Stoornis

  • Caroline

    Ook even een ander geluid tussendoor want m.i lopen hier wel wat dingen door elkaar.

    DSM is geen “bijbel”van de psychiatrie. Het is ook geen boekje met diagnoses en je kiest eens wat. Het is een classificatiesysteem en dus een hulpmiddel voor klinisch opgeleiden om te komen tot een diagnose.

    Verpleegkundigen hebben ook zoiets. Dat dit soort systemen voortdurend aangepast, bijgesteld en onderhevig zijn aan cultuur en maatschappelijke ontwikkelingen is logisch. Wat dat betreft is de psychiatrie niet anders dan iedere andere organisatie.

    Het volledig afkeuren van medicatie is net zo rechtlijnig als het alleen maar toedienen van medicijnen. Maar een patient met een endogene depressie laten zoeken naar de oorzaken in het verleden en medicatie onthouden is verwaarlozen. Het niet geven van medicatie aan iemand die aan een psychose lijdt (de risperdal bijvoorbeeld)…idem dito. Dat is dus ook behandeling.

    Verder….psychologie is iets anders dan psychiatrie.

    Wat me stoort in de berichtgeving is de eenzijdigheid en het beeld dat er geen integer mens in de psychiatrie zou werken. Dat er medicatie ingepropt wordt, geen oprechte zorg is.

    Ook wordt er gepraat over patienten alsof het onmondige infantiele mensen zijn. geen hond die roept, joepie ik heb een psychose, dat is een volledige onderschatting van een afschuwelijke situatie waarin iemand zich bevindt. Kicken op medicijnen???? Veel patienten moeten een enorme drempel over, willen graag zonder kunnen.

    Hup op de fiets naar de RIAGG??? Veel mensen zijn heel lang bezig om moed te verzamelen hulp te vragen! Dan mag ik hopen dat ze niet te horen krijgen dat ze op kosten van het ziekenfonds de leegte in hun leven proberen op te vullen en ze evengoed een borreltje kunnen nemen.

    Kritische kijk op wat er gebeurt en wat er verbetert kan worden/moet worden….prima. Daar is inderdaad ook een lijst van voorbeelden over te geven. Maar wat mij betreft zijn deze berichtgevingen net zo respectloos tov van patienten en werkers als jullie zelf veroordelen.

  • Ellen XL

    Het is gewoon absurt! Ik weet het, die ouders willen gewoon dat hun kinderen zich rustig houden. Wat gewoon ondeugend is wordt voor het gemak maar weer een psychische stoornis. Erg triest!

  • Hyperactief

    DSM is geen “bijbel”van de psychiatrie. Aldus: Caroline.

    Jawel Caroline, zo wordt die spottend genoemd.

    Het is ook geen boekje met diagnoses en je kiest eens wat. Het is een classificatiesysteem en dus een hulpmiddel voor klinisch opgeleiden om te komen tot een diagnose. Aldus: Caroline.

    Dat het een classificatiesysteem is klopt, de diagnonsens die daar uit voortvloeien is ook weer spottend bedoeld, voor de rest is er weinig klinisch aan, het staat vol ononderbouwde erin gestemde nonsens.

    Verpleegkundigen hebben ook zoiets. Dat dit soort systemen voortdurend aangepast, bijgesteld en onderhevig zijn aan cultuur en maatschappelijke ontwikkelingen is logisch. Wat dat betreft is de psychiatrie niet anders dan iedere andere organisatie. Aldus: Caroline.

    De psychiatrie is een pseudowetenschap die teveel schade aangericht heeft door alle tijden heen.

    Het volledig afkeuren van medicatie is net zo rechtlijnig als het alleen maar toedienen van medicijnen. Maar een patient met een endogene depressie laten zoeken naar de oorzaken in het verleden en medicatie onthouden is verwaarlozen. Het niet geven van medicatie aan iemand die aan een psychose lijdt (de risperdal bijvoorbeeld)…idem dito. Dat is dus ook behandeling. Aldus: Caroline.

    Medicatie is voor ziekten, niet voor classificaties, is tegen alle ethische normen in.

    Verder….psychologie is iets anders dan psychiatrie. Aldus: Caroline.

    Klopt, maar wat wil je hier mee zeggen ???

    Wat me stoort in de berichtgeving is de eenzijdigheid en het beeld dat er geen integer mens in de psychiatrie zou werken. Dat er medicatie ingepropt wordt, geen oprechte zorg is.

    Ook wordt er gepraat over patienten alsof het onmondige infantiele mensen zijn. geen hond die roept, joepie ik heb een psychose, dat is een volledige onderschatting van een afschuwelijke situatie waarin iemand zich bevindt. Aldus: Caroline.

    De eerste zin zijn jou woorden, en medicatie erin proppen is geen zorg in deze nee. En ja als het aan veel psychiaters ligt moeten meer mensen onder dwang aan de medicatie gezet kunnen worden, dat werd bij de TVBS debatten zeer duidelijk. En nee niet alleen bij TBSsers, dat systeem misbruiken ze voor de verruiming van de BOPZ. Ze durven zelfs met droge ogen k.a.n.k.e.r als vergelijk met geestesziekten in één adem te noemen. K.a.n.k.e.r is een echte ziekte, een ernstige, maar elke behandeling bij die ernstige ziekte mag een patiënt weigeren. Bij gedwongen psychiatrie wordt het tegen alle mensenrechten in door je strot gedouwd, dat is het verschil. Mensen hebben vertrouwen in de medische wetenschap, de psychiatrie beschaamd die !!! Veel huidige problemen zijn ex- psychiatrie problemen, omdat er niet aan probleemoplossing gewerkt is, gecreëerde afschuwlijke situaties.

    Kicken op medicijnen???? Veel patienten moeten een enorme drempel over, willen graag zonder kunnen.

    Hup op de fiets naar de RIAGG??? Veel mensen zijn heel lang bezig om moed te verzamelen hulp te vragen! Aldus: Caroline.

    Dit waren De Bie zijn woorden, met het eerste zou hij kunnen doelen op misbruik/ handel van medicatie, en ja die gebeurd ook. Wat het tweede betreft zijn er ook legers die met hun kind naar het Riagg fietsen, deze zaken hebben meerdere kanten.

    Dan mag ik hopen dat ze niet te horen krijgen dat ze op kosten van het ziekenfonds de leegte in hun leven proberen op te vullen en ze evengoed een borreltje kunnen nemen. Aldus: Caroline.

    Dat de ziekenfondsen de knip op dat gebied dicht houden is alleen maar toe te juichen, dan gaan we eindelijk eens de goede kant op. Laat scholen hun systeem maar veranderen, i.p.v. hele generaties kinderen te vernietigen waarvan de rekening later dubbel en dwars gepresenteerd wordt… De helft van de TBSsers zijn nu al ex- GGZers… Het creëeren van toekomstig werk wat op scholen al begint.

    Kritische kijk op wat er gebeurt en wat er verbetert kan worden/moet worden….prima. Daar is inderdaad ook een lijst van voorbeelden over te geven. Maar wat mij betreft zijn deze berichtgevingen net zo respectloos tov van patienten en werkers als jullie zelf veroordelen. Aldus: Caroline.

    Wij respectloos ??? Waarom, krijgen we dan steeds meer steun van ex-patiënten, en let op mijn woorden, in Amerika rommelt het aan alle kanten, in Zweden is de ADHD expert uit de wetenschappelijke raad geknikkerd en veroordeeld omdat die de ADHD niet kon aantonen en zijn onderzoeksmateriaal opeens verbrand was. En die onthullingen van dit foute systeem gaan net zolang door totdat deze branche zich ethisch gaat gedragen ten opzichte van mensen. Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Ik neem aan dat je een aantal meningen en berichten in deze topic in één keer samenvat?

    Er is n.l. niet aan mijn pen ontsproten dat er nooit medicijnen moeten worden gegeven, bij welke psychische stoornis dan ook. Ik vind wel dat ze makkelijk voorgeschreven worden. Verder heb ik gesteld dat als 1 op de 20 Nederlanders (all over) anti-depressiva slikt, nooit al deze mensen ernstig depressief kunnen zijn. Wat niet wegneemt dat een aantal dat wel is en een ernstige depressie gun je je ergste vijand niet. Ja en dat ze zonder willen, als je eenmaal gewend bent aan het gebruik, kom je er niet makkelijk vanaf. Mensen vinden het niet kicken? Nou, ik ken ze dus, die nemen er nog wat alcohol en drugs bij omdat het dan sterker werkt. Mensen roepen geen Joepie! ik heb een psychose? Nou, ik ken ze dus en ze praten er op feesten en partijen met iedereen over. Ze zijn vaak ook gewoon blij dat ze weten wat ze hebben. (nou ja weten?)

    En wat ik nu ook hoor is dat zulke diagnoses door psychiatrisch verpleegkundigen gesteld worden, vaak zo dat ik mijn wenkbrauwen er hoog van optrek hoor! Dan denk ik; is deze patiënt geen psychiater of psycholoog waard?

    Moet ik nog uitleggen dat ik het verschil weet? De opmerking over dat borreltje i.p.v. medicatie zet ik geheel op uw verantwoording:-)

  • Hyperactief

    Helemaal mee eens Ellen, met dat soort ouders heb ik zo ruzie, want hun zijn zielig en hun kind moet aan de pillen.:(:(:( Groetjes v Hyperactief

    P.S.: Dan heb ik het uiteraard niet over de ouders die deze gevaren niet konden en in goed vertrouwen via school naar dat circuit gewezen zijn.

  • Hyperactief

    Enne die medicatiedoden dan Caroline, ff Apeldoorn bellen:?:?:? Dan hebben we het nog maar niet over andere schade… Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Het is maar goed dat die medicatie er nog niet was toen ik kind was, Hyper!

    Want ik was echt lastig!!!! Miijn ouders moesten het gewoon nog afdoen met een flink pak slaag, niet dat ik me daar veel van aantrok hoor!

    Groetjes van Ellen :-)

  • Hyperactief

    Hier nog zo één Ellen, en ondanks dat de school mij ook destijds door verwees, spuugde de psych waar ik destijds kwam zijn vuur op de school, gelukkig zijn die er nu ook nog, al moet je ze wel met een lampje zoeken. Vrij gevestigde psychiaters die hebben al een heel andere cliënt/ arts relatie dan het gedwongen institutionele gebeuren. Het gaat om keuze's kunnen maken, niet om dwang. Groetjes v Hyperactief:)

    P.S.: Met psychologen precies hetzelfde verhaal, er is niets mis met een therapie waar mensen zelf voor aankloppen, in opdracht van een school gaat het al gauw de verkeerde kant uit. Ik heb twee zaken van psychologen bijgewoont, die allebei verloren hebben, omdat ze de ouders niet op het vernietigingsrecht van een psychologisch rapport hadden gewezen wat de beroepscode van N.I.P. psychologen voorschrijft.

  • Caroline

    Bedankt voor jullie reacties. Misschien kan ik mezelf verduidelijken door te zeggen dat ik zoveel generalisaties lees. Het is voor mij net zo makkelijk om alles wat ik net vertelde aan te vullen met een positief voorbeeld uit de praktijk. Over hele tevreden ouders die zich eindelijk gehoord voelden en de opvoeding weer aankonden, patienten die zo blij zijn dat ze uit hun psychose zijn geraakt door de medicatie die ze in die periode niet vrijwillig wilden omdat ze dachten vergiftigd te worden, over kinderen die door de ritalin eindelijk weer de rust hadden zich te concentreren op school en weer vriendjes konden maken, over psychiaters die voortdurend bezig zijn met de vraag wat ethisch verantwoord is, over gedreven medewerkers die dag in dag uit zorg hebben voor de patienten in hun groep en overwerken om de goede zorg te bieden, over kinderen met autisme die langzaamaan hun zelfvertrouwen weer terugvinden omdat er rekening gehouden wordt met hun handicap en een beroep gedaan wordt op hun sterke kanten.

    Dan kan je zeggen dat mijn opmerking over integriteit mijn woorden zijn, ja dat klopt. Ik lees ook wat niet direct gezegd wordt maar wat blijkt uit de toonzetting van de berichten.

    En hoe zit het dan met al die ouders die enorm angstig leven omdat hun schizofrene kind in de goot ligt en er maar geen medicatie in mag omdat hij nog niet voldoende een gevaar is voor zichzelf of anderen? alle doden door zelfmoord mede daardoor? Ook door het onthouden van medicatie vallen er doden.

    Medicatie is inderdaad niet voor classificaties, dat is ook niet wat ik bedoelde.

    Medicatie kan geadviseerd worden wanneer er een psychiatrische diagnose wordt gesteld. Maar als je van mening bent dat die niet bestaan dan houdt het op natuurlijk.

    Overal zit een keerzijde aan en ook kom ik de mensen tegen die ontgoogeld zijn geraakt binnen de hulpverlening. Er werken ook sukkels…..helaas.

    Ik noemde dat psychologie iets anders is dan psychiatrie omdat dit in het bericht van de Bie op een hoopje werd gegooit.

    >Ik moet nog even zeggen dat het het beste voorbeeld is waaruit blijkt dat de psychiatrie zelf de mensheid veranderd. Het is geen kronkel want het is dertig jaar geleden. Het toont wel de visieloosheid van de deelnemende psychologen in die tijd.<

    Verder….als het spottend bedoeld was dan is het jammer dat ik er zo serieus op in ben gegaan. Hoewel het wel goed is om een generalisatie/vooroordeel te benoemen.

    Ellen: Sociaal psychiatrisch verpleegkundigen worden opgeleidt om diagnoses te stellen. In de algemene gezondheidszorg zie je die beweging ook (nurse practicionars). Ik vraag me ook af of dat goed is.

    In de volwassen psychiatrie zien patient te weinig een psychiater en worden beslissingen soms genomen voor een “papieren patient”. Dat is niet acceptabel.

    Dat er zoveel mensen antidepressiva slikken ligt voor een groot deel ook bij de huisartsen. Die weten in het algemeen weinig van psychiatrie en staan tevens onder grote tijdsdruk in hun werk. Medicatie wordt dan vaak te snel voorgeschreven.

    Dat mensen zoveel mogelijk recht hebben op autonomie, deskundighid, respect, ethiek enz. zijn we het wel over eens. Ieders bijdrage aan de oplossing voor situaties waarin dat beschaamd wordt is welkom. Maar of polariserende stukken die hier staan helpen vind ik echt de vraag.

  • Francis

    Hay

    Ook ik wil even zeggen dat ook ik de mening van ,hyper,ellen en de bie te eenzijdig vind….Er gebeuren echt verschrikkelijke blunders en er worden vast fouten gemaakt die het daglicht niet kunnen verdragen maar volgens mij gebeurd dat overal..wat niet wil zeggen dat het acceptabel is…maar om dan meteen een conclusie te trekken dat er helemaal niets deugt vind ik ook erg kortzichtig.

    Wat jullie doen is eigenlijk precies het zelfde wat er fout gaat in de psychiatrie en dat in hokjesdenken!!!

    ik werk zelf ook in de psychiatrie(als verpleeghulp)dus ben niet de gene die de diagnose steld…maar mensen help bij de dagelijkse activiteiten

    En ik zie ook veel positieve dingen en ook vind ik het idd niet echt getuige van respect naar patienten die idd genoodzaakt zijn om medicatie te nemen omdat anders het leven zo ondragelijk voor ze word….En ook de verwijzing dat ouders zomaar hun kinderen volproppen met medicatie vind ik echt te ver gaan…Jeetje er is toch niemand die daar gewoon voor kiest het lijkt me verschrikkelijk en ik denk dat voor je met je kind bij de hulpverlening komt je echt al in wanhoop verkeerd!!

    Maar ik heb nu niet de illusie dat ik iemand van zijn standpunt kan doen afwijken door mijn stukje simpelweg omdat sommige mensen ook geen andere kant willen zien!!Maar erg vastgeroest zitten in hun persoonlijke negatieve ervaringen met de psychiatrie..wat mij natuurlijk erg voor deze mensen spijt..

    Alleen ben ik overtuigd dat het dus hun waarheid is en de echte waarheid in het midden ligt!

    Dit hoe ik het zie!!

    liefs Francis