Maar mijn zoon is een politieke wetenschapper
Op internationale betrekkingen
En hij heeft nergens belang in(Geldelijk)
Wel heeft hij beroepsmatige belangstelling Aldus: Annelies E.
Hoi Annelies E., begrijp me niet verkeerd, hij hoeft dan wel geen geldelijk en/ of ander belang ergens in te hebben, maar dat kunnen de eigenaren van zo'n blad bijvoorbeeld wel hebben. Ik zal je een voorbeeld noemen, stel een grote farmaceut wil in een wetenschappelijk blad onderzoeken publiceren die ten gunste zijn voor hun zelf, het blad waarin dat artikel komt is via omwegen van hunzelf, het zal duidelijk zijn dat de journalist in dienst van dat blad alleen materiaal aangeleverd krijgt wat hun zelf uitkomt, de rest wordt weggelaten…..
Ik geloof ook dat er vele belangen verstrengeld worden
Maar ik denk dat het soms ook wat overdreven wordt Aldus: Annelies E.
Met het laatste zou ik vanuit mijn hart echt willen dat ik je gelijk kon geven, ik kan je garanderen dat het veel ernstiger en gevaarlijker is dan meniggeen denkt. Wie oh wie staat er bij stil dat grote farmaceuten zich allang op de voedselketen gegooid hebben. Als je daarbij bedenkt dat als bepaalde bouwstoffen uit voeding verdwijnen, dat het bekend is dat door een gebrek aan die bouwstoffen ook ernstige psychische problemen kunnen ontstaan, dan is er maar weinig fantasie nodig hoe twee verschillende takken van één en een dezelfde bedrijf de kassa voor beide takken flink kan laten rinkelen, zeker als je bedenkt dat de wereld in die zin veranderd is dat de koers van de aandelen boven mensen gaan… Hieronder een beschrijving en de inhoud van het boek waar ik het eerder over had, en daaronder een gloednieuw boek van dit jaar (het andere is van 2003) die ik gisteravond bij een kennis heb ingekeken en de Nederlandse situatie belicht, en let bij het nieuwe boek onderaan vooral op de laatste zin van de beschrijving zoals die op de site van Scheltema boeken alhier uit Amsterdam stond…. Groetjes v Hyperactief
DE MEDICIJNEN MAFIA/ geld, ego en macht binnen de farmaceutische industrie 348 blz. geschreven door Jeffrey Robinson van uitgeverij : Elmar uit 2003. ISBN 90-389-1372-9
"Een medicijn dat de ongeneeslijken geneest maar niet verkoopt is slechte handel.
Als een medicijn goed verkoopt maar nauwelijks iets beter maakt, is het nog steeds prima handel."
Voor het meest waardevolle dat de mens bezit - zijn gezondheid - is hij afhankelijk van een handjevol multinationals. Zij ontwikkelen produceren en verhandelen de pillen en poeders waarvan de gezondheid én de levensverwachting van de wereldbevolking afhangen.
Hun onophoudelijk speuren naar nieuwe medicijnen is een weldaad voor miljoenen. Maar langzamerhand rijst echter de vraag of het deze bedrijven niet in eerste instantie om grof geld gaat in plaats van om gezondheid. En wie de handel en wandel van deze bedrijfstak onder de loep neemt, stuit op meer vragen. Maakt men gebruik van bedrijfsspionage bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen ? Worden politieke besluiten die de bedrijfstak onwelgevallig zijn ondermijnd en worden kritische politici gechanteerd ? Gebruikt men geweld om de eigen belangen veilig te stellen ? Worden wetenschappers omgekocht ? Worden doelbewust medicijnen op de mnarkt gebracht die onvoldoende getest zijn ? Worden de armen in de derde wereld afgescheept met inferieure producten ? Worden medicijnen met opzet verslavend gemaakt zodat er meer aan te verdienen valt ?
De farmaceutische industrie mag zich graag profileren als de weldoener van de mensheid. Na grondige studie vraagt Jeffrey Robinson zich bezorgd af of de meeste geneesmiddelenbedrijven niet meer oog hebben voor het welzijn van de aandeelhouders dan voor de patiënten.
INHOUDSOPGAVE:
Hoofdstuk 1 Big Farma 7
Hoofdstuk 2 De derde golf 28
Hoofdstuk 3 De grondslagen van de farmaceutische industrie 47
Hoofdstuk 4 In een volmaakte wereld 69
Hoofdstuk 5 Hoe de zaken goed blijven gaan 92
Hoofdstuk 6 Een verhaal over twee andere geneesmiddelen 115
Hoofdstuk 7 Een geheime wetenschap 136
Hoofdstuk 8 Nancy O. praat snel 159
Hoofdstuk 9 Goliath haat David 189
Hoofdstuk 10 Keihard optreden 210
Hoofdstuk 11 Tegen elke prijs 233
Hoofdstuk 12 De arts als doelwit 260
Epiloog 292
Dankbetuiging 297
Bibliografie 301
Index 339 t/m 348
SLIKKEN, Auteur: Bouma, J., Uitgever: L.J. Veen Uitgevers Groep, ISBN: 9020403656, Aantal pagina's: 511, Versie: Nederlands (2006), prijs € 18,90
BESCHRIJVING:
Journalist Joop Bouma legt in dit boek bloot hoe de farmaceutische industrie in Nederland het geneesmiddelenbeleid domineert, met grote gevolgen voor iedereen. Hij beschrijft boeiend en toegankelijk hoe de sector artsen fêteert, overbodige middelen op de markt brengt en ‘ziekten’ bedenkt om nieuwe pillen te kunnen afzetten. ‘Slikken’is een onthutsend en belangwekkend boek over de macht van de farmaceutische industrie, waar iedereen mee te maken heeft.