Hallo allemaal,
Ik ben hier nog nooit geweest, hoop op een beetje begrip en zelfs misschien herkenning door een van jullie. Mijn therapeut is op vakantie en ik heb het moeilijk met wat ik “ontdekt”heb…
Ik heb mijn leven lang al een moeilijke relatie met mijn moeder. Ze heeft een psychiatrische stoornis. Ze is erg wisselend van stemming, de ene keer gul en zoekt veel contact, en juist als ik verwacht dat ze wat belangstelling heeft voor mijn gezin of voor mij, geeft ze geen enkele reaktie. Rapporten van de kinderen? ze vraagt er nooit naar, als ik er iets over zeg, is het, oh leuk. Alles wat goed loopt in mijn leven daarop haakt ze af. Nog nooit is ze trots op me geweest, nog nooit. Als zij maar aandacht krijgt, daar draait iedere vorm van contact om.
in mijn therapie ben ik daar al een tijdje mee bezig, het is de afgelopen weken tot me doorgedrongen wat er aan de hand is, ze heeft me altijd als concurrente gezien naar mijn vader toe. Mijn vader is altijd blij met me geweest, maar zodra ik iets doe of heb, zodra ik ook maar enigszins gelukkig ben, gaat ze ahw in een hoekje zitten mokken, wil ze niets van me wete, en dreigt met allerlei psychische aandoeningen om mijn vader maar weer af te leiden van “de andere vrouw”, ik dus. Mijn vader gaat daar volledig in mee, bang als hij is voor alle manipulaties.
Dit besef is met een enorme klap tot me doorgedrongen, ik ben er ontdaan van. Welke moeder doet dat nou, ze gaat daar verder in dan ik kan beschrijven. Ze kan het niet hebben dat ik een goed huwelijk heb, probeert mijn man als het ware in te lijven door sexueel getinte opmerkingen naar hem te maken. Mijn lichaam heeft ze altijd belachelijk gemaakt, als sinds ik klein was. Nu begint ze bij mijn kids, ze lijkt er op gebrand alles zich toe te eigenen wat me gelukkig maakt, datgene wat ze zichniet toe kan eigenen, negeert ze of maakt ze belachelijk, en in het geval van mijn kinderen belast ze ze met verhalen hoe moeilijk ze het heeft. Wat ze vanmij niet krijgt probeert ze bij hen te halen. Ik zit daar boven op, laat mijn tanden zien en betrek haar niet meer dan nodig is in ons gezin, en dat kan ik ook wel aan.
Ik ben gewoon zo geschokt doordat ik nu ineens zie wat er aan de hand is, enmijn man beseft het nu ook, ook hij is van de kaart.
Sorry hoor als het een warrig verhaal is, ik moest even spuien, het lucht me wel op om het aan iemand te kunnen vertellen. Diegenen die mijn moeder kennen vinden haar altijd zielig en mij bikkelhard. Ze klaagt nl over me achter mijn rug om, dat hoor ik soms bij toeval.
En als ik heel eerlijk ben? Ik vind dat ze alle reden heeft om trots op me te zijn. Ik heb een leuk gezin, een lieve man, twee schatten van kinderen, ik werk, ik studeer, ik sta sterk in het leven ondanks alles..
Maar dit is me even een stapje te ver..
groetjes spiegeltje