Zelf kiezen voor ellende?

• Ellen XL

Vanavond was er voor AH een enorme ruzie tussen een straatkrant verkoper en een vrouw die blijkbaar had gezegd “dat hij er zelf voor gekozen had”.

De dakloze, een man van zeker 50, was het hier duidelijk niet mee eens want hij protesteerde tegen die uitspraak op luide toon.

Het was al komies om te zien hoe de toevallige passanten reageerden (incl. ondergetekende), de man had al goed wat op en niemand zag het erg zitten om betrokken te raken. Dus iedereen was erg druk met de boodschappen en keek van uit de ooghoeken hoe het ging.

Blijkbaar hing het in de lucht want even daarvoor had ik al een man die bij mij bekend is als harddrugsverslaafd in zijn telefoon horen toeteren dat hij GVD zijn dochtertje wou zien…

In eerste instantie ben ik wel geneigd om te denken dat iemand er zelf voor kiest om alcohol of drugs te nemen. Of dat als de makkelijkste weg te zien om de problemen te ontwijken. Maar als ik verder doordenk dan vrees ik toch dat iemand door de omstandigheden (en misschien ook wel door aanleg) tot bepaald gedrag gedreven wordt om zichzelf ten gronde te richten.

Zelf heb ik ook wel “slechte” dingen gedaan, maar ik hield er altijd op tijd weer mee op. Ik kon ook altijd makkelijk (nou ja, wat heet…) stoppen met dingen als roken of medicijngebruik. Ik noemde mijzelf tegen een dokter “niet verslavingsgevoelig”.

Dus ik denk dat het een kwestie van aanleg is en niet een verdienste.

Wat denken jullie, kiest iemand er zelf voor om in de ellende te raken?

• private shrink

Ja hoor.

Iemand denkt op een dag : ik ga mijn baan opzeggen , mij laveloos drinken en mij uit mijn huis laten zetten. Ik kies ervoor dat mijn huwelijk kapot gaat, ik mijn kinderen niet meer mag zien en vereenzaam.

• azalaia

Nee, in beginsel kiest men hier natuurlijk niet voor, maar mensen kunnen door omstandigheden èn die dan ook nog een zwak meelopirig karakter hebben, in de verleiding komen om dingen uit te proberen waarvan ze van te voren al weten dat het niet goed is.

En van het één komt het ander en men komt er niet meer zelf uit.

De meeste daglozenverkopers zijn ook niet vrijwillig aan lager wal geraakt.

In Amsterdam zie ik veel buiten;anders die hieer naar toe zijn gekomen, geen succes hebben kunnen maken, en dit is dan enige manier om nog een beetje te overleven, want terug keren willen ze ook niet meer.

Als later hulp wordt aangeboden dan heb je wel de keus om mee te werken of niet.

Doet men dit niet, dan zou je kunnen zeggen dat ze zich berust hebben in het buitenleven met drank en drugs, ze kùnnen dan gewoon niet anders meer.

Groeten van azalaia.

• Ellen XL

Als ik je goed begrijp vinden ze hun gewone leven op een dag niet meer spannend genoeg.

• Fred

Nederland is gewoon vol. Wat mij betreft mogen alleen vluchtelingen die werkelijk voor hun leven te vrezen hebben, nog (tijdelijk) naar binnen. We moeten ook aan het mileu denken, dat betekend dat we niet kunnen blijven bouwen. Het is, het een of het ander.

Woonruimte is al jaren een probleem, en ik denk dat met name de daklozen daar niet voor gekozen hebben. Ook voor mensen die door eigen fouten in de ellende zijn belandt, moet er altijd een minimaal pensioenkamertje beschikbaar zijn. Is het niet uit sociaal oogpunt, dan omdat ik ze niet in mijn portiek wil hebben liggen.

• Ellen XL

Nederland is gewoon vol, aldus Fred

Die lui die ik omschreef waren blankie. Net zo blankie als jij en ik. Echte Nederlanders.

Maar als ik het goed begrijp is jouw portiek ook al vol?

Tja en mensen die door hun eigen fouten in de ellende zijn beland…

Neem nou iemand die verstandelijk gehandicapt is of misschien psychische problemen heeft (past wel bij deze pagina) en die verliest door omstandigheden zijn of haar sociale vangnet. Kan je dan spreken van eigen fout?

Er zijn in andere landen ook kinderen die dakloos zijn en lijm snuiven of zich een alcoholvergiftiging zuipen. Eigen fout? Ik dacht het niet!

PS zelfs in dit land zuipen pubers zich een alcoholvergiftiging, zouden ze dat doen omdat ze het zo leuk hebben?

• Ellen XL

Nou, ik kom beroepshalve veel met die mensen in contact en vaak hebben ze psychische problemen. Dan denk ik; vroeg hij nu maar om hulp! Soms probeer ik het met de vraag “hoe gaat het” in de hoop dat ze “rot” zeggen. Want dan kan ik wat gaan doen. Maar ze zeggen niks, want ze vertrouwen niemand meer. Er is niemand die helemaal vanzelf hulp aanbiedt aan die mensen, ze worden overal weggejaagd. Dat soort mensen lopen hier regelmatig de gracht in.

Dan is er weer een dakloze minder.

• Fred

Ik heb ff geen zin om al te ver door te denken over eigen schuld, of niet. Ik ben gewoon voorstander van een sociaal beleid. Tegenover blankies (want welk beschaafd en rijk land laat zijn eigen bevolking nou creperen in de goot), maar ook tegenover niet blankies.

Ik probeer daarbij wel realistisch te blijven. Nederland kan niet doorgaan met het binnenhalen van mensen en tegelijkertijd klagen over milieuvervuiling en daklozenproblematiek. Het is het een of het ander. We zijn maar een klein landje.

• Linda

Een vraag die je per persoon moet bekijken. Mensen zijn over het algemeen prima in staat de gevolgen van hun keuze te overzien, ben je echter inmiddels verslaafd aan bv harddrugs dan werken de hersenen heel anders. Dan spreek je niet meer van een keuze, wanneer er niets aan de situatie gedaan kan worden.

Er zijn zoveel mensen die drugs gebruiken, maar niet iedereen raakt verslaafd. En dat zal vast zijn redenen hebben.

Zwervers, junks etc worden vaak met de nek aangekeken in ons o zo tollerante nederland. Drugsgebruik wordt nog steeds niet geaccepteerd door een gros mensen. Waarom niet, is mij een raadsel..

Begrompen gedachtengang, welke veel zegt over eigen houding.

• Fred

Nederland heeft tegenwoordig al een streng toegangsbeleid. Ik wou het gewoon eens een keer zeggen. Vroeger mocht het niet.

Nederland is vol. :):)

Ik ben geen racist, probeer sociaal te zijn, en overweeg zelfs om (volgend jaar dan) voor het eerst in mijn leven te gaan stemmen op de SP. :):) Ik vraag me alleen af of het allemaal wel nut heeft want ik heb weinig vertrouwen in de mens en macht.

Ik zeg altijd maar “de revolutionair van vandaag is de dictator van morgen”. :):)