partnerschap voor het leven, maw trouw zijn

• Ron

Is er in de psychologie iets bekend over wat trouw-zijn uitwerkt op je psyche?

En wat is de definitie van liefde in de psychologie?

Is dit slechts een gevoel?

Is het iets wat opeens komt en ook zomaar ineens weer weg kan zijn?

Ben benieuwd hoe hiernaar gekeken wordt vanuit de gangbare psychologie.

gr. Ron

• Ad

Dit zijn meer filosofische dan psychologische vragen: eenieder heeft er een eigenantwoord op en het juiste antwoord is niet te bepalen

• Ellen XL

Is dit slechts een gevoel?

Aldus Ron.

Slechts een gevoel?

Denk jij dat een gevoel niet zo veel voorsteld bijvoorbeeld ten opzichte van het rationele?

Ik denk dat een gevoel heel sterk kan zijn, veel sterker dan logica want dat kan je beredeneren.

Gevoel daar heb je geen macht over, tja… je kan het (misschien) wegdrukken.

Ik denk dat gevoelens van liefde of verliefdheid zo sterk kunnen zijn dat het een soort natuurgeweld wordt!

Dan is het tegen die gevoelens in gaan net zo iets als in zee tegen de stroom in zwemt - dat lukt echt niet je wordt dan n.l. meegesleurd.

• Obiwan

Ron schreef:

> En wat is de definitie van liefde in de psychologie?

> Is dit slechts een gevoel?

Arthur Janov omschreef de oerbetekenis van liefde als volgt:

In wezen betekent liefde open zijn-zijn en vrij-zijn om te kunnen voelen en ook anderen deze vrijheid laten. Het betekent anderen in staat stellen om zich op natuurlijke wijze te uiten en te ontwikkelen.

Het gaat erom dat jezelf bent en anderen zichzelf laat zijn.

De primale definitie van liefde is een ander zichzelf te laten zijn. Dit kan alleen als behoeften bevredigd worden.

In deze definitie wordt uitgegaan van een werkelijke relatie tussen mensen die elkaar liefhebben. Je kunt immers iemand ook zichzelf laten zijn door hem/haar te negeren: reageren op de ander is een wezenlijk aspekt van liefde…..

Tja, wat zal ik er nog aan toevoegen? :):)

Groet Obiwan

• azalaia

Helemaal niets, want zo is het gewoon,

leven en laten leven in acceptatie en vrijheid uit liefde voor die ander.

Groeten van azalaia.

• Ron

je vraag aan mij is of ik denk dat het niet zoveel voorstelt.

Gevoel is heel belangrijk en nuttig, net als verstand. Als deze samenwerken met de wil en geleid worden door de geest (die op zijn beurt weer onder leiding staat van de Geest, in de bijbel de Heilige Geest genoemd) dan ben je een evenwichtige volwassene.

De meeste mensen laten zich leiden door hun gevoel met alle gevolgen van dien.

Voelt iets goed dan geeft men zich er (soms volledig) aan over…

Voelt iets slecht dan stopt men er direkt mee…

Anderen schakelen gevoel zoveel mogelijk uit en ontkennen het of bagitaliseren hun signalen.

Veel mensen denken zoveel mogelijk over alles na zonder hun gevoelens te raadplegen.

Anderen leven zoveel mogelijk op wilskracht zonder (al te veell)na te denken of gevoel te gebruiken.

Ik ben een groot voorstander al deze hulpmiddelen in te zetten onder leiding van Gods Geest.

Mijn ervaring sinds ik dit aan het leren ben (elke dag een beetje meer) is dat de drie natuurlijke hulpmiddelen het beste in evenwicht komen als ze onder leiding van de geest staan en niet andersom!

Verder vind ik het alleszeggend dat binnen de psychologie de grootste kracht in mensenlevens kennelijk geen plaats krijgt/heeft: de liefde.

En dan bedoel ik niet (alleen) de liefde tussen twee partners.

Ik bedoel eigenlijk zelfs niet de gewone menselijke liefde.

Ik geloof in een liefde die daarbovenuit gaat.

Maar die zal de psychologie vast niet erkennen. Alles wat buiten het menselijke ligt wordt binnen de psychologie niet erkent, dus ontkent.

Wat mij betreft is daarom de psychologie een koude, afstandelijke en niet doeltreffend menselijk bedenksel. Een poging een mens te herstellen alsof het een mechanisch geheel zou zijn.

De gevolgen daarvan zijn dat mensen in rondjes blijven leven van verslaving naar verslaving. Van mislukte relatie naar mislukte relatie.

Mensen hebben behoefte aan onvoorwaardelijke liefde.

Dat is hetgeen waardoor ze tot herstel komen. Dit zal de psycholoog in kwestie ontvangen moeten hebben om het vervolgens aan de client door te kunnen geven.

Mijn idee, mijn visie, mijn ervaring.

• Ellen XL

Hoi Ron,

Ik wil hier eens op een paar dingen die je schrijft ingaan, b.v. “dat de drie natuurlijke hulpmiddelen het beste in evenwicht komen als ze onder leiding van de geest staan en niet andersom!” Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat het andersom zou zijn!

Verder schrijf je: Verder vind ik het alleszeggend dat binnen de psychologie de grootste kracht in mensenlevens kennelijk geen plaats krijgt/heeft: de liefde.

Wat bedoel je eigenlijk met “de liefde”. De één bedoelt iets heel anders met “de liefde” als de ander en bovendien is mijn ervaring bedoelt een mens in één mensenleven zelfs de ene keer iets heel anders met “de liefde” als een tijd later!

Wat jij bedoelt met onvoorwaardelijke liefde is Goddelijke liefde.

Dat is wel mooi gesproken en een prachtig streven, maar daar zijn wij gewone mensen niet (de hele tijd) toe in staat!

Wij zijn geschapen met een vrije geest en die mogen we naar eer en geweten gebruiken.

Groetjes van Ellen

• Ron

Dat is wel mooi gesproken en een prachtig streven, maar daar zijn wij gewone mensen niet (de hele tijd) toe in staat!

Lieve Ellen XL,

Ik heb een andere ervaring. Gods Geest werkt die liefde in mensen als zij wedergeboren zijn. Heerlijk om steeds meer te leren onvoorwaardelijk lief te hebben!

Overigens is dit (inderdaad) niet te bereiken (zoals jij schrijft) door menselijke inspanning, dat bewijzen we met z'n allen elke dag.

Daar heb je echt inwoning van Hem voor nodig.

Hij wil en zal in je komen wonen als je Hem erkend als je Bron.

Doei doei!

• Obiwan

Ron schreef:

Mijn ervaring sinds ik dit aan het leren ben (elke dag een beetje meer) is dat de drie natuurlijke hulpmiddelen het beste in evenwicht komen als ze onder leiding van de geest staan en niet andersom!

Ik ben een beetje ziek en misschien ontgaat me iets, maar over welke drie hulpmiddelen heb je het eigenlijk?

———–

Alles wat buiten het menselijke ligt wordt binnen de psychologie niet erkent.

Wat mij betreft is daarom de psychologie een koude, afstandelijke en niet doeltreffend menselijk bedenksel.

Psychologie onderzoekt menselijk gedrag, bewustzijn en onbewuste verschijnselen. Ik noem de conclusies “menselijke theorieen”.

Sommige theorieen komen behoorlijk in de buurt van feiten, andere meer in de buurt van science fiction. :):)

Psychiatrie vind ik pas echt gevaarlijker terrein.

Groet Obiwan

• Obiwan

:):)