nooit ongelijk willen toegeven

• azalaia

In mijn kennisenkring is een man van 33 die de gewoonte heeft om mensen altijd in het ongelijk te stellen ook als ze gelijk hebben en hij dit weet.

Als hij b.v. een keer vergeten is even het gootsteenafvoerputje leeg te maken na het afwassen, dan is hij dat niet geweest die dat vergat, maar zijn moeder, terwijl zijn moeder dat niet is geweest. Zij maakt alles goed schoon.

Hij ontkent dit dan in alle toonaarden. Hij heeft nooit iets ‘verkeerds’ gedaan maar alijd iemand anders.

Als ik hem iets vertel dat ik op nternet heb gelezen of op het journaal gehoord, dan is dat nooit waar, mijn verhaal klopt gewoon niet, maar zodra hij zelf hier iets van leest…pas dan is hij bereidt mij of anderen te geloven en dan nog heeft hij moeite om toe te geven dat hij ongelijk had en dat ik het beter wist.

Heeft dit met een bepaald syndroom te maken, valt dit onder iets of is dit door hem een aangenomen houding om zijn angst om te falen te verbergen.

Deze man is erg volhoudend in dit gedrag.

Ook heeft hij een aanrakingsstoornis, zelf zijn eigen moeder en vader heeft hij nog nooit geknuffeld, ook niet als kind, zijn uders van hun kan wel als kind maar dit waas snel over toen hij 4 of 5 jaar werd en hij deinst terug als iemand naar hem toekomt om hem b.v. te feliciteren met zijn verjaardag.

Ook een schouderklopje doet hem de rillingen over de rug lopen.

Hij wil niet worden aangeraakt.

Heeft dit verband met elkaar of staat dit er los van.

Herkent iemand hier iets van?

De informatie is alleen voor mij bedoeld zodat ik hem beter kan begrijpen waarom hij doet zoals hij doet.

azalaia

• Brammetje

Het is ondeskundig en ongewenst en onbehoorlijk om hier een stoornis of syndroom aan te labelen.

Als jij je wilt informeren om te zien hoe je beter met die persoon wilt omgaan, is dat een heel andere zaak.

Dan zou je eens kunnen kijken naar bv aan autisme verwant gedrag.

• Collie

Voor een goede manier van omgaan met iemand die het altijd beter weet, ook al is het uit onzekerheid of zo, hoef je geen kloppende diagnose te hebben, jouw omschrijving is al genoeg.

In feite hoef je er alleen op toe te zien, dat jouw grenzen niet overschreden worden.

Als je denkt aan pogingen om deze persoon te ‘veranderen’, dan is dat bij voorbaat een verloren zaak. De persoon zal dan eerst zelf moeten inzien dat hij anders, vervelender reageert op mensen dan andere mensen doen.

• azalaia

Ik label nergens iets aan, ik probeer alleen voor mezelf er achter te komen of iemand bekend is met deze verschijselen en of dat mogelijk iets te maken kan hebben met een bepaalde stoornis zodat ik daar over kan lezen en hem beter kan begrijpen.

azalaia

• azalaia

Ik doe geen enkele poging om hem te willen veranderen, want dat lukt toch niet en is ook mijn taak helemaal niet.

Ik wil alleen weten of mensen iets herkennen van dit gedrag zodat het voor mij wat verklaarbaarder wordt allemaal. Ook zijn ouders snappen er niks van maar doen of deden er ook niks mee, want hij is al heel lang zo.

azalaia

• Collie

kan het niet gewoon een naar karaktertrekje zijn? Of is hij voor het overige ook soms erg onzeker?

• azalaia

Hij is altijd wel onzeker geweest maar het kan ook wel met een karaktertrek te maken hebben, beetje het karakter van een puber dwarsligger, maar dan zou je toch verwachten dat hij nu hij al lang volwassen is, dit zelf zou hebben gecorrigeerd, maar er is helemaal niets veranderd tussen toen en nu.

Maar je kan gelijk hebben maar irritant is het soms wel.

azalaia

• Collie

Hij kan dat natuurlijk ook alleen maar zelf corrigeren als hij zich ervan bewust is hoe vervelend dit over kan komen bij de mensen in zijn omgeving.

Zelf zou ik een gesprek aangaan met deze man, enkele voorbeelden waarbij hij de fout in ging, paraat houdend.

En hem daarbij ook vertellen, dat de consequentie van dit gedrag zal zijn, dat mensen een grotere afstand tot hem nemen of zelfs helemaal uit zijn leven zullen verdwijnen.

Je kunt hem daarbij ook vertellen dat je geen discussies meer met hem wil aangaan, als hij in dit gedrag blijft volharden.

Ik denk níet, dat je elk gedrag van mensen in je omgeving maar moet begrijpen… als iedereen in het verleden steeds maar begrip voor mijn gedrag had opgebracht, had ik hier nu niet gezeten zoals ik ben… want begrip nodigt zelden uit tot verandering of verbetering.

Sterkte!

• azalaia

Je laatste allinea is treffend en helemaal waar…:)

Ik voel niet zo de behoefte om een gesprek met hem aan te gaan, volgens mijn idee hierover is dit al bijvoorbaat zinloos.

Hij zorgt er idd voor dat mensen hem niet meer zo mogen en zich van hem afkeren door zich minder met hem in te laten.

Hij heeft ook weinig vrienden, is altijd alleen en hij schijnt hier helemaal geen moeite mee te hebben zo op het oog, maar ik weet natuurlijk ook niet wat er zich echt bij hem afspeelt van binnen.

Misschien dat anderen meer last ervan hebben van zijn gedrag dan hijzelf, zo lijkt het…;)

azalaia

• saskia

hoi

ik herken dit gedrag zeer zeker. Na jaren me eraan geirriteerd te hebben en eindeloze discussie erover te hebben. Heb ik voormezelf besloten ervoor te bidden. Ik begon te bidden dat God mij veranderd zodat ik een hulp en liefdevolle vriendin en vrouw zal zijn. Sindsdien valt het mij echt niet meer op dat hij zo is en zo reageerd, ik kijk er met andere ogen tegen aan. Ik heb er dus absoluut geen problemen meer mee en kan er goed meeomgaan. Ik geef hem dan ook graag gelijk, gewoon omdat ik van hem houd, ookal weet ik dat hij geen gelijk heeft. Soms kom ik er later opterug en dan is hij vaak wel bereid om te luisteren en toe tegeven dat hij verkeerd was. Soms schaamt hij zich en soms wordt hij kwaad op zich zelf, om deze gevoelens weg te stoppen reageerd hij vaak ontkennend, dat heeft hij mij nu na 6 jaar relatie ongeveer geprobeerd uit te leggen.

Heel veel succes ermee, mensen ook mannen hoe oud ze ook zijn ze bedoelen het vaak niet zo. Vind de kracht in God om liefdevol te blijven en hem altijd gelijk te geven en hem te begrijpen.

trouwens sinds dat hij ziet dat ik radicaal veranderd ben in mijn gedrag naar hem toe, is hij bereid om uitzichzelf te veranderen. als je vragen heb kun je mij mailen

groetjes saskia