de tere kinderziel?!

• Ellen XL

Het lijkt wel of de kindergeest in de loop van de tijd veranderd. Toen ik op mijn 10de Decamarone las, drong alles over sex helemaal niet tot me door, alleen de spannende dingen zoals storm op zee en muitende zeebonken. Alle vunzigheden waren voor mij een grijs vlak.

Ik heb wel eens de theorie gehoord dat waar je niet rijp voor bent, niet tot je doordringt. Als volwassene heb ik dat nog steeds trouwens:-)

Tegenwoordig lijken kinderen al die dingen wel te bevatten. Misschien door alle beelden?

De dingen zoals jij hierboven van internet omschrijft, daar word je tegenwoordig mee overspoeld. Het is echt niet de enkeling die een beetje schimmig zit te doen.

Rottig is dat je niet alles onder controle kan houden, als een kind iets over dieren wil weten en toetst poes in op een zoekmachine dan komt de hele zooi al op gang.

Vooral over praten dus en niet alleen kinderen maar ook met pubers.

Want als je in de discoteek je glaasje cola even onbeheerd laat staan, zit er zo een rape-drug in vooral als je een leuke meid bent.

Er is toch een tijdje geleden zo'n postbus 51 advertentie over drugs geweest “praat u er met ze over, of laat u het aan een ander over”.

Dat vond ik een hele goede! Zo gaat dat in de praktijk, ik heb het gezien!

Nog even een goede tip voor ze, een flesje cola en dan vasthouden onder het dansen.

Ik vind je echt geen muts, alleen maar verstandig.

Op een gegeven moment zul je ze toch moeten loslaten en maar hopen dat je opvoeding goed werkt. Dat wens ik voor jou en je kinderen.

Groetjes Ellen

• Hyperactief

Rottig is dat je niet alles onder controle kan houden, als een kind iets over dieren wil weten en toetst poes in op een zoekmachine dan komt de hele zooi al op gang.

Aldus: Ellen XL.

Had ik nog niet eens over nagedacht Ellen, maar het is wel zo, normale woorden waar je op rotzooi uitkomt.

Want als je in de discoteek je glaasje cola even onbeheerd laat staan, zit er zo een rape-drug in vooral als je een leuke meid bent.

Er is toch een tijdje geleden zo'n postbus 51 advertentie over drugs geweest “praat u er met ze over, of laat u het aan een ander over”.

Dat vond ik een hele goede! Zo gaat dat in de praktijk, ik heb het gezien!

Nog even een goede tip voor ze, een flesje cola en dan vasthouden onder het dansen. Aldus: Ellen XL.

Klopt helaas ook, maar wat minder bekend is dat het hele bekende merk van deze frisdrank zelf niet zo'n rooskleurig bestaan achter de rug heeft kwa drugs en psychologie, ik vraag me af of mensen hun kind nog wel een blikkie op school zouden laten trekken als ze die geschiedenis konden…… Maar goed nu moet men uitkijken dat men geen GHB o.i.d. erin gooit. Groetjes v Hyperactief

• wanna

ben het met fred en de rest eens en idd Ellen, je kan niet alles zien als ouder.

ik merk dat vele vrienden met kinderen echt geen idee meer hebben wat vijftien-zijn inhoudt,en al helemaal niet vijftien nu,dat is gewoon niet te vergelijken.

En zelfs de bewuste opvoeders kunnen dit enkel een beetje coachen.

maar opvoeden tot bewust evenwichtige volwassene die de juiste keuzen kan maken lijkt me onder zoveel vroege prikkelingen en ranzige invloeden en dappere en onmogelijke taak bijna..of zei mn grootouders dat ook?!

• Ellen XL

Hoi Hyperactief,

Ik heb de cola genomen omdat het een gangbaar begrip is, kan ook een andere (fris)drank zijn. Overigins wordt cola door jongeren als een volwassen frisdrank gezien. Bitter lemon zou ook een goed alternatief zijn voor volwassen frisdrank, maar er zijn mensen nodig om dat te promoten. Ik ken de reputatie van cola, mijn ex was / is een fanatiek makrobioot (daar zijn trouwens ook mensen dood aan gegaan). Maar ja, geef nou toe… 7up, dat smaakt toch gewoon vies?

Als je gaat kijken wat er in de schoolkantine en in het fietsenhok allemaal te koop is! Daarom zeg ik; praat met ze, op hun niveau. Misschien kan er dan meteen even gepraat worden over verantwoord met geld omgaan, want iedere dag één blikje fris trekken, wat kost dat op jaarbasis? Een nieuwe mountainbike! Veel jongeren krijgen geen enkele begeleiding wat betreft met geld omgaan, dat zie je wel aan de torenhoge schulden waar veel jongeren in verzeild geraakt zijn.

Oh ja, en luister ook naar ze, want als jouw motivatie tot een gesprek alleen angst is en je weet nergens wat van, dan word je niet serieus genomen. Het kan zijn dat ze zelf al aangeven één en ander te weten (dus meegemaakt te hebben). Als jij er dan overheen knalt met je goede bedoelingen, mis je iets. (dit is algemeen bedoeld hoor, Hyperactief)

Groetjes Ellen

• Ellen XL

Het is natuurlijk altijd “de jeugd van tegenwoordig”, dat zeiden ze over mijn generatie (langharig werkschuw tuig) ook.

Iedere opvoeder maakt fouten, de één is te streng de ander te soepel.

Uiteindelijk ligt het voor een groot deel ook aan het karakter van het kind wat er gebeurd. “Het ligt niet aan de kaarten die je krijgt, maar aan hoe je ze uitspeelt”.

Als opvoeder kan je niet meer dan je best doen.

En ik ken jongeren genoeg, die hebben dus echt absoluut geen enkele belangstelling voor vunzigheden en aanverwanten. (van die jongeren hoor ik vaak dat hun ouders aangeven wat ze graag willen dat die jongeren doen)

Er zijn tenslotte nog wel meer leukere en belangrijkere dingen in de wereld te koop.

Dus dat kan ook! Groetjes Ellen

• Hyperactief

Hoi Hyperactief,

Ik heb de cola genomen omdat het een gangbaar begrip is, kan ook een andere (fris)drank zijn. Overigins wordt cola door jongeren als een volwassen frisdrank gezien. Aldus: Ellen XL.

Hoi Ellen, ik begreep het hoor.;)

Bitter lemon zou ook een goed alternatief zijn voor volwassen frisdrank, maar er zijn mensen nodig om dat te promoten. Ik ken de reputatie van cola, mijn ex was / is een fanatiek makrobioot (daar zijn trouwens ook mensen dood aan gegaan). Maar ja, geef nou toe… 7up, dat smaakt toch gewoon vies? Aldus: Ellen XL.

Van makrobioten ben ik niet op de hoogte, wat de andere frisdranken betreft zit er i.d.d. geen smaak aan vergeleken bij Cola waarbij ik daarna toch de voorkeur geef aan 7 up i.p.v. Bitter Lemon, was alleen benieuwd of je die geschiedenis kon, en die kan je.

Als je gaat kijken wat er in de schoolkantine en in het fietsenhok allemaal te koop is! Daarom zeg ik; praat met ze, op hun niveau. Misschien kan er dan meteen even gepraat worden over verantwoord met geld omgaan, want iedere dag één blikje fris trekken, wat kost dat op jaarbasis? Een nieuwe mountainbike! Veel jongeren krijgen geen enkele begeleiding wat betreft met geld omgaan, dat zie je wel aan de torenhoge schulden waar veel jongeren in verzeild geraakt zijn. Aldus: Ellen XL.

Klopt, ik heb gelukkig die problemen niet gehad, kon erg goed met ze praten, en heb de verantwoording altijd bij hun gelegd van op is op, en er werd niet geleend of voorgeschoten.

Oh ja, en luister ook naar ze, want als jouw motivatie tot een gesprek alleen angst is en je weet nergens wat van, dan word je niet serieus genomen. Het kan zijn dat ze zelf al aangeven één en ander te weten (dus meegemaakt te hebben). Als jij er dan overheen knalt met je goede bedoelingen, mis je iets. (dit is algemeen bedoeld hoor, Hyperactief) Aldus: Ellen XL.

Klopt, vaak komt het nog beter over als leeftijdsgenoten er zelf over discusseren. Groetjes v Hyperactief

• Ellen XL

Hallo Hyperactief, dat heb je dan wel goed gedaan om steeds dezelfde koers te blijven varen, daar hebben je kinderen vast veel aan gehad.

Denk jij trouwens dat jongeren helemaal uit zichzelf over deze problemen gaan discussiëren? Groetjes van Ellen

• Hyperactief

Hallo Hyperactief, dat heb je dan wel goed gedaan om steeds dezelfde koers te blijven varen, daar hebben je kinderen vast veel aan gehad.

Denk jij trouwens dat jongeren helemaal uit zichzelf over deze problemen gaan discussiëren? Aldus: Ellen XL.

Hoi Ellen, die zelfde koers heeft zelfs de moeilijkste veel van meegekregen ook al deed ie er op dat moment vaak weinig mee.:( Maar goed, het is wel blijven hangen, en daar gaat het om.;) En wat je laatste vraag betreft ligt het eraan of het onderwerp ze intereseerd en/ of het actueel is, anders zullen ze er zeker zelf niet kritisch over beginnen. Ik doelde ook meer op eentje uit de groep die het tegen de borst zou stuiten en ter discussie zou stellen, maar dat zijn uitzonderingen, de meesten zwemmen met de stroom mee.:D Groetjes v Hyperactief:)

• Ellen XL

Helemaal mee eens:-) Groetjes Ellen

• Hyperactief

;):)