Omgaan met tegenvaller

• Jan

Hallo, misschien voor veel mensen lijkt het onbenullig, maar het valt me zo tegen: ik heb begin dit jaar de plannen gemaakt om nog een 2e opleiding te gaan doen. Deze zou starten in september en met een beetje inzet kan ik na 1,5 jaar klaar zijn.

Wat blijkt nu… ze hebben de lesroosters veranderd en het lijkt bijna een onmogelijke klus geworden (eerst moest ik 1 keer per week naar school en nu wordt dat 3 keer per week, allemaal naast een fulltime baan).

Omdat ik het graag wil, ga ik de opleiding toch doen, maar 1,5 jaar zal nu minimaal 3 en misschien wel 4 jaar worden.

Nu zal je denken: wat maakt die paar jaar uit op een mensenleven, dat is ook zo, maar het valt me eigenlijk heel erg tegen. Ik had het zo mooi gepland en dan nu dit…

• Saskia

Dat klinkt als een grote tegenvaller.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onduidelijk.

Ben je niet goed geinformeerd over de opleiding of heb je het niet goed begrepen ?

1 x per weel of 3x is nogal een verschil . Maar 4 jaar ipv 1,5 jaar lijkt mij meer een verkeerde informatie . Hoe kan dat ?

• Jan

Sorry, ik was niet zo duidelijk. Ik had mij wel goed geinformeerd, maar ze hebben de opleiding veranderd per september 2009. Dat die verandering eraan zat te komen wist ik ook, maar ik wist niet hoe of wat. Mijn uitgangspunt was dat er wel iets zou wijzigen maar niet zo drastisch.

• wana

Ja. da's enorm balen..je kan twee dingen doen:een realistische keuze maken of het haalbaar is en of je het ervoor over hebt.

Als je ervoor gaat dan is het tanden op elkaar en je best doen.

Jezelf voorhouden waarom je hiervoor gekozen hebt en waarom je het wil volhouden,vooral op de dip-momenten jezelf hiermee weten te motiveren, het zal zwaar worden,maar als je dat ervoor over hebt volhouden!

succes in je keuze.

• Jan

Het is wel haalbaar hoor, alhoewel het gewoon wat zwaarder is geworden en langer zal duren. Eerst was ik zo verlekkerd dat ik dit in een ruim jaar kon doen, en nu wordt het vier jaar, dat is wat me zo tegenvalt. Inhoudelijk wordt het niet zwaarder.

• Saskia

Toch vind ik het verschil merkwaardig. Hoe kan eenzelfde opleiding zoveel langer gaan duren ?

Is er geen andere mogelijkheid ?

• Jan

Is ook vreemd, ze hebben het programma veel intensiever gemaakt omdat ze erachter kwamen dat het wel erg eenvoudig was. Het duurt nu voor mij zoveel langer omdat het allemaal moeilijker te combineren is. Als je de opleiding gewoon fulltime doet dan duurt hij een jaar en is er niets veranderd, maar ik doe het naast mijn werk en qua lesrooster is het allemaal erg complex geworden (heel erg verspreid over de week en was eerst 1 avond per week).

• Saskia

Nog maar eens goed overwegen of het haalbaar is voor je .

in ieder geval sterkte .

• wana

volgens mij krijg je nu wel een veel betere opleiding! da's dan weer n voordeel.

wens je heel veel succes en doorzettingsvermogen op de moeilijke momenten! toitoitoi.

• Jan_2

Het rooster is er niet beter op geworden, maar ik heb mijn planning aangepast en doe er 1 a 1,5 jaar langer over dan ik in eerste instantie gepland had. Maar ja… wat is dat op een mensenleven. Ik heb er wel zin in, in september begint het!