Ik weet niet of liberalisatie nou echt de oorzaak is. Liberalisatie heeft een aantal dingen juist veel goedkoper gemaakt (o.a. telefonie). Aldus: Peter.
Telefonie daar hoeven mensen niet van te leven Peter, ook al kun je bijna niet zonder. Maar ik doelde op de huurliberalisatie, dat maakt wonen (wat beslist geen luxe is) nog duurder. Ik heb al berekeningen gezien, waar jij als nieuwe huurder voor een zelfde huurhuis als je buren 300 Euro meer per maand gaat betalen, je inkomen blijft gelijk… Ook nu door eerdere huurliberalisatie heb je al grote verschillen voor dezelfde woningen, hier zijn al financiële problemen door maar die worden met de nieuwe Dekker plannen nog rampzaliger. De één kan net rondkomen, de ander houd van hetzelfde inkomen over en de ander komt zwaar in de problemen, en dit zijn toenemende feiten, voor een dak boven je hoofd, daar doelde ik op. Ik heb uit betrouwbare bronnen van een inmiddels ex-jeugdzorgmedewerker gehoord dat er kinderen peperduur opgevangen worden na huisuitzettingen waar je een heel gezin geheel verzorgt voor in één van de duurste hotels in Amsterdam onder kan brengen, dit is de bedoeling niet en kost de maatschappij goudgeld. De opvang van ouder/ s is hierbij niet inbegrepen, want dat gaat weer uit andere potjes en gebeurd door andere instanties, dan praten we nog maar niet over de psychische problemen en/ of gedragsproblemen van uit elkaar getrokken gezinnen. (P.S.: ik heb dit overigens Den Haag geschreven)
Ik denk wel dat het gemakkelijker is dan 30 jaar geleden om in de problemen te komen om een aantal redenen. Mensen krijgen makkelijker kredieten en maken sneller schulden. Dit zorgt vroeg of laat voor problemen. Ook denk ik dat de verleiding groter is. 30 jaar geleden hoefde je je niet druk te maken om een i-pod of een mobiele telefoon. Die dingen bestonden nog lang niet. Zelfs auto's waren nog niet zo algemeen als nu. Tegenwoordig voelen mensen denk ik meer druk om zichzelf te omringen met leuke spullen, want het is nu eenmaal te koop, ook al kunnen ze het eigenlijk niet betalen. Aldus: Peter.
Ook dat klopt, sommigen leven op te grote voet, of kunnen geen nee zeggen tegen hun kinderen, maar wat niet gaat, gaat niet. Maar dat te buiten gelaten, ik kan zat mensen die geen enkele luxe meer bezitten, en waar overleven luxe voor is, de voedselbanken (modern woord voor gaarkeukens) rijzen niet voor niets als paddestoelen uit de grond. Zelfs daar zijn net als met de schuldhulpverlening wachtlijsten voor, maar een huiseigenaar wacht niet als die een uitzetprocedure in gang heeft gezet…
Ook denk ik dat rotsvaste verbanden die vroeger nog voor een vangnet zorgden (kerk, buurt, familie) tegenwoordig veel losser zijn geworden. Aldus: Peter.
Klopt, maar ook dat is niet meer van deze tijd, veel families woonden vroeger bij elkaar in de buurt, waarvan er waren met ambachten aan huis die als opvang functioneerden, nu zit iedereen verspreid, en mogen tweeverdieners al blij zijn als ze elkaar regelmatig zien, veel dure nieuwbouwwijken zijn complete spooksteden overdag… Groetjes v Hyperactief