De maatschappij maakt mensen ziek !!!

  • jerry

    heb toch het idee dat het een cumulitief geven is meer emnsen meer agressie. agressie is altijd onderdeel geweet van holbewoners tot grieken en romijnen enzo. Nu we al het nieuws in dewereld kunnen volgen worden we er meer mee geconfronteerd maar ik betwijvel of er procentueel gezien nu meer geweld is als tijdens de beeldenstorm beijvoorbeeld.

    Dat de maatschapij ziek maakt is denk ik dus altijd zo geweest en het over leven in deze maatschapij een levenstaak.

  • Hyperactief

    Dank voor je heldere uitleg

    Misschien was mijn lontje te kort vanmorgen Aldus: Annelies E.

    Geen dank Annelies, enne eerst komt emotie dan verstand, dus niets kort lontje, ik was net zo verbolgen over dit geweld tegen hulpverleners als jou.

    Maar ik ken iemand die op zo,n ambulance werkt

    en het raakte me zeer

    Zij staan voor anderen klaar

    Weliswaar kiezen ze voor zo,n beroep maar toch Aldus: Annelies E.

    Ook mij raakte het, zonder dat ik iemand op de ambulances ken ben ik het helemaal met je eens dat het te idioot voor woorden is. En voor dat beroep kiezen, wil niet zeggen dat anderen vrij spel hebben hun frustraties op te botvieren, nogmaals keihard aanpakken deze gasten… Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Hoi jerry, het is absoluut een feit dat geweld/ agressie toeneemt, ook huiselijk geweld neemt hand over hand toe, het is een graadmeter hoe de maatschappij in elkaar steekt, om het minste of geringste wordt gedreigt of erger meteen geweld gebruikt, vaak om 3 X niets !!! Groetjes v Hyperactief

  • azalaia

    Op de één of andere manier zijn veel mensen niet meer in staat om gelukkig te zijn, te genieten van kleine dingen.

    Door de welvaart in dit land worden steeds de kleine, vlakbij gelegen dingen niet meer gezien. Alles moet groter, duurder, breder, het nieuwste van het nieuwste, anders tel je niet mee…… wordt vaak gedacht.

    Mensen kopen impulsief, soms om het kopen zelf, ook wat dieren aangaat met alle gevolgen van dien.

    Sommige ouders laten kun kinderen maar aandarren op straat omdat ze zelf geen zin hebben een goed voorbeeld te zijn, dus wordt de straat met alles wat zich daarin afspeelt het voorbeeld.

    Onderschat niet alle geweldsfilm op de tv of in pc spelletjes, en degene met de grootste bek krijgt in de groep de meeste achting en waardering.

    Om iets te willen oplossen moet je terug naar de bron en die bron begint bij een ieder die opvoedt, en opvoeders zin we allemaal, kinderen of geen kinderen, dat maakt niet uit. We moeten allemaal een voorbeeld zijn hoe het moet en dan kan er iets veranderen.

    Ik ben tegen jeugddetentie tot 18 jaar. Die lui moeten een alternatieve straf krijgen op een zeer gediciplineerde en heropvoedende manier en dat mag dan best een tijd duren vooral voor draaideur criminelen.

    Vanaf 18 ligt het anders afhankelijk van wat ze hebben uitgevreten.

    Om het tij te keren zouden er vanaf 5 jaar, het leerplicht jaar, ELKE dag veel meer tijd besteed moeten worden aan maatschappijleer, verdraagzaamheid, hoe ga ik om met dieren, de natuur, met woede, agressie, met angst etc..

    Psychologie en filosofie zou een normaal onderdeel moet zijn elke dag weer.

    Ouders zouden veel meer betrokken moeten raken met deze vorm van opvoedkundige lessen en er zouden ook regelmatig, zeker 1 x per week een samenkomst moeten plaatsvinden voor debat tussen leerlingen, ouders en onderwijzend personeel, zodat ouders weten en kunnen leren van hun kinderen hoe je het beste iets kan maken van de maatschappij waar ieder van deel uit maakt in harmoinie met de natuur, de dieren, en hoe we leren vooral respect te hebben voor alles wat leeft en z'n nut heeft in deze cirkel die het leven heet.

    Groeten van azalaia.

  • jerry

    de vraag is of de toename exsessiever is dan de bevolkingsgroei. je hebt mij nog niet overtuigd dat het in verhouding nu meer is als vroeger. volgens mij werd de speer eerderuit gevonden dan het wiel. s de natur van de mens niet per definitie agressief aangezien we jagers zijn.

    maar goed de mesn evalueerd en zou instaat moeten zijn zich aan te passen en controlle te krijgen op de naturlijke driften. Misschien evalueren we te langzaam en krijgen we daarom geen grip op deze zaken.

    als je zegt dat er te veel geweld is op de werled is niemand het met je oneens maar het is te makkeljk om te roepen dat het nu opeens schrikbarend is. Ik ben geen jehova ik zie geen eind der tijds naderen.

    ik hou het op een nurture nature conflict.

  • Ellen XL

    Hallo Azalaia, ik vind heel veel goede dingen in wat je daar schrijft. Als nadeel zie ik dat iedereen dan weer gemanipuleerd gaat worden in de richting van wat jij goed vindt. Het wordt dan een beetje dictatuurachtig, hoe goed bedoeld dan ook natuurlijk. Als ik ouder zou zijn (van een kind) en ik moest verplicht iedere week aanhoren hoe ik met van alles om dien te gaan dan zou ik me vreselijk vervelen.

    Dan is mijn vrijheid om te doen wat ik wil weg. En ik ben gek op mijn vrijheid, dat vind ik één van de belangrijkste dingen die er is. Mijn moeder heeft daar in het verzet nog hard voor gevochten. Groetjes Ellen

  • De Bie

    Tegenwoordig is iedere vorm van geweld meteen een misdaad. Als ouder mag je je kind niet meer slaan, ter correctie. Slaan is meteen kindermishandeling. Hetzelfde soort misverstand dat discriminatie gelijk staan aan genocide. Als er geen mogelijkheid meer is tot het uiten van deze normale menselijke gedragsvorm, dan verleer je hoe je het kan doen zonder blauwe plekken of gebroken botten. Dit is een gevaar in de samenleving. Zelfs de politie staat niet meer boven de wet. Jerry heeft gelijk dat we nog nooit zo vredelievend waren, in de geschiedenis der mensheid, als nu. Dit is onnatuurlijk en zeer verdacht. Als er dan toch eens een meningsverschil komt, dan moeten meteen kogels vliegen. Dit heeft voor mij weinig met beschaving te doen. Dit soort excessen bereikt dan natuurlijk de media en dat doet de geweldsstatistieken toenemen. Het excessieve geweld neemt dus fors toe omdat het menselijke vriendelijke knusse huisgeweld vercriminaliseerd is de laatste 30 jaren. Dit is ook de schuld van psychologie/psychiatrie. Ik wil niemand ongerust maken, maar er zit nog een excessieve geweldsboom aan te komen, omdat mensen (de procentuele meerderheid) in een decennia helemaal niet meer in een samenlevingsvorm (geen familie, geen gezin) zullen wonen. Slechts een domme optimist noemt deze groep happy singles. Echt, ik krijg steeds meer medelijden met ons.

  • azalaia

    Ja precies Ellen XL, manipulatie, ik snap je wel, maar als je iets terug wilt brengen naar een normale situatie dat al heel lang verkeerd is, dan is manipulatie, het opnieuw aanleren van de normale dingen, in het begin nodig, denk ik, totdat we die betere manier van leven weer eigen hebben gemaakt.

    Maatschappijleer omvat zoveel, is zo interessant, en ook filosofie bij jonge kinderen is aanbevelenswaardig mits op hun niveau gegeven.

    Kinderen zijn de kweekvijver, en daar moet zorgvuldig mee worden omgegaan om er goede volwassenen van te maken die op hun beurt dit weer kunnen doorgeven.

    Maar ja, wie ben ik…..

    Groeten van azalaia.

  • Ellen XL

    Nou Azalaia, ik vond dat op school lesgeven in die vakken zoals jij aangaf een heel goed idee! Vooral omdat ouders dat vaak niet meer doen.

    Het probleem zit er volgens mij in, dat de ouders (of welke volwassene dan ook) op verplichte basis eenmaal per week instructie zou moeten volgen in jouw filosofie.

    Ik vind dat “Jan de Bouwvakker” gewoon op vrijdagavond op de bank moet kunnen zakken met een pilsje en een rokertje, ongeacht wat wij daarvan vinden of wat wij op vrijdagavond doen :) Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    Hoi jerry, voor een volledig overzicht verwijs ik je naar het boek:

    Geweld binnen en buiten, aard, omvang en daders van huiselijk en publiek geweld in Nederland, K.D. Lünnemann (Verwey-Jonker Instituut), M.Y. Bruinsma (IVA), Justitie Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum, Boom Juridische Uitgevers, ISBN: 90-5454-615-8 Zoals je kan zien staat de aard en omvang hier in beschreven, er is teveel verschil om dat ff in een topic te plakken, daarnaast is van de toename (in sommige gevallen verdubbeling) niet exact te achterhalen of er nu meer aangifte gedaan wordt dan voorheen. Als ervaren scannerluisteraar (kan nog steeds in Amsterdam) hoor je de laatste jaren bijvoorbeeld meer huiselijk geweld dan voorheen, beroepsmatig geweld op straat laat bijvoorbeeld in deze uitgave een verdubbeling zien in een paar jaar. Met schattingen en steeds veranderende definities alsmede een aan verandering onderhevige maatschappij en misschien wel meer aangiften door de toegenomen belangstelling laat de precieze cijfers raden. Groetjes v Hyperactief

    jerry schreef:

    >

    > de vraag is of de toename exsessiever is dan de

    > bevolkingsgroei. je hebt mij nog niet overtuigd dat het in

    > verhouding nu meer is als vroeger. volgens mij werd de speer

    > eerderuit gevonden dan het wiel. s de natur van de mens niet

    > per definitie agressief aangezien we jagers zijn.

    >

    > maar goed de mesn evalueerd en zou instaat moeten zijn zich

    > aan te passen en controlle te krijgen op de naturlijke

    > driften. Misschien evalueren we te langzaam en krijgen we

    > daarom geen grip op deze zaken.

    >

    > als je zegt dat er te veel geweld is op de werled is niemand

    > het met je oneens maar het is te makkeljk om te roepen dat

    > het nu opeens schrikbarend is. Ik ben geen jehova ik zie

    > geen eind der tijds naderen.

    >

    > ik hou het op een nurture nature conflict.