Een grijze lucht, een verdwaalde meeuw onderweg naar zee. Spottend in mijzelf gekeerd kijk ik omhoog en volg de bomen die zweppen.
Ik begin opnieuw en nu wuif ik handen voor mijn ogen, diep in gedachte een ode aan de stilte. Mijzelf verwijtend achterlatend als ik vlucht in dagdromen, om deze schaamte te onderdrukken. Ik droom een glimlachende, gehesen in een mooi pak met een bijpassende das, schoenen die echo's borduren op volle straten als ik langs loop en contact maak. De boze wereld leeft in je hoofd en daarvan proberen te ontvluchten maakt je steeds banger om een voet te zetten in een wereld die je steeds kleiner maakt. En mijn wereld is klein, zo klein dat ik op mijzelf ben aangewezen en ik lijd daaronder. De voortdurende stilte begint te schreeuwen, en de middelen die je probeert toe te passen nemen het dempgevoel dramatisch af, zodat je alleen achter blijft met angst, verveling en eenzaamheid.
Men deed pogingen, het naar je zin te maken, je ergens thuis te laten voelen met de dingen die je nodig had. Gezelligheid in een ruimte waarin je de dingen weer perspectief kon geven. En alles wat je deed was het aannemen en de verplichtingen die daar tegenover staan wegvagen alsof je loog en diep van binnen weet je waar de weg lag, waaruit je uit zou komen. Een doodlopende weg, waarin je je zelf gaat isoleren, geen contact meer zoekt en iedereen die een poging waagt je uit die wereld te trekken als last ervaart en daarnaar handelt.
Mijn leven staat al drie jaar stil, er waren wel goedbedoelde pogingen. Ik bedoel, ik heb periodes gekend dat het beter met mij ging en actie ondernam om er iets van te maken. Maar dagen zoals deze, veranderen in weken, in maanden en in een jaar dat voorbij gaat zonder toevoegingen van een herinnering dat je iets gepresteerd hebt om trots op te zijn of waar andere die om je geven iets van genoegdoening geven om dat je je best deed. Mijn dag bestaat enkel uit de noodzaak van eten, van genoeg nicotine en mijn dagelijkse 2 liter cola. Ik lig weer voornamelijk in mijn bed achter mijn computer. Ik val in slaap en wordt wakker wanneer ik er naar voel, en dat betekent meestal een uur of 22:00 opstaan, na ja blijven liggen en mijn stilte en eenzaamheid dempen achter de computer, tot een uur of 14:00 als ik slapen ga.
Ik ben 31 jaar en als ik nu op straat loop schaam ik mij. Ik wil niet gezien worden met uitpuilende walen onder mijn ogen, kapotte kleding en schoenen die er echt vreselijk uitzien. Waar ben ik mijn eigenwaarde toch verloren, waarom boeit het allemaal veel minder dat ik zo slecht voor mijzelf zorg. De laatste 3 jaar ben ik 4 keer uitgeweest! Ik heb helemaal niemand meer, afgezien van een mama, opa en oma, die ik nauwelijks bezoek. Zo afzichtelijk ben ik niet en in contact was ik toch vrij makkelijk, geen angsten daar, geen sociaal probleemgeval en alles wat ik wil is alleen zijn met mijn computer. Pokeren, films kijken, forums spammen en youtube filmpjes over mensen die getalenteerd zijn en op het podium staan en iedereen klapt en de jury is compleet overdonderd van hun talent. Ik heb er gestaan op het podium, niet zo uitbunding toegejuigd, maar niet onverdienstelijk mijn acteer kunsten getoond.
Geld verdienen, ik kom echt niet uit mijn de bijstand. Ik kan er geen nieuwe kleding van kopen, ik kan er niet van uitgaan. Natuurlijk ben ik dankbaar en weet dat ik opmijzelf ben aangewezen om bijvoorbeeld een baan te zoeken, of om geld te vergaren uit andere bronnen. Ik probeer te pokeren, wat het hele jaar al echt heel moeizaam gaat. Ik werk bijvoorbeeld weken aan een mooi bedrag en plots verlies ik mijzelf in een uur of drie en verspeel ik alles weer. En voel mij gefaald, ongelukkig, depressief. Ik werk nu erg hard om dat onder controle te krijgen. Maar ik durf steeds minder te spelen, bang voor zo'n explosie van woede door mijn lijf, een woede dat ik mijzelf haat in de staat waar ik zelf voor lijk te kiezen. Woedend dat ik met mijn skill gewoon leuk kan bijverdienen zonder het te moeten of willen verprutsen. Maar de afgelopen dagen durf ik niet meer. Ik vlucht er voor weg, speel hooguit wat handen en kap ermee. Ik probeer excuses te zoeken, waarom ik niet grind en het is echt easy money, maar ik doe het niet. Ik voel me momenteel zo leeg, ik heb ook al een week geen contacten meer met mijn skypefriends (allemaal pokerspelers). En mijn kleiner wordende wereld lijkt zich steeds meer te sluiten. Ik weet dat ik een uitweg nodig heb, iets moet vinden om dit patroon te ontbreken, al heb ik er momenteel de puf niet voor. Ik moet hier uit.