ik het goed heb begrepen) Dit is dus iets wat gekonditioneerd is, het is aan geleerd. Je kunt proberen die herrinnering te veranderen door juist mensen op te zoeken die je kent die roken en er eens een keer heel kort bij te gaan zitten, de rook in de kleren reuk je dan ook. Hopelijk komt er dan een prettig gesprek enz. en kun je langzaam de associatie met je moeder loslaten. En dan nog kun je roken vinden blijven stinken maar het roep dan niet gelijk iets op wat vasthaakt in het verleden.

    Dit is wel heel lastig want zoals ik al zei reuk heeft een enorm geheugen.

    Succes Saskia

  • Miranda

    Als ik het zo lees, heb jij meer problemen dan je dochter.

    Uit je stukje spreekt zoveel venijn, dat alleen al op zich, is al niet gezond voor je hart te noemen. ;)

  • azalaia

    Nee hoor Miranda, ik heb geen probleem wat mijn leven in de knel zet, zijzelf heeft een groot probleem omdat ze weet hoe verslaafd ze is en ze hier niet van en/of kan afkomen. Het is wel mijn eigen kind, en geen één moeder wil dat haar kinderen hun lichaam stap voor stap zitten te vermoorden, dat doet mij veel pijn en maakt me verdrietig. Ik heb verder een prima contact met haar en het onderwerp roken wordt al heel lang niet meer aangesneden. Mijn zoon van 35 rookt gelukkig niet en mijn andere dochter van 19 wil hier helemaal niks mee te maken hebben, ook niet met alcohol. Als ik als moeder de machteloosheid in mijn kind voel, dan doet dat iets met mij.

    Groeten van azalaia.

  • azalaia

    Aanvulling: dat ik eerder schreef dat ik mij zo ver weg voel staan van mijn dochter is dus figuurlijk bedoeld, ik sta ook ver weg ook van alcoholisten die ik niet ken, omdat alcohol iets is dat niet in mijn leven hoort. Ik drink hooguit 1 glas wijn per jaar op ouderjaarsavond en dan weet ik weer voor een heel jaar dat dit niet mijn ding is. Maar ik blijf toch geloven dat eer een dag komt dat er bij haar de knop om gaat, vanuit haarzelf wel te verstaan, want alleen dàn kan er iets veranderen.

    azalaia.

  • De Bie

    Probeer zelf eens te roken, misschien kun je dan begrijpen waarom mensen deze drug tot zich nemen. Aan het roken van moderne sigaretten (marlboro, lucky strike) kleven voor de onervarene zeer veel negatieve apsecten (dicht moeten knijpen van de ogen, hoesten, bruine vingers en muren) maar er zijn veel onbekende positieve aspecten (een socialer leven, spanningen beter aankunnen, gedrags camouflage) die de leek niet kent. Bij het roken van tabaksartikelen die niet voor commercie gecreerd zijn maar uitsluitend voor het genot (zoals inlands of eigen teelttabak, waterpijptabak, enkele moeilijk te vinden goede cigarillo's of sommige soorten pijpvulsel), is zelfs het verslavingsrisico tot bijna nul te reduceren. Je kunt dus kiezen voor longkanker door achterop de knol van de cowboy te gaan zitten, maar dit hoeft niet. Gezond roken is weldegelijk nog mogelijk! Hierbij moet ik natuurlijk wel even melden dat die reclamestunt toendertijd met die mannen in het groen die gratis pakjes weggaven wel zeer creatief gevonden was. Helaas is de kwaliteit van die saffies sterk verslechterd in de loop der jaren, dus ik raad niemand nog een hijs hiervan aan.

  • Annelies E

    hier geloof ik dus niets van

    Wij hebben met kanker( manlief) te maken

    Op elke lezing en bezoek aan oncoloog krijgen we te horen

    STOPPEN MET ROKEN