Wat zal ik doen?

• Jmf

Was niet van plan om met hem in discussie te gaan.

Ik moet hem een allervriendelijkste glimlach geven en ondertussen zijn vrouw proberen los van hem te weken.

Ik hoop dat ik de kracht en de wijsheid mag hebben om hem geen controle over ons leven te geven.

Ik ben me er ook van bewust dat het moeizaam zal blijven zolang mijn schoonzus door hem laat overheersen. Daarom, zolang hij in beeld is, wil ik hen liever niet prive over de vloer hebben.

Groet,

Jmf

• Lezer,

Sterkte er mee.

Heb nog een vraag : wil zij wel los van haar man ?

• Jmf

Dat vind ik heel moeilijk te beoordelen.

Ik wil het graag proberen, gun haar toch wel wat beters, maar als zij niet wil dan kan ik ook niets doen en zal het contact altijd blijven door elkaar te ontmoeten in bijv. een cafeetje.

Ik heb soms de indruk dat ze het wel wil, maar niet durft. Ze durft wel A te doen, maar geen B, daar blijft het vaak op hangen.

Zij is, net zoals hem, erg materialistisch en status-gericht ingesteld.

Als ze bij hem weg gaat moet ze dat allemaal inleveren.

Volgens mij weet ze zelf niet wat ze wil…

Als er trammelant is dan weet ze ons te vinden, zodra het weer wat beter gaat zwakt het af, maar ik denk dat dat een redelijk normale reactie is.

Groet,

Jmf

• Tineke

Beste jmf

Ik kan me goed indenken dat je het moeilijk vindt om een gulden middenweg te vinden. Ikzelf zou niet naar hun huis gaan. Het is namelijk zo dat hij in zijn eigen huis een psychologisch overwicht op je kan uitoefenen. Jij zal in hun huis nog voorzichtiger reageren, want je wilt iemand in zijn eigen huis niet “beledigen” Op neutraal terrein kun je ook eerder opstappen als het niet loopt zoals je in gedachte had.

Haar losweken zal je niet lukken zolang zij dit zelf niet kan en/of wil. Dit is niet altijd een materialistisch gegeven, ook afhankelijkheid of gewoon houden van. Al zul jij niet snappen hoe ze van zo iemand kan houden.

Voorlopig zou ik afspreken met je schoonzus op neutraal terrein. Je wilt het contact immers wel met haar houden. Leg haar rustig uit waarom je dit wilt, zonder je stem te verheffen. Bij een rustige stem wordt er namelijk beter geluisterd. Zij zal bij enig nadenken best wel snappen waarom je dit zo wilt. Je kan haar ook best zeggen, als het ter sprake komt, dat je niet begrijpt waarom ze bij hem blijft, maar dat je dat hebt te accepteren maar ook te respecteren. Het is immers haar keuze en haar leven, hoe graag jij het anders zou zien. De hele affaire zal haar ook niet lekker zitten Zij heeft zoals ik lees wel behoefte om jou te spreken. Ik weet niet of het gevoel van mij klopt maar is het zo dat jouw zwager en schoonzus weinig vrienden meer zullen hebben door zijn gedrag. Hou dan in gedachte dat jij er wel bent en ook haar zal helpen als het uit de klauwen gaat lopen.

Probeer haar niet te veranderen maar als het nodig wees er dan voor haar.

Respecteer de houding van je man. Doe niets stiekem want dat komt geheid uit en dan zit jij met een levensgroot probleem. Is dat het waard?? Sterkte

• Jmf

Hoi Tineke,

Dat is ook zo'n beetje de bedoeling van de insteek. Dat ze weet, als het uit de hand loopt, dat ik achter haar sta, maar ik moet haar eerst mijn vertrouwen geven en zij mij. Maar wel graag zonder hem.

Ze hebben wel ‘vrienden’, maar in die zin de ‘foute’.

Stiekem is hier niet direct aan de orde, ik wil hem er gewoon niet bij hebben en er niet in betrekken, wat er ook gebeurt.

Groet,

Jmf

P.S. Heb net een boek gelezen van Susan Forward - Als liefde pijn doet en je weet niet waarom. Dat schept ook heel veel duidelijkheid voor mij.

• Tineke

Stiekem bedoel ik dat je het niet buiten je echtgenoot om moet doen omdat hij aangeeft er helemaal geen zin in te hebben, maar jij wel contact hebt met je schoonzus. Als jij gesprekken met haar voert/ 'gezellig" koffie drinkt zonder je man bij jouw ideeën en gevoelens te betrekken. Je kan dan ook geen feed-back vragen en krijgen of je wel goed bezig bent. Alhoewel uit een goed hart ……………..

Vertel je man wat je denkt en wilt. Al brainstormend kom je misschien tot inzichten van elkaar en begrijpt je man waarom jij dit wilt en kun jij je man beter begrijpen waarop hij er helemaal geen zin in heeft, Ook is het belangrijk om te weten of je man achter je staat dat je haar helpt als het misloopt. Als jij wilt helpen en hij niet wat dan???

Het is tenslotten een schoonzus waar jij je een beetje/veel verantwoordelijk voor voelt.

Probeer niet vòòr haar te denken maar met haar méé te denken zonder haar te veroordelen waarom ze bij hem blijft. Nogmaals jij kunt haar niet helpen, dat moet zij zelf doen. Sterkte

• Jmf

Tineke,

Sorry, ik heb niet goed gelezen, zie ik.

Nee, hoor, het gebeurt niet achter de rug van mijn man om, we doen het juist in uitvoerig overleg!

Groet,

Jmf