De oppervlakkigheid in Adam

• Maria

Scannen is geen probleem. Maar er een interpretatie en een zelfgemaakte oordeel aanhangen is communiceren met “geweld”. Je denkt voor de ander en je ziet wat je wilt zien. Een goed voorbeeld is het volgende: Ik vertel een verdrietig verhaal en begin daarna heel lang en hard te huilen. 9 van de 10 wordt er door de observeerder/luisteraar gezegd: doe even rustig, ik pak even een zakdoek/glaswater voor je. Daar is al de oordeel. Misschien wil ik helemaal geen glas water of zakdoek maar wil ik gewoon lekker huilen. Je zou dan kunnen zeggen Ik zie dat je heel verdrietig wordt, heb je iets nodig? Denken voor de ander wat zij is,uitstraalt, bedoeld zullen we nooit weten want wij kunnen als mensen tot op de dag van vandaag geen gedachten lezen. Dus ik zou zeggen als je iets scant, check het dan ook of het klopt wat jij ziet van die persoon. Tegen een vervelend persoon op straat zeg ik ook: ik zie dat je heel vervelend nu wordt. Klopt dat? Soms zeggen ze ja en lachen ze of zeggen ze nee en vertellen ze hun verhaal…..

• azalaia

Wat zoek jij precies in een ander mens waardoor JIJ je goed voelt. Wat moet die ander, man of vrouw maar meer vrouw dan man in zich hebben waardoor jij er mee kan omgaan. Als je dat weet, ga dan eens na of je iemand hebt in je eigen kring die deze eigenschappen hebben.

De eigenschappen die jij zou willen zien in die ander is ook een weerspiegeling op jezelf, hoe jij zou willen zijn wat je in de ander zou willen zien.

Nou wordt het een beetje moeilijk.

Communicatie is een wisselwerking op het eerste gezicht/gevoel.

Ik heb veel contacten, allemaal oppervlakkig, maar ik ga ze zelf aan; ik ben altijd de eerst die de stap zet, die groet, die iets vraagt aan een ander, een opmerking of een grapje maakt.

Als ik dit achterwege zou laten, dan heb ik dus géén contact.

Mensen komen niet naar mij behalve toeristen die iets willen weten.

Ik weet ook niet waarom, daarom kom ik naar hen toe omdat IK contact wil, mij soms wil spiegelen aan de ander.

Maar nogmaals: vrienden heb ik niet.

Ik was laatst op een verjaardag van een buurvrouw van mij, zij werd 47.

Er waren veel mensen op bezoek. Allemaal vrienden/familie.

Ik was de enige die niet rookte, ik was de enige die geen alcohol tot mij nam, ik was de enige die niet aan het opscheppen was over werk, nieuwste auto, vliegvakanties, weightwatchers en blablabla allemaal.

Op een een gegeven moment begon ik te hoesten van de rook en ik wilde een raam wijd openzetten.

Denk maar niet dat dit in dank werd afgenomen, meteen kregen mensen het koud, na 5 minuten werd het raam dichtgedaan.

De jarige buurvrouw zag aan mij dat ik er niet echt op mijn gemak bij zat maar deed niks om er iets aan te doen.

Ik probeerde wel gesprekken aan te gaan, maar de onderwerpen waar het over ging, over jojo effecten van diëten volgen bijvoorbeeld, daar kan ik wel even over meepraten, maar niet alléén dit soort van onderwerpen.

Ik heb mij aangepast, tenslotte was ik ook gast en ik laat het dan maar over mij heen komen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen ervoer dat ik echt alleen was, alleen tussen wel 15 mensen, waar ik totaal niets mee had en zij niets met mij.

Ik heb niks laten merken , thuis deed ik al mijn doorgerookte kleren uit, gooide die in de was en ik was blij weer alleen thuis te zijn in mijn rookvrije huis.

Iedereen genoot van elkaar, drinken, roken, ((vr)eten…..

Hoe frappant en hoe groot was de tegenstelling tussen mij en al die anderen……

Maar zo was het die avond, bij die mensen.

Groeten van azalaia.

• Ronald Kremer

Ja die Bernen Sennen gekruisd met Duitse Herder en friese stabij gekruisd met Labrador zijn van ons…, er zijn overigens vaker mensen die de types noemen die jij noemt…..-:)

Ze zijn een machtig middel om regelmatig mensen te ontmoeten die verder niet zoveel aanspraak hebben. Byzonder hoe je soms in no-time dingen hoort die ze verder met niemand anders delen. Hierin heb ik overigens zelf ook een valkuil. Niet zozeer dat ik ermee blijf zitten maar soms kan ik kicken op het gevoel dat ik mag luisteren naar anderen en dan kick ik op mijzelf….stinking pride…ook kan ik soms wat boos worden op deze wereld omdat er zoveel mensen met hun neus omhoog lopen zonder oog te hebben voor het leed van anderen…..dat is ook een valkuil van mij….het is beter dankbaarheid te voelen voor de ruimte die mij gegunt wordt sommige anderen een beetje te geven……en voor ze te bidden!

Overigens geloof ik dat er machten en krachten bezig zijn in de geestelijke wereld (die wij dus niet zien maar wel ervaren) om af te breken en te verdelen….

Ik heb (ik geloof van God) de gave gekregen open te zijn (al is dat en hele tijd ver weggeweest).

Ik schrijf graag, deel graag, luister graag, lees graag.

Ik herken me vaak in beschrijvingen die mensen van vrouwen geven: gevoelig, gericht op relatie, behoefte aan bevestiging, dat soort dingen.

En nu zal ik de was gaan ophangen…..

• Lezer

Ik zou bijna zeggen :“Ga je mee een kopje koffie drinken, ik woon in Amsterdam ”

Het is gezellig in de stad, ik was er gisteren nog.

• Ronald Kremer

“Het is gezellig in de stad, ik was er gisteren nog.”

Als je daarmee wilt beweren dat jouw beleving dat ‘'het gezellig in de stad is omdat jij het zo beleeft’' ook voor anderen de beleving moet zijn dan vindt ik hem onder de gordel….

Je hebt kennelijk niet in de gaten dat anderen dingen anders kunnen beleven als jij.

Of je lijkt niet de ruimte te hebben voor anderen die dingen anders beleven dan jij.

Overigens gun ik het je van harte dat jij het als gezellig beleeft, niks mis mee!

Vind het alleen jammer dat je de schijn doet bestaan dat je vind dat anderen dat ook zo moeten beleven.

Vriendelijke groet, Ronald

• Ellen XL

Hoi Maria, het is een misverstand denk ik. Als ik alles en iedereen zou lopen screenen en steriotyperen zoals jij zegt, zou ik dood en doodmoe worden. Bovendien praat ik veel te makkelijk ook met jou. Lief van je dat je toch met me zou willen stappen ondanks dat je me liever niet zou ontmoeten :) Maar laten we allebei onze tijd maar beter besteden he? Ik hoop dat er nog eens een tijd komt dat je makkelijker met vrouwen kunt omgaan. Groetjes van Ellen

• Lezer

Goodness me…………….hoe bedenk je het allemaal.

Ik was alleen maar de stad in. Krijg ik op mijn donder van je…………..

• Ellen XL

Ik zag het ook! Trek het je niet aan Lezer, je bedoelde het goed wilde iets aan Maria's eenzaamheid doen op jouw manier. Dat werd niet begrepen. Groetjes van Ellen

• Ellen XL

Heb je niet wat te hoge verwachtingen van mensen, ik krijg de indruk dat er een gebruiksaanwijzing bij je moet. Als jij je hart uitstort en iemand komt met water of een zakdoek aan, is goed bedoeld. Die mensen weten niet wat ze moeten zeggen en doen toch hun best jou op hun manier te troosten. Dat de meeste mensen geen communicatiecursus hebben gevolgd zodat ze zeggen “wat heb jij nodig in deze situatie” is duidelijk. Waarom zeg jij dan niet, “ik wil geen water en geen zakdoek ik wil net zo lang huilen tot ik daar helemaal klaar mee ben”.

Misschien zou je aan je zelf kunnen werken, dat jij duidelijker bent in wat je wil en weet dat andere mensen geen gedachten kunnen lezen. En trouwens… dat kan jij ook niet! En als je nu eens niet zulke hoge eisen aan anderen stelt dan zul je je veel gelukkiger voelen. En dat geluk is niet af te pakken, het is niet afhankelijk van hoe anderen doen of zeggen, het komt van binnenuit.

• Maria

Ellen:

;-P