je vraag aan mij is of ik denk dat het niet zoveel voorstelt.
Gevoel is heel belangrijk en nuttig, net als verstand. Als deze samenwerken met de wil en geleid worden door de geest (die op zijn beurt weer onder leiding staat van de Geest, in de bijbel de Heilige Geest genoemd) dan ben je een evenwichtige volwassene.
De meeste mensen laten zich leiden door hun gevoel met alle gevolgen van dien.
Voelt iets goed dan geeft men zich er (soms volledig) aan over…
Voelt iets slecht dan stopt men er direkt mee…
Anderen schakelen gevoel zoveel mogelijk uit en ontkennen het of bagitaliseren hun signalen.
Veel mensen denken zoveel mogelijk over alles na zonder hun gevoelens te raadplegen.
Anderen leven zoveel mogelijk op wilskracht zonder (al te veell)na te denken of gevoel te gebruiken.
Ik ben een groot voorstander al deze hulpmiddelen in te zetten onder leiding van Gods Geest.
Mijn ervaring sinds ik dit aan het leren ben (elke dag een beetje meer) is dat de drie natuurlijke hulpmiddelen het beste in evenwicht komen als ze onder leiding van de geest staan en niet andersom!
Verder vind ik het alleszeggend dat binnen de psychologie de grootste kracht in mensenlevens kennelijk geen plaats krijgt/heeft: de liefde.
En dan bedoel ik niet (alleen) de liefde tussen twee partners.
Ik bedoel eigenlijk zelfs niet de gewone menselijke liefde.
Ik geloof in een liefde die daarbovenuit gaat.
Maar die zal de psychologie vast niet erkennen. Alles wat buiten het menselijke ligt wordt binnen de psychologie niet erkent, dus ontkent.
Wat mij betreft is daarom de psychologie een koude, afstandelijke en niet doeltreffend menselijk bedenksel. Een poging een mens te herstellen alsof het een mechanisch geheel zou zijn.
De gevolgen daarvan zijn dat mensen in rondjes blijven leven van verslaving naar verslaving. Van mislukte relatie naar mislukte relatie.
Mensen hebben behoefte aan onvoorwaardelijke liefde.
Dat is hetgeen waardoor ze tot herstel komen. Dit zal de psycholoog in kwestie ontvangen moeten hebben om het vervolgens aan de client door te kunnen geven.
Mijn idee, mijn visie, mijn ervaring.