Veel tips gaan ervan uit dat spanning/emotie toegedekt dienen te worden….dat spanning iets is wat je te lijjf gaat met ontspanning.
Ik geloof dat er achter spanning in je lijf een dieper signaal ligt.
Het eigenlijk signaal ontkennen levert spanning op.
Ik geloof dat spanning pas voorgoed weg kan als dat diepere signaal erkent wordt en je er de juiste, bijbehorende lessen van leert.
Deze wereld neemt geen tijd om te luisteren naar signalen.
Voel je je slecht dan koop je jezelf een heerlijke sorbet of je neemt een oveheerlijke massage.
Het heeft even het gewenste effect en het lijkt dus te helpen.
Ikzelf was over(ge) spannen en ben dieper gegaan dan ikzelf voor gekozen zou hebben.
Het was bij mij nodig!
Mijn basis was haat.
Mijn basis wordt meer en meer liefde.
Deze haat gaf me spanning omdat haat altijd haat oproept.
Met liefde geldt dit andersom ook.
Om lief te kunnen hebben moeten er allerlei leugens waarin je geloofd (over jezelf en anderen) blootgelegd worden.
Een echt diep proces wat je hart kan vernieuwen.
Dit kost tijd en pijn en leid langs verwarring en angst.
Het is zoeken en loslaten, geduld leren hebben, ingaan tegen impulsen die je hebt opgebouwd, patronen (h)erkennen en doorbreken.
Een lange weg.
Een weg uit spanning naar ontspanning.
Van donker naar licht.
Van onbegrip naar begrip.
Van hulpeloosheid en afhankelijk naar hulp kunnen bieden en verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Van zoeken naar perfect zijn naar zelfaanvaarding en liefde.
Van gebukt gaan onder onrecht naar onrecht kunnen handelen en veranderen of accepteren.
Slaap/boekenlezen/medicijnen/naar de wc gaan/films kijken/ontspanningsoefeningen doen/nog harder werken en weet ik wat allemaal niet meer kan allemaal iets doen.
Maar wil je echt leren te ontspannen zul je rust moeten nemen en tijd om er diep door te gaan.
Het kost je wat.
Mensen vermijden dit liever (ik ook hoor!).
Maar uit ervaring kan ik inmiddels zeggen dat het loont.
Toch ben ik ook nog steeds onder weg.
Voorlopig werk ik bv nog niet (betaald).
Dit is een keuze.
Ik wil verder herstellen.
En dat gaat ook lukken.
Dat geloof ik.