Mijn verhaal, even mijn ei kwijt

• Linnie

Hey allemaal,

Graag wil ik even wat met jullie delen. Dan ben ik het kwijt en wie weet heeft iemand er iets aan, maar wie weet ook niet. Doe ermee wat je ermee wilt doen zou ik zeggen haha ;-)

Goed, ik ben een jonge meid van 22 jaar. 7 jaar geleden heb ik al eens bij een psych gelopen aangezien ik toen behoorlijk depressief was. Ondanks dat ik weinig aan die kerel had ben ik er samen met mijn moeder (mijn beste maatje) goed uitgekomen, heb ik er veel van geleerd en ben ik er sterker door geworden.

Nu, 7 jaar later, ben ik 3 weken terug volledig ingezakt. Ik was dood en doodmoe en kon me nergens meer op concentreren. Ik schrok er zelf van en ben direct naar de dokter gegaan. Hij dacht aan een burn-out maar wilde ook mijn bloed checken. daaruit bleek dat ik sporen van Pfeiffer in mijn bloed heb maar dat ik die ziekte eigenlijk al gehad heb maar er niks van gemerkt heb. Maar je kunt dat ook al langer meedragen dus de dokter kon niet precies zeggen of het daaraan lag. Omdat ik zelf al aangaf dat ik niet lekker in mijn vel zat kreeg ik een doorverwijzing voor een psycholoog.

Vorige week woensdag ben ik daar geweest voor een intake. Ik had er een goed gevoel bij. Vandaag moest ik terugkomen voor allerlei testen. Normaal doe je daar drie uur over maar ik was na 2 uurtjes klaar…dus kon alles op een dag en hoef ik morgen niet terug te komen.

Mijn probleem is dat ik onderhand zelf niet meer weet wat er aan de hand is. Ik weet precies waar ik last van heb maar niet of hier mijn klachten vandaan komen en hoe ik het op moet lossen. Het kwam ineens en gaat niet ineens meer over. Ik kan me er maar moeilijk bij neerleggen. Ik ben een doener, een bezige bij. Ik barst van de passie, ambitie en enthousiasme en nu moet ik alles neerleggen. Niet meer werken. geen hobby's meer kunnen doen. Een beetje internetten is zo'n beetje alles dat nog wel gaat (raar maar waar).

Al jaren weet ik dat ik een perfectionist ben tot in de puntjes. Alles moet goed gaan en als iets niet goed gaat, gebeurd het opnieuw. Ik ben onzeker, heb het idee dat veel mensen me niet mogen terwijl ik door iedereen aardig gevonden wil worden. Daarnaast zoek ik altijd bevestiging: op mijn werk, thuis en onder andere mensen. Volgens vrienden zie ik veel dingen negatief in maar zelf heb ik dat nooit door en merk ik het pas als iemand er iets van zegt. Ik pieker de hele dag door maar kan me er wel bij neerleggen. In de nacht lig ik ineens wakker terwijl ik vroeger binnen 5 minuten sliep. Nu ratelen mijn gedachten maar door. Niet over vervelende dingen maar over vanalles: huishouden, werk, hobby's, wat ik gedaan heb, wat ik nog moet doen en ga zo maar door. Gek wordt ik ervan. Overdag ben ik spontaan angstig als het ergens heel druk is of wanneer ik harde geluiden hoor; nooit last van gehad. Van een energieke jonge vlotte meid ben ik veranderd in een lusteloos hoopje thuiszittend ellende en heb ik het idee dat niemand me begrijpt. Hoe kan iemand ineens zo veranderen? Ik zie het leven echt niet somber in. Ik geniet van kleine dingen en heb een leuke vent, een leuk huis en een goede baan.

Volgende week moet ik weer naar de psych voor de uitslag van de test. Ik ben benieuwd. Op zich heb ik er wel zin in; zin om aan mezelf te werken en iets te veranderen. Ik wil zo snel mogelijk weer aan het werk. Elk uur dat ik thuis zit voel ik me schuldig en dus probeer ik thuis alweer wat te werken voor kantoor. Maar echt goed gaat me dat nog niet af: niet de vermoeidheid speelt me parten maar mijn concentratieprobleem (ook nieuw). Ik werkte voorheen als een paard: gas erop! Ik hou van gas geven en van drukke situaties. Daar kon ik me altijd van mijn beste kant laten zien.

We zullen wel zien waar dit heen gaat. Maar ik hoop echt dat dit niet te lang gaat duren.

Bedankt voor jullie aandacht.

• azalaia

Hoi Linnie, als ik dit zo lees dan heb ik de neiging te zeggen dat aan vakantie toe bent. De batterij opladen, energie opdoen, de ballast van je lichaam en geest laten glijden en als nieuw terugkomen.

Jouw perfectie speelt jou ook parten, bedenk wel dat niemand perfect is en dat niemand iets perfect hoeft te doen.

100% perfectionisme is funest. Zoiets wordt dan een dwangneurose en dat foltert je geest en lichaam.

Niet iedereen hoeft jou aardig te vinden, moet je ook niet willen en ook steeds een bevestiging hiervan willen hebben, moet je ook niet meer willen. laat deze gedachte los.

Dingen loslaten waarin je vastloopt.

Kijk niet naar gisteren, elke dag is een nieuwe dag om iets op een andere manier te gaan doen.

Voel je nergens schuldig over, haal adem en neem alles niet zo serieus, 90% goed doen is al meer dan goed genoeg.

Laat je nek en schouders masseren door je partner vlak voor je gaat slapen, neem gelijkertijd honingthee, voeten in een teiltje met warm lavendelwater, lekker achteruit zitten, en heerlijk relaxte muziek op met sfeerverlichting.

Moet je dan eens kijken….. jij slaapt als een roos….

Groeten van azalaia.

• Linnie

Lieve Azalaia,

Bedankt voor je liever berichtje. Helaas is het niet zo eenvoudig als het lijkt….ik snap precies wat je zegt en je hebt gelijk. Helaas heb ik net drie weken vakantie gehad en daarna twee dagen gewerkt tot ik omviel. Nu zit ik al drie weken in de ziektewet zonde verplichtingen en toch kan ik dingen niet loslaten. Vaak weet ik de oplossing wel maar krijg ik het niet voor elkaar het waar te maken wat weer frustreert. Ik weet dat niemand perfect is, ik weet dat het me de kop kost, ik weet dat niet iedereen me aardig kan vinden, ik weet dat ik me niet altijd schuldig moet voelen, ik weet dat ik rust moet nemen op zijn tijd, ik weet dat ik moet proberen te ontspannen. En toch lukt het niet. Dat is ook de reden dat ik hulp gezocht heb, het lukt me niet meer om het alleen te doen. Maar mijn verhaal hier neerzetten lucht al ontzettend op.

Een groot probleem is ontspannen. Ik kan het niet, nooit, nooit gekunt merkte ik pas geleden. Toen ging ik naar een masseur en heb ik een massage van een uur gehad. Ik was weg, van de kaart, totaal van de wereld en herboren. Dat was de eerste keer dat ik me kan herinneren dat ik echt ontspannen was. Maar een masseur is onbetaalbaar helaas en zij kunnen ook nog eens vaak niet in de avond wat het nog lastiger maakt. Mijn vriend wil me ook wel masseren hoor maar toch kan ik dan niet ontspannen. In bad met een boek hou ik 10 minuten vol, ik lees zo snel dat ik het snel gehad heb. Daarna irriteer ik me aan t warme bad. Tv kijken een half uur. Wandelen ontspant me niet, fietsen ook niet. Zelfs naar een beautyfarm een dag relaxen onspant me amper. Af en toe voel ik me een adhd meid maar toch is het dat niet. In mijn hoofd is het zo druk en ik krijg het niet leeg, ook niet door dingen te doen die ontspannend zouden moeten zijn…best triest eigenlijk nu ik erover nadenk.

Pfff ik weet alles zo goed maar ik probeer er ook al 10 jaar iets mee doen maar het lukt me niet meer alleen. Daarom heb ik mijn hoop op de psych gevestigd. Dat zij me kan helpen om handvaten te geven en zo dingen te veranderen.

• Lezer

Je weet niet wat er aan de hand is……….?

Lees je stuk nog eens over, daar staat het allemaal.

Van de opsomming krijg ik het al benauwd. Om zo te leven is vragen om problemen. Daar helpt geen vakantie tegen.

Dat vraagt om een radicale verandering van je manier van leven.

• Aniek

Snap jouw reactie niet hoor Lezer! Ik zou graag willen weten wat er aan haar leven nou zo fout is. Zet jij het dan eens voor haar op een rijtje?

Ik denk dat steeds meer mensen met hetzelfde probleem lopen. Druk, druk, druk. Ik ben van mening dat er veel te veel ‘moet’ en dat begint al op jonge leeftijd. Er wordt immers gevraagd om perfectie. De een zal daar gevoeliger voor zijn dan een ander.

• Linnie

Nou op zich heeft Lezer wel gelijk; er staat in mijn verhaal inderdaad wel wat er aan de hand is. Maar wat ik niet weet is wat waar vandaan komt. Zomaar lukraak jezelf gaan veranderen lijkt me niet de beste keus. Als ik zelf alles zo goed zou weten zou ik niet naar een psych gaan wel?

Tja Aniek, het is inderdaad altijd druk druk druk en moet moet moet. Maar dat heeft toch iedereen? Wellicht ben ik daar gevoeliger voor maar ik hou juist van druk druk druk en gas erop! Dus dan zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn?

• Ellen XL

Even los van Lezer, als je druk, druk, druk bent en in een patroon zit van moeten, moet je één ding vooral leren en dat is NEE zeggen.

• Ellen XL

Nee Linnie, je moet stoppen met druk, druk, druk en moet, moet, moet!

Iedereen heeft dat niet, want ik heb dat niet, dus er valt er al een af.

Je moet leren prioriteiten te stellen, niet te perfectionistisch zijn en NEE leren zeggen.

Dan kun je tijd voor jezelf inplannen om rust te nemen of iets te doen wat je leuk vind. Ga nou niet zeggen dat dat niet kan he?

Groetjes van Ellen

• Linnie

Hey Ellen,

Je hebt gelijk…maar dat leren is heel moeilijk vind ik zelf. Ik zit nu drie weken thuis, dacht dat het beter ging maar neem dan gelijk teveel hooi op de vork wat juist omgekeerd werkt. Stom stom stom maar vaak genoeg hard op mijn bek gaan leert me hopelijk tesamen met de hulp die ik ga krijgen. Ik kan al best wat dingen laten liggen maar om mijn werk voel ik me echt heel schuldig. Mijn baas is een zelfstandige, en ik was enige fulltimer…nu kost ik een hoop knaken en zit ik thuis. Ok risico van het vak zou je zeggen maar ik weet hoe hard het kan zijn om een eigen zaak te hebben….mijn ouders hebben ook een eigen zaak…En dat kan keihard zijn…

• Ellen XL

Hoi Linnie,

Dat kan ik me goed voorstellen het is ook vervelend voor je baas.

Als het goed is krijgt hij wel geld van de ziektewet, maar ja dan heeft hij nog niemand die het werk doet.

In ieder geval als je weer ‘beter’ bent, probeer dan op een andere manier te werken.

Regelmatig even een pauze nemen dat laadt je weer op, zo kun je het thuis ook vast doen. Zou ontspanningsyoga wat voor jou zijn? Dan kun je leren om je te ontspannen en het toepassen wanneer je het nodig hebt. Voor het slapen gaan b.v. dan slaap je veel dieper.

Ik merk zelf ook, als ik haast heb en ik ga druk doen dan laat ik van alles uit mijn handen vallen, ik stoot mijn knie en krijg zowat een verkeersongeluk, sta me op te vreten bij ieder rood stoplicht terwijl als ik rustig aan doe, gaat het net zo snel. En zo niet dan heeft mijn baas alleen maar een werknemer die een keertje te laat komt i.p.v. één die langdurig ziek is.

Dat je toch drukke dingen gaat doen nu je ziek thuis bent is ziekte gerelateerd, probeer toch een keertje achterover te leunen. Dit is een teken je werkzaamheden en leven anders in te richten.

Succes daarmee en beterschap;)

Liefs van Ellen