angst

• Fries meisje

Een tijdje geleden ben ik bij mijn huidige werkgever begonnen en vanaf dag 1 ziet een collega mij als een bedreiging. Eerst geprobeerd zelf met haar te praten maar ik werd gewoon genegeerd en weggestuurd. Daarna via de leidinggevende. Die erkent het probleem, die persoon is al jaren aan het terroriseren en er gaat binnenkort wel iets veranderen maar daarmee is mijn probleem niet opgelost want ik ben bang.

Bang wat mijn nieuwe collega's van mij zullen denken, bang voor de reactie van die vrouw. Ze maakt vervelende opmerkingen als ik in de buurt kom, ik vermoed om een reactie uit te lokken maar ik negeer het en loop weg. Is dit wel goed, kan ik niet beter de confrontatie aangaan? Ze roddelt ook met anderen en ik ben zo bang dat die mensen ook raar naar mij gaan kijken. Ik wil niet naar hen toestappen om te vragen wat ze zegt want ik wil niet hetzelfde zijn en ook roddelen maar het zit me helemaal niet lekker.

Elke dag hou ik me voor dat er niets gebeurt en dat het niet mijn probleem is maar ik zit elke dag met die angst. Hoe kan ik hier mee omgaan? Het belemmert mijn werksfeer en vaak lig ik 's nachts er ook aan te denken. Kan iemand mij helpen?

• Hans.

Hoi fries meisje.

Wil je in de problemen blijven zitten en in je angst, dan moet je niets ondernemen.

Wil je er vanaf zal je haar moeten vragen waarom zij dat doet, als ze dat aan jou verteld weet je wat er aan de hand is, zolang jij dat niet weet kan je ook niet regeren en ook jou houding niet verbeteren.

Ga als het weer gebeurd voor haar staan kijk haar recht in de ogen en vraag waarom zij dat doet, als zij geen antwoord daarop heeft ligt het probleem bij haar zelf, licht het probleem bij jou, kan jij je zelf verbeteren zodat het geroddel achter wege blijft.

Als dat niet helpt kan je een gesprek aan vragen bij de derektie onder vier ogen met haar en dan zal ze echt met de billen bloot moeten en vertellen waarom zij zich zo gedraagt.

Ik wens je sterkte.

Groeten H@ns.

• fries meisje

Hoi H@ns,

Bedankt voor je reactie, fijn dat er mensen meeleven en hun mening geven. De directie is al op de hoogte, hebben al gesprekken met haar gehad. Dit is niet het eerste geval en ik moet me het misschien ook niet zo aantrekken. Ik heb al een paar geprobeerd om met haar te praten maar ze snauwt me gewoon af en eigenlijk gaat me dat net iets te veel en wil ik haar het liefst maar negeren. Misschien moet ik maar vertrouwen op de directie en hopen dat er snel een oplossing komt.

Maar ken je dat, schuldgevoel omdat iemand je niet aardig vindt? Aan de andere kant, je kan niet aardig gevonden worden door iedereen. Je ziet het, ik probeer allerlei excuses te vinden voor waarom ze zo doet.

Er zal vast een eind aan komen, toch?

Bedankt!

• Hans.

Hoi Fries meisje.

Bedankt voor je je brief en daar wil nog wat aan toevoegen, schuldgevoel omdat iemand je niet aardig vindt, ik ken dat, is eigelijk invullen wat een ander graag van je wil, de uitstraling van een ander, het over heersen van een ander die jou deze gedachten geeft, vaak hebben deze mensen hulp nodig erg veel liefde en dat hebben ze nooit gekregen.

Maar ik hoop dat het goed komt met jou en kijk bij je zelf of het terecht is om een schuld gevoel te hebben naar andere mensen toe, tenzij je iets expres doet en in dit geval geloof ik dat niet.

Groeten H@ns.

• hankypanky

..je hebt al gedaan wat je kon, trek het je verder niet aan. iedereen is al op de hoogte en ze deed/doet het ook bij anderen! heeft dus totaal niets met jou te maken.

kwestie van tijd, dan gaat ze wel weg of wordt weggestuurd…

niet meer in discussie proberen te gaan, niet zwak opstellen of onderdag. gewoon neutraal.

• Saskia

Een ander geeft jou geen gedachten. Dat is een misvatting.

JIJ bent de baas over jouw gedachten.

Je kunt zelf beslissen of je ze wilt hebben of niet.

Is dat niet fantastisch ?

En is het niet jammer dat mensen allerlei gedachten produceren waarmee zij zichzelf schaden ?

Kwestie van inders denken, dat is alles.

En schuldgevoel omdat iemand je niet aardig vindt …….?

Hoe moeilijk maak jij je leven ?

Als je dit soort gedachten niet hebt heb je ook de last er niet van. Wat er niet is , is er niet.

Haal wat vaker je schouders op…lach wat meer….doe leuke dingen …..ga erop uit….stop met het focussen op problemen die grotendeels alleen in jouw hoofd bestaan.

Ik ben ooit eens geboycot door een hele afdeling. Ik dacht : “ze doen maar ”.

Heb mij er niets van aangetrokken .

Ging vanzelf over.

• Saskia

Kwestie van inders denken, dat is alles.

Is :kwestie van anders denken.

• fries meisje

Hoi Saskia en anderen,

Geweldig dat jullie reageren. Ik heb er echt iets aan. Ik weet dat ik niet zo moet denken en geen schuldgevoel moet hebben maar ik kan er gewoon niets aan doen. Ik voel me erg ongelukkig als ik weet dat iemand een hekel aan me heeft, terecht of onterecht. Ik hoop dat het gaat lukken om m'n schouders op te halen en het van me af te zetten. Misschien is het een kwestie van trainen maar ik ben er nog niet zo goed in. ;-)

Ik verbaas me wel eens hoe mensen soms met elkaar omgaan, roddelen bijvoorbeeld. Laatst las ik ergens dat hoe meer je roddelt, hoe populairder je bent. Nou niet bij mij hoor. Af en toe een opmerking over iemand, op je eigen kamer met je collega prima, maar in de groep waardoor iemand zich ongemakkelijk gaat voelen. Maar dit is misschien iets voor een nieuw topic.

Bedankt!

• hankypanky

en nog een tip van hankypanky; ga gezellig bij een vechtsport (niet te flauwe club dan) dan kun je je lekker uitleven en word je ook relaxed van.

dan denk je eerder; het zal allemaal wel…daaaaag.

snap je?

• Saskia

Je moet dit…en je moet dat ….Niemand die jou dwingt om te moeten .

Je moet helemaal niets. Je bent vrij om keuzes te maken.

Je kan er niets aan doen ….is ook niet waar .Je kan er heel veel, iedere dag aan doen.

Het is echt makkelijker dan je denkt.

Gedachten zijn vluchtig, vrijwillig , zo weer foetsie.

Zo is een gedachte er…..zo is hij weer weg.

Als je dit soort inzichten hebt zie je dat je jezelf nodeloos kwelt.

Nergens voor nodig .

Niemand die een pistool op je hoofd zet en je dwingt zo beroerd te denken.

Het is jouw keus en het is gratis om anders te denken.