Hoi Hyper, ja ik denk dat het klopt wat je zegt over die sluiting net als bij Het Nieuwe Lloyd, het lijkt wel of de lui niet competent zijn om zo'n jeugdinrichting goed te organiseren.
Wat betreft die documentaire, dat was De donderdag dokumentaire Crazy uitgezonden door Human, maar uiteraard gemaakt door VPRO. Ik kon niet vinden of hij nog herhaald wordt maar misschien kun je hem via internet nog bekijken. (ik denk het wel!) Je moet trouwens wel ergens tegen kunnen om naar zoiets te kijken, het was ronduit schokkend!
Of die militairen nog geestbeïnvloeddende medicatie nodig hadden na die ervaringen? Ik denk het wel!!!
De meesten trokken het totaal niet (begrijpelijk) en een aantal heeft zelfmoord gepleegd.
Het ging niet direct over de medicatie, maar wel over het psychische effect van zoiets mee te maken. B.v. hoe normale gevoelens die een mens heeft steeds verder afgebroken werden en verdwenen door de traumatisering.
Ik denk dat het wel wat voor jou is, maar echt geen film van achterover met een biertje en de nootjes…
Groetjes Ellen