Bedankt voor jullie reacties. Misschien kan ik mezelf verduidelijken door te zeggen dat ik zoveel generalisaties lees. Aldus: Caroline.
Hoi Caroline geen dank, overigens wordt er niet generelasiseerd, het is zuiver tegen de biologische institutionele psychiatrie gericht die zaken ten onrechte vermedicaliseren. Er zijn zat mensen uit de branche zelf die er exact hetzelfde als ons over denken… En ook een hoop onwetenden, omdat opleidingen nou eenmaal geen aandacht besteden aan de zaken die wij naar buiten brengen.
Het is voor mij net zo makkelijk om alles wat ik net vertelde aan te vullen met een positief voorbeeld uit de praktijk. Over hele tevreden ouders die zich eindelijk gehoord voelden en de opvoeding weer aankonden, patienten die zo blij zijn dat ze uit hun psychose zijn geraakt door de medicatie die ze in die periode niet vrijwillig wilden omdat ze dachten vergiftigd te worden, Aldus: Caroline.
Je vergeet gemakshalve even dat ik zelf een behoorlijk moeilijke zoon heb, en dus precies weet wat mensen door moeten maken die tegen muren van onbegrip aan lopen. Je vergeet, dat het zowel in de jeugdzorg als in de psychiatrie een feit is dat de echte moeilijken ongewenst zijn en velen ervan al in de goot liggen. Als je de openbare TBS debatten gevolgd had, dan had je kunnen zien dat psychiaters dit niet onder stoelen en banken steken. Dat de medicatie tijdelijk zijn dienst kan doen en daarna grotere problemen ontstaan daar hoor ik jou niet over. Ook ik heb medicatie ervaring met mijn zoon, ik zou willen dat wat ik nu wist dat ik dat toen wist, dan had ik het ze zelf op laten vreten. Gelukkig heeft mijn zoon er niet jong en in totaal niet lang aan gezeten, maar het is de grootste belazerij die er bestaat, extreme uitbarstingen ten tijde van die medicatie. En de mensen die wij spreken, daar zijn er van bij die ons eerst de rug toe keerden, en later met de handen in het haar terug komen omdat ze hetzelfde meemaken……. In jou ogen is het misschien feestelijke volksgezondheid, in mijn ogen vele jaren van list en bedrog op kosten van de belastingbetaler…
over kinderen die door de ritalin eindelijk weer de rust hadden zich te concentreren op school en weer vriendjes konden maken, Aldus: Caroline.
De mensen waarvan hun kind dood is, die hebben i.d.d. rust ja, maar of dat de bedoeling was. Ook is het al heel lang bekend dat psychoses één van de bijwerkingen kan zijn, wat alleen maar goed is voor de werkgelegenheid die het voor schrijft. De pest is dat wij in Nederland geen registratie van dit soort zaken hebben, maar gelukkig in het buitenland wel….
over psychiaters die voortdurend bezig zijn met de vraag wat ethisch verantwoord is, Aldus: Caroline.
Psychiaters die zich hier voortdurend mee bezig houden zetten geen kinderen aan de psychiatrische drugs. Of zoals een psychiater in een ziekenhuis ooit eerlijk tegen mij zij toen ik vroeg of hij ook kinderen behandelde met medicatie, volwassenen kunnen zelf beslissen, kinderen moet je vanaf blijven, dat is pas etisch !!! Door velen wordt niet alleen de ethiek, maar ook de internationale verdragen geschonden…
over gedreven medewerkers die dag in dag uit zorg hebben voor de patienten in hun groep en overwerken om de goede zorg te bieden, over kinderen met autisme die langzaamaan hun zelfvertrouwen weer terugvinden omdat er rekening gehouden wordt met hun handicap en een beroep gedaan wordt op hun sterke kanten. Aldus: Caroline.
Ik kan volwassen Autisten die terecht kotsen van jou opmerking als zijnde een handicap. Anders zijn wordt niet geaccepteerd in deze Westerse samenleving, de psychiatrie als pressiemiddel, en god wat ben ik dankbaar dat mijn ouders me in die tijd beschermde voor dit soort praktijken. Nu kunnen veel mensen dat niet, omdat instanties er misbruik van maken door te chanteren met uithuisplaatsing en/ of andere onortodoxe maatregelen, wat zijn wij diep gedaald hier……. Omgaan met sterke kanten heb je geen medicatie voor nodig, ik heb mijn zoon destijds uit zo'n situatie gehaald, helemaal zelf uitgevonden, terwijl de hulpverlening alleen je sterkte wenste in het geval van crisis…
Dan kan je zeggen dat mijn opmerking over integriteit mijn woorden zijn, ja dat klopt. Ik lees ook wat niet direct gezegd wordt maar wat blijkt uit de toonzetting van de berichten. Aldus: Caroline.
Prima, voor mij is het duidelijk dat je totaal geen kaas heb gegeten van de werkelijke betekenis en je daaraan houden.
En hoe zit het dan met al die ouders die enorm angstig leven omdat hun schizofrene kind in de goot ligt en er maar geen medicatie in mag omdat hij nog niet voldoende een gevaar is voor zichzelf of anderen? alle doden door zelfmoord mede daardoor? Ook door het onthouden van medicatie vallen er doden. Aldus: Caroline.
Dit is zo'n typisch momentopname PR verhaal van mensen uit de psychiatrie zelf, de hele voorgeschiedenis en het ene na het andere pilletje uitproberen wat niet geholpen heeft en het van het kastje naar de muur hulpverleningsprincipe wordt hier maar even buiten beschouwing gelaten. De moeilijksten worden misbruikt om meer dwang bij de politiek af te dwingen… Je laatste opmerking gaat nergens over, er is bij diverse onderzoeken over medicatie aangetoond dat het aantal suïcides hoger ligt dan mensen die een placebo kregen, en gelukkig komt daar steeds meer van boven water, en dringt dat ook bij autoriteiten door.
Medicatie is inderdaad niet voor classificaties, dat is ook niet wat ik bedoelde.
Medicatie kan geadviseerd worden wanneer er een psychiatrische diagnose wordt gesteld. Maar als je van mening bent dat die niet bestaan dan houdt het op natuurlijk. Aldus: Caroline.
Je moet mijn woorden niet verdraaien, ik erken psychische problemen, ik weiger de belazerij om gedrag op één hoop met ziekte te gooien te accepteren, en als zodanig te behandelen.
Overal zit een keerzijde aan en ook kom ik de mensen tegen die ontgoogeld zijn geraakt binnen de hulpverlening. Er werken ook sukkels…..helaas. Aldus: Caroline.
Veel mensen haken af of zijn al afgehaakt (vooral in de jeugdhulpverlening), wat over blijft zijn mensen die weinig van ethiek begrijpen of zich daar niet mee bezig houden, en daar zitten sukkels onder ja. En de mensen die ontgoogeld zijn binnen de hulpverlening zijn vaak weer de mensen met de moeilijksten, waar zelfs tegenwoordig wetenschappelijk bewijs voor is.
Ik noemde dat psychologie iets anders is dan psychiatrie omdat dit in het bericht van de Bie op een hoopje werd gegooit.
>Ik moet nog even zeggen dat het het beste voorbeeld is waaruit blijkt dat de psychiatrie zelf de mensheid veranderd. Het is geen kronkel want het is dertig jaar geleden. Het toont wel de visieloosheid van de deelnemende psychologen in die tijd.< Aldus: Caroline.
Oké, misschien was dat een schrijffoutje, we zullen het horen.
Verder….als het spottend bedoeld was dan is het jammer dat ik er zo serieus op in ben gegaan. Hoewel het wel goed is om een generalisatie/vooroordeel te benoemen. Aldus: Caroline.
Spottend, met een cynische ondertoon/ karikatuur of hoe je het maar noemen wil, het neemt niet weg dat in de DSM gestemde classificaties diagnonsens zijn. echte ziekten zijn ontdekt en in de boeken gekomen, bij het classificatie systeem heeft men menselijke eigenschappen gerangschikt en probeerd daar al anderhalve eeuw een ziekte bij te vinden, dat het al als dusdanig behandeld wordt is een schande voor de gerenomeerde medische wetenschap en zo onetisch als wat, waar de psychiatrie de plaats van het riool in inneemt.
Dat er zoveel mensen antidepressiva slikken ligt voor een groot deel ook bij de huisartsen. Die weten in het algemeen weinig van psychiatrie en staan tevens onder grote tijdsdruk in hun werk. Medicatie wordt dan vaak te snel voorgeschreven. Aldus: Caroline.
FF op je antwoordt aan Ellen. Vlak psychiaters ook niet uit, er zijn huisartsen die dit soort medicatie geheel aan de psychiater over laten.
Dat mensen zoveel mogelijk recht hebben op autonomie, deskundighid, respect, ethiek enz. zijn we het wel over eens. Ieders bijdrage aan de oplossing voor situaties waarin dat beschaamd wordt is welkom. Maar of polariserende stukken die hier staan helpen vind ik echt de vraag.
Hoezo nou weer polariserend:? Overigens gebeurd er ook buiten internet om andere dingen op dit gebied zoals de politiek aanschrijven etc. etc. En momenteel heb ik in de zaak van mijn zoon een aangifte lopen tegen een arts van een psychiatrische instelling voor aangetoonde valsheid in geschrifte waar maximaal 4 jaar op staat, waardoor zijn belangen geschaad zijn. Dus er gebeurd van alles, het is zelfs al voorgekomen dat zo'n topic uitgeprint werd en meegenomen werd naar een psychiater. Groetjes v Hyperactief:)