Zich zelf ontpooien – een religieuze truc

• Marko

Zich zelf ontpooien – een religieuze truc

Heel vaak horen we dat vele jonge mensen zichzelf willen ontplooien. Ze doen alles in die richting. Gepassioneerd volgen ze cursussen, ze gaan naar guru’s en sportscholen….

Zich zelf ontpooien lijkt een rationele zaak. Maar ik ben van mening dat daarachter een oude protestantse religieuze truc zit.

Er is geen betere manier om mensen te controleren dan ze tel laten geloven dat ze zelf hun pad gekozen had.

Iedereen denkt dat “Zich zelf ontpooien” een eigen zaak is, maar daarachter staat wel propaganda van het kapitaal. Het is fijn als mensen veel reizen,. als ze hysterisch of gefrustreerd zijn en als ze geen moment stil kunnen staan.

Het idee dat het ontplooien goed is betekent dat je gelooft dat er iemand is, een autoriteit, een innerlijke “god” die in ons door de ouders en de school wordt geïmplanteerd. En dat is precies het trucje. Daarom leven wij in Nederland nog steeds op die christelijke manier met de angst voor god. Alleen is de god niet meer in de kerk, maar in de disco of in de bed of overal .

Deze god is meedogenloos. Daarom moeten wij steeds presteren en depressief en assertief zijn. Daarom kunnen wij niet functioneren als mens en hebben steeds meer hulpmiddelen nodig (bij voorbeeld de glijmiddelen van Etos tegen de vaginale droogte, of slaapmiddelen ezv)

• azalaia

Begin je nou weer over vaginale glijmiddelen van de Etos……ge-obsedeerd hierdoor of zo???

Groeten van azalaia.

• wana

persoonlijk versta ik iets héél anders onder jezelf ontplooien en heeft dat hier niet veel te maken.

ook zonder cursussen e.d. kan je de wereld ontdekken en een eigen mening leren vormen en dat te leren onderscheiden van wat je vanuit het gezin,cultureel maar ook religieus hebt meegekregen.

zelf denk ik eerder dat dat bij leeftijd,karakter en het leven zelf hoort.

deo en shampoo heb je ook eigenlijk niet nodig en zeker niet op de manier hoe het hier in de schappen staat.

er zijn heus wel mensen die kritisch consumeren en het worden er steeds meer.

tuurlijk maak je deel uit van deze maatschappij,zelfs als je er buiten zou staan.

Maar er zijn best duurzame,positieve non-religieuze manieren om hiermee om te gaan.

mijn zelfontplooiing was voornamelijk op mn kamer,tussen de boeken, in discussie met mensen met heel andere visie en lees bladen als Ode, genoeg! educare.

het gaat om het zelf! die valt best te ontplooiien zonder te veel invloed van ‘big brother’

• Ron

het ontplooien lijkt een nieuw juk te zijn waar velen zich door laten slaven.

Het geeft geen rust en stilte en maakt dat je nooit goed genoeg bent.

Altijd maar hollen achter een ideaal-beeld zonder aanvaarding van het eigen ik in het hier en nu is desastreus.

Heerlijk om te weten dat ik mag zijn wie ik ben en ondertussen me uit mag strekken naar meer groei.

• Ellen XL

Heb jij veel met vaginale droogte en slapeloosheid te maken gehad Marko?

• Mar

:D

• Marko

zo moet je eenzaam zijn

• Lorrie

Jezelf ontplooien is mijn insziens niets anders dan jezelf te leren kennen.

Je leert jezelf kennen in situaties, door besluiten te maken, door een weg te kiezen en soms stoot je je neus keihard en leer je dat je voor jezelf de verkeerde weg hebt gekozen. Daarbij komt dat als je jezelf leert kennen je er soms achterkomt dat er bepaalde dingen aan jezelf zijn die je eigenlijk niet zo mag. Dan is het de kunst jezelf daarin te veranderen.

Hoe dan ook, dit is een levensproces, je leert zodra je wordt geboren en op de dag dat je sterft leer je nog. Zie het als een uitdaging, wordt het leven een stukje makkelijker.

• Ad de Beer

Hoe zo religieus?

Kijk eens op het prikbord MLM, daar zie je dagelijks hoe gewetenloze schurken proberen andere mensen aan te zetten grote sommen geld te investeren door gouden bergen te beloven.

Het is dé techniek die door sectes, MLM bedrijven, godsdiensten, politieke stromingen en andere organisaties wordt gebruikt. Met name gericht op mensen die laag op de maslow schaal staan.

Gewetenloos? Soms wel. Soms ook doordat de brenger van de boodschap zelf totaal gelooft in wat hij verkondigd.

In een aantal gevallen is de basis van een stroming zuiver. De filosofie van Markx was integer, Stalin, Lenin en Mao hebben die misbruikt.

Jesus Christus, Allah, Boedha hadden allemaal zuivere bedoelingen, het waren de leiders na hen die de filosofie hebben verkracht.

In andere gevallen zijn organisaties opgezet met de bedoeling mensen op te lichten, met name bij MLM bedrijven en pyramdespelen zie je dat keer op keer. Eigen belang, eigen gewin is dan de drijfveer.

En glijmiddelen? Och, ze zijn soms erg nuttig voor sexueel plezier, ze voorzien in een behoefte. Niemand is verplicht ze te gebruiken, het is een eigen keuze. Dat geldt ook voor andere voedings- en genotmiddelen.Of niet soms?

Ad de Beer

• Anoniem

Ad de Beer schreef :

Soms ook doordat de brenger van de boodschap zelf totaal gelooft in wat hij verkondigd.

Anoniem schrijft : Ik zelf (als leek) noem dit de Navarone truc. In de bekende film (de kanonnen van …) moet een gewonde soldaat worden achtergelaten, zijn team weet dat hij onder martelingen of waarheidsserum zal doorslaan, dus de enigste optie lijkt doden uit veiligheidsoverwegingen. Dan bedenkt er iemand een truc. Ze

vertellen hem opzettelijk verkeerde informatie, in de wetenschap dat hij dat zal doorgeven. En zo hebben ze er dubbel baat bij, de soldaat blijft in leven, en de Duitser worden de verkeerde richting in gestuurd. Tja, wat ze in films allemaal verzinnen. :)

Zal die Maslov eens checken.

Ik denk dat ik dit prikbord voortaan maar met een behoorlijk korreltje zout neem, maar dit is toch wel weer interesant.