Hallo beste mensen,
Ik zit met een aantal sociaal emotionele problemen. Ik voel me geremd deze te uiten omdat ik vind dat ik vroeger sociaal-emotioneel en intellectueel verwaarloosd ben. Althans zo zie ik het maar ik twijfel dan weer aan mezelf en denk ach het kan veel erger allemaal en ben bang dat ik me aan stel. Mijn ouders zijn van de slag, het leven was vroeger veel zwaarder en ze blijven daar aan vast houden of in Afrika daar hebben ze wat te zeuren. Echter, we leven niet in Afrika maar in Nederland anno 2011. Maar dit ontgaat ze.
Zo hebben ze mij onthouden van uitdaging op alle fronten, vroeger. Ik mocht geen HAVO doen wat dacht ik wel niet, ik moest maar naar de huishoudschool. Terwijl mijn cijfers in groep 8 toereikend waren voor de HAVO stuurden ze me naar het VMBO. Ik moest het ‘daar eerst maar eens zien te rooien, om me te (over) beschermen tegen teleurstellingen’ voor hun buiten wereld vast en zeker. want alles moest zo perfect lijken en zijn. alles was goed toch?
mijn opvoeding was ronduit ‘vrij’ te noemen. ze hebben me niet een keer geholpen met huiswerk (ze hebben zelf een heel laag schoolnivo gedaan) maar het was wel toegestaan om als kind van 15 twee dagen in de kroeg of discotheek rond te hangen om te ‘zuipen’ dat deden zij vroeger immers ook.
met veel pijn en moeite ging ik naar het MBO. Tijdens mijn examen zeiden ze eigenlijk hadden we niet moeten komen, was maar alleen gegaan, vroeger kwamen/deden onze ouders dat ook niet met ons.
dit zette mij uiteraard aan het denken. want ik wilde doorstuderen aan het HBO omdat er weinig werk was in de sector op MBO nivo en ik was nog maar net 20. nee zorg dat je een huis koopt en een gezin sticht, denk je daar dan nooit over na.
'nee' was mijn antwoord ik had daar echt nog nooit over nagedacht, ik had er ook helemaal geen interesse in.
de meeste kinderen studeren door vandaag de dag. het is niet meer gebruikelijk om je zo op te stellen. en het leven in de stad gaat er heel anders aan toe. (mijn ouders komen uit een klein (geisoleerd) dorp, geboren en getogen. er is alleen een supermarktje.
Het komt erop neer dat ze me klein wilden houden, maar waarvoor is het afgunst? of is het pijn van hun vroegere tekortkomingen/ falen gebrek aan wilskracht of bekwaamheid? of zijn ze gefrustreerd over hun eigen ouders en ‘opvoeding’ want daar zullen we helemaal nog maar niet over spreken.
Mijn vader, altijd add/afwezig en paranoide. mijn moeder altijd borderline heftig en onvoorspelbaar. beiden harde mensen maar voor de buitenwereld mooi weer spelen, o wee het te zeggen dat je je verdrietig of boos voelt.
ik ben hypersensitief. ik heb me laten bombarderen tot het zwarte schaap. en ben jarenlang emotioneelmisbruikt. zij projecteerden hun ongenoegen stress en tekortkomingen op mij. op steun hoef ik nooit te rekenen van hun kant. ja alleen als ik een ‘huis’ zou hebben en naar hun pijpen zou dansen.
ik heb de kont natuurlijk heftig tegen de krib gekeerd (als dit een bekende uitdrukking is). en ben nu 25 en wil gaan beginnen met een universitair bachelor+master. dat betekent dat ik doorleer tot dat ik 30 ben.
vinden jullie mij nu zo verschrikkelijk ‘lastig’ dat ik dit wil of moeilijk?
Ik heb erg veel onzekerheid en twijfel/faalangst opgelopen in het studeren waardoor ik er vermoedelijk nog langer over zal doen. maar ik wil dit pogen en doorzetten!
dit is het probleem niet het probleem zit hem in het sociaal emotioneel functioneren van mij.
ik ben snel bang dat mensen ‘het mij niet gunnen’ en raak paranoide en door het afwezige en onderdrukkende en onvoorspelbare gedrag van mijn ouders heb ik angst om met anderen om te gaan. onredelijkheid ligt erg gevoelig voor mij. ik ben snel boos en angstig afgewezen te worden door anderen. ik claim mensen en stoot ze af. maar andersom als mensen dat bij mij doen wordt ik paranoide. ik heb vaak verwarde gedachtengang en ben soms zelfs (rand) psychotisch ben ik achtergekomen. en door mijn ouders overbescherming en ‘emotionele onderdrukking/controle’ over mij heb ik een onderontwikkelde IK. Dat betekend dat ik het verschil niet ken tussen mijn ik en andermans ik (de binnen en de buitenwereld). waardoor ik vervloei en angstig raak en wil vluchten met als gevolg een studieschuld en terug bij ‘af’.
hier zit mijn probleem. ik wil iets afmaken. doorzetten. het is niet zo dat ik mijn interesses verleg wat in het verleden wel het geval was (nee niet mijn studie, dit proberen, zo tot 3x toe) nu heb ik de studie dan gevonden (psychologie).
Ik hoop dat ik juist doordat ik psychologie ga doen kan rekenen op steun van studiegenoten, maar ben ook bang dat ik hen zal afschrikken met mijn ‘angstige gedrag naar hen toe’.
ik heb nooit geleerd dat ik me kan uiten en ook hoe ik me kan uiten terwijl hiervan (veilig) schriftelijk niet veel sprake is. het probleem zit hem in hoe kan ik me nu veilig gaan voelen bij anderen?
Hopelijk kunt U uw mening geven over mijn verhaal of ervaringen delen, ook met betrekking tot mijn ouders. (gelukkig vind ik hun mening niet belangrijk, maar waar vind ik mijn kracht als zij niet achter mij staan om te studeren?)
Mvg Cyclops