stop je negatieve gedachte

• Ron@ld

Soms heb je van die momenten dat je alleen maar negatief kan denken over iets. Je kan op een of andere manier niet stoppen en je wordt er alsmaar depressiever van. Of je hebt een idee en de interne criticus wordt wakker en zegt je dat je het maar beter niet kunt doen. Lastig? Soms. Een oplossing? Gewoon je negatieve gedachten stoppen.

Gedachten stoppen is een geweldige methode om negatieve gedachten te stoppen en om de interne criticus tot zwijgen te brengen. Deze simpele techniek maakt gebruik van een woord of fysieke trigger om ongewenst denkgedrag te onderbreken.

Het meest gebruikte woord is ?STOP?. Zeg dit woord in jezelf of zelf hardop als je merkt dat je weer negatieve gedachten voelt opkomen. Je kunt ook in je handen klappen, met je vingers knippen, je ogen sluiten, aan een rood stoplicht denken, of elke andere vorm van interventie toepassen. Het gaat niet om hoe je het doet, maar dat je bewust wordt van je gedachten en deze op een of andere manier herkent en corrigeert. Het gaat erom dat je consistent een manier vindt om je negatieve gedachten te onderbreken.

Deze techniek kan je weer meer controle geven over je gedachten en maakt je bewust van de hoeveelheid negatieve gedachten die je op een dag hebt. Gebruik het wanneer je irrationele gedachten hebt, of als de interne criticus weer eens alles loopt af te kraken.

Wil je je gedachten even op iets anders zetten, denk dan aan een positieve, rustige gedachten. Bijvoorbeeld je eerstvolgende vakantie, de mooiste dag van je leven of de droom die je wilt bereiken te visualiseren. Een andere manier om je negatieve gedachten te veranderen is juist over moeilijke materie denken. Je hoofd is dan zo druk dat het geen tijd heeft om aan negatieve zaken te denken. Je kunt bijvoorbeeld het alfabet achterstevoren opnoemen, de tafel van 118 opzeggen of een puzzel oplossen.

Hoe meer je deze bovenstaande technieken oefent, des te beter ze zullen werken. In het begin kun je je gedachten maar een paar seconden afleiden, maar je zult merken dat dit steeds makkelijker gaat. Ook zul je merken dat de hoeveelheid negatieve gedachten zullen afnemen door deze technieken en zul je je een stuk bewuster worden van je gedachten.

Denk daar maar eens over na.

En doe je best, je fles is niet half leeg maar half vol.

Groetjes

Ron@ld

• Lorrie

Hoi Ron@ald,

Lijken me hele goede methodes en ik geloof ook best dat ze werken, als je maar blijft oefenen.

Echter, negatieve gedachtes zijn er niet voor niets, soms moet je er toch iets mee doen, of vind je van niet?

• Ron@ld

hoi Lorrie ,

Negatieve gedachtes zoals , ga niet op het ijs het is nog niet sterk genoeg , zij goed , je moet nooit over één nacht ijs gaan.

Groetjes

Ron@ld

• Lorrie

Hoi Ron@ald,

Dat zijn niet echt negatieve gedachten, dat is gewoon een kwestie van wijsheid. Maar stel dat je door een bepaalde situatie diep in de put zit, dan heb je meestal negatieve gedachten. Je kunt deze dan wel wegmeppen en stopzetten, maar dan kom je niet uit die put. Dus is het zaak wat met die negatieve gedachten te doen en te kijken waar ze vandaan komen, dus aanpakken.

Zo bedoelde ik het meer eigenlijk,

groetjes Lorrie.

• amaranth

Daarbij: die interne criticus, dat ben je zelf, dat is een deel van jou. Als je daartegen zegt: hou toch eens je kop, dan zeg je dat dus tegen jezelf. De meeste mensen worden daar uiteindelijk niet bljier van, misschien de omgeving wel hoor, dat weet ik niet.

En veel interessanter is dan de vraag: waarom zegt die interne stem dat nou, waarom, met andere woorden, heb ik het nodig om tegen mezelf te zeggen dat ik beter iets niet kan doen, omdat me dat toch niet gaat lukken. Waarom zeg ik tegen mezelf (dat is een mooie) dat ik beter mijn mond kan houden, omdat ik toch alleen maar stomme dingen zeg.

Als je goed naar die stem luistert zul je merken dat hij/zij je probeert te beschermen. Als een een sollicitatiegesprek hebt, dan loop je de kans dat je afgewezen wordt, en dat vinden veel mensen niet leuk. Als je dan zo'n innerlijke stem hebt die tegen je zegt: ach, blijf jij maar in bed liggen, want dat sollicitatiegesprek ga je toch verknallen, dan is dat ook geen fijn gevoel, maar toch beter dan afgewezen worden. Die stem beschermt je en is ontstaan op een moment waarop je (meestal als klein kind) geconfronteerd werd met een situatie die gewoon te moeilijk voor je was. En waarom zou je zo'n bescherming niet nu ook nog goed kunnen gebruiken?

Het enige is dat de manier waarop die stem je beschermt, de manier waarop je jezelf beschermt, want die stem, dat ben je zelf, die manier dus, die was toen je vijf was wel heel effectief, maar in je volwassen leven meestal niet meer zo. Als volwassene heb je zoveel meer mogelijkheden om om te gaan met verschillende situaties, dat je dat beschermingsmechanisme niet meer op die manier nodig hebt. Maar misschien zou je die interne criticus veel beter kunnen gebruiken als hij/zij opbouwende kritiek zou geven. En dat wil hij/zij wel hoor, want helpen is wat ie doet en wil doen.

Veel effectiever dan die stem/jezelf het zwijgen op te leggen is er juist een dialoog mee aan te gaan, om de manier waarop die stem helpt te veanderen in positieve kritiek. Kan dat dan? Ja hoor, dat kan. En dan heb je ineens een stem die 's ochtends bij het wakker worden niet zegt: blijf jij maar liggen , want het wordt toch weer niks met je vandaag maar zegt: kom op, eens kijken wat je vandaag allemaal weer aan leuke dingen kunt beleven.

Zou je zo'n stem ook een keihard “STOP” toeschreeuwen? Ik denk het niet. Tenzij hij er al om vier uur 's ochtends mee begint. Maar dat is een kwestie van goede afspraken maken!

• Ron@ld

Een interne criticus zal nooit zeggen “kom op, eens kijken wat je vandaag allemaal weer aan leuke dingen kunt beleven. ” een interne criticus heeft alleen maar rampgedachtes.!!

Groetjes

Ron@ld

• Ron@ld

Hoi Lorrie ,

Als je diep in de put zit heb je teveel negatieve gedachtes elimineer ze en je ziet weer een lichtpuntje .En tuurlijk moet je ook naar de bron van de oorzaak kijken .

Groetjes

Ron@ld

• Lorrie

Je kunt een interne criticus (jezelf dus) ook aanleren om tegenover die negatieve gedachtes iets positiefs te zetten. Dus eigenlijk een beetje het engeltje/duiveltje op je schouder.

• private shrink

Stoppen van aangeleerde dingen is veel moeilijker dan het aanleren van nieuwe.

Zeg daarom hardop leuke, aardige dingen tegen jezelf ,ook al geloof je er geen bal van.

Verbazend hoe prettig dat is en effectief.

Dus :

Ik ben de leukste,de aardigste , de mooiste, de geestigste, de intelligentste,de knapste……..etc.

Beetje vreemd in het begin ……….het zal je goed doen.

Luid en duidelijk hardop en dat dagelijks meerdere keren.

• Ron@ld

Je hebt het helemaal door !!