mijn moeder en ik...

• spiegeltje

Hoi Sunny,

Ik ben daar druk mee bezig, maar het patroon is eigenlijk heel simpel… De manipulaties zijn alleen die van mijn moeder, ze belt gewoon deze mensen op om over me te klagen, ze weet ze te overtuigen van de onzin van mijn keuzes en het feit dat ik haar verwaarloos. Ik betrapte haar onlaatst in gesprek met mijn zusje, ze deed, heel zachtjes, haar beklag dat ik het door de inrichting van mijn leven, haar onmogelijk maakte om een goede band met mijn kinderen op te bouwen. Ze lag ervan wakker en begreep niets van vrouwen zoals ik die geen tijd voor haar hebben…wat er dan gebeurt is dat mijn zus me dat kwalijk neemt en mij daarop aanspreekt, en alles uit de kast trekt omdat ze zelf niet tegen mijn moeder in opstand durft te komen.Ze heeft liever ruzie met mij dan dat mijn moeder mss ook wel over praat als ze er niet bij is. En daar trekt zij vervolgens weer alles voor uit de kast.

mensen met wie mijn moeder geen contact heeft, manipuleren me over het algemeen niet.

Ik ben hier in therapie al een tijdje intensief mee bezig. helaas is op het moment van deze “doorbraak” de therapeut op vakantie, dat maakt het voor mij erg moeilijk. Ik heb daardoor al drie sessies gemist, juist nu ik die ondersteuning zo hard nodig heb.

maar je hebt in zekere zin gelijk , ik begrijp niet waarom ik steeds en altijd weer het voorwerp van hun projekties moet zijn. Ik word er wel eens moedeloos van. Ik heb mijn hele leven overal voor de schuld bij mezelf gelegd, de verantwoording bij mezelf gelegd en ik kan het gewoon niet meer. Ik breng het niet meer op.

• Lezer

Je bent geen voorwerp van projectie, je bent een willig slachtoffer van manipulatie.

Waarom jij dat altijd bent?

Omdat het kan……. omdat je het toelaat ……omdat de slachtofferrol je bekend is….omdat je gewend bent te klagen ipv je grenzen te stellen……..

Totdat je de verantwoording neemt voor je eigen leven .

Negatieve aandacht is ook aandacht.Gelukkig word je daar niet van, zoals je inmiddels kunt weten.

• spiegeltje

Sorry, maar nu ga je me te ver………. Ik heb nooit een dag in mijn leven geklaagd, sterker nog ik ben ernstig ziek geworden door het me nooit eens uiten… en dat ik een willig slachtoffer ben, ja dat klopt, omdat ik namelijk al sinds mijn geboorte niet beter weet dan dat ik niet en nergens voor deug……..het zal je verbazen wat een vertekend beeld je van de werkelijkheid ontwikkelt……dingen die voor een ander doodnormaal zijn, zijn voor mij zo vreemd….maar klagen? Nooit gedaan, echt nooit. Ik heb altijd alles voor mezelf gehouden, altijd mezelf weer aan mijn voetzolen opgetrokken en doorgegaan,

Wees voorzichtig met dit soort opmerkingen, lezer, je oordeelt te scherp. het enige wat ik wilde was me eens ongeremd uiten zonder angst dat ik een ander belast. Ik heb niet om je oordeel gevraagd..

spiegeltje

• Lezer

Spiegeltje,

om te beginnen weet ik precies waar ik over spreek.

Vervolgens gaf ik antwoord op jouw vraag waarom jou dat overkomt.

Je zegt nl dat ook je schoonfamilie je manipuleert.

Dat verduidelijkt veel.

Ik reageer niet om je te kwetsen.

Ik reageer zo met mijn laatste bericht omdat je weer vervalt in het herhalen wat anderen zeggen en doen.

Daarmee trap je in de valkuil.

En soms moet je je stem verheffen voordat iemand je hoort.

Je kunt niets doen aan het gedrag van anderen,wel veel aan dat van jezelf.

Zoals ik eerder zei :het is een klus, maar het resultaat zal je goed doen.

Is de therapeut al terug van vakantie ?

Nog steeds met alle goede bedoelingen ,groet, Lezer.

• spiegeltje

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt lezer, je weet precies waar je over spreekt? Eigen ervaring? Beroepservaring?

En ja, de therapeut is terug van vakantie, ik heb daarstraks een afspraak gemaakt. Duurt helaas nog 1 1/2 week.

We houden de moed er in…

spiegeltje