Iedere fysieke ziekte heeft een psychische oorzaak

  • Hyperactief

    Dat is ook weer zo'n interessant stuk. Ik ben het er volledig mee eens, zo is het dat de reguliere geneeskunde werkt. Die bron Macht als gevaar, is dat recent geschreven? Aldus: Ellen XL.

    Hoi Ellen, de eerste druk in 1983, de druk waar ik het uit gelezen heb 1995, maar dit soort materie is niet tijdsgebonden, er blijft altijd voor elke tijd waardevolle info in staan met dit soort items, zie voor een beschrijving van het boek : http://jeugdzorgelijk.web-log.nl/log/3463730

    Bovenstaande herken ik ook bij mijzelf, ik ben weliswaar geen arts en waar ik mee om ga zijn ook geen patiënten (hoewel?), maar ik heb af en toe ook wel moeite om daklozen en verslaafden of criminelen als positief te ervaren terwijl het ook mensen zijn zoals ik zelf. En ik weet zeker dat iedereen in de omstandigheden kan komen zelf dakloos enz. te worden, ook ik! Net zoals dat de dokter ook ziek kan worden.

    Ik heb trouwens vroeger als ziekenverzorgster gewerkt en daar hadden we eens een dokter als patiënt, ik kan je verzekeren dat die man stronteigenwijs was! :D Aldus: Ellen XL.

    Is alleen maar goed dat je jezelf ervan bewust bent, want op zo'n moment denk je er toch over na. En i.d.d. kan jezelf ook overkomen, ik heb al diverse keren in tijdschriften e.d. agenten voorbij zien komen die ook op straat beland zijn door omstandigheden waaronder het ook voor hogergeplaatsten niet uitgesloten is. En wat die dokter betreft is ook helemaal waar, is ook nergens van gevrijwaard, en om lastig te zijn hoef je geen dokter te zijn.:D Groetjes v Hyperactief:)

  • sunny

    Kanker heeft te maken met wrok, woede die veelal niet geuit wordt. “Kankeren”.

    Vaak is er een gebeurtenis in het leven van degene die kanker krijgt waarbij de persoon het gevoel heeft met zijn rug tegen de muur te staan, binnen een half jaar tot anderhalf jaar kan de ziekte zich manifesteren.

    Hij/zij ziet als het ware geen andere optie dan ziek worden, vaak heeft een ernstige ziekte ook wel wat voordelen, je ‘hoeft’ dan bv. iets niet meer of je krijgt meer aandacht.

    (dit is geen bewuste keus, het gebeurt onbewust en er is geen schuld vraag)

    Het soort gebeurtenissen die zo ingrijpend zijn, zijn bv. het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd voor iemand die graag werkte en daar zijn hele ziel en zaligheid in legt, de kinderen gaan het huis uit en moeder heeft haar hele leven in dienst gesteld van haar kinderen, een scheiding,enz. Soms is de gebeurtenis duidelijk voor omstanders soms niet, maar het is wel een gebeurtenis waarbij iemand het gevoel heeft geen andere keus te hebben

    Simonton heeft het boek: Op weg naar herstel geschreven en dat gaat over het behandelen van kanker vanuit dit perspectief.

  • Hyperactief

    Grotendeel mee eens Francis, met die verstande dat mensen die het psychisch “overkomt” er voor kunnen kiezen in de slachtofferrol te blijven of aan hun zelf te gaan werken. Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Iedereen draagt die cellen in zich Annelies, bij de één uiten ze zich en bij de ander niet, zie voor de rest sunny. Groetjes v Hyperactief

    Annelies E schreef:

    >

    > En kanker dan ??

  • ujukarin

    Francis schreef:

    >

    > Hay Ellen,

    > Ik ben het gedeeltelijk met je eens..Alleen zie ik het zeg

    > maar als 2 verschillende dingen…..1 je kan lichamelijk ziek

    > worden door psychische problemen ….2 je kan gewoon

    > lichamelijk een ziekte of mankement hebben wat verder niets

    > met een psychische oorzaak te maken hebben …Uhh behalve dat

    > bv een postitieve geest een betere genezing tot gevolg kan

    > hebben of wilskracht om te overleven een grote rol kan

    > zijn…maar niets met de oorzaak van het ziek zijn te maken

    > heeft!!

    Dit zou ook mijn punt zijn. Natuurlijk zijn lichaam en geest één, en natuurlijk hangt je uiteindelijke functioneren bij élke ziekte af van ook je psychische gesteldheid, van hoe je omgaat met je klachten, van ziektegedrag en gezonde gedraging (heel simpel voorbeeld is regelmatig leven en gezond eten: allemaal gedrag, en van grote invloed op je lichamelijke gezondheid). En hoewel er genoeg lichamelijke klachten zijn die een psychische oorzaak kunnen hebben (vage pijnklachten, vermoeidheid, maar ook ernstiger beelden natuurlijk) geloof ik absoluut niet dat iedere lichamelijke aandoening een psychische oorzaak heeft. Not one minute. Ik ben altijd benieuwd wat mensen die dit beweren van mijn ‘gevalletje’ zouden zeggen, maar zou het te absurd voor woorden vinden als men hier een psychische oorzaak achter zou zoeken. (Ik heb een erfelijke bindweefselafwijking waardoor mijn gewrichten erg instabiel zijn.) Datzelfde geldt trouwens voor weet-ik-hoeveel ziektes en aandoeningen, en ik ga geen opsomming geven hier. Er ís een samenhang, absoluut. Bij stress is de weerstand minder, het aantal killer T-cells in het bloed neemt duidelijk af als mensen onder stress staan. Dit betekent dat je immuunsysteem op dat moment vrij zwak is, en je zult dus eerder iets ‘oplopen’ in die tijd. Maar daarom is de oorzaak nog niet psychisch!

  • Ellen XL

    Hoi Hyper, Francis en Heleen,

    Laat ik voorop stellen dat ik jullie reacties best wel genuanceerd vind.

    Ik herken er ook veel in wat ik de afgelopen jaren meegemaakt heb en gehoord.

    B.v. wat Heleen zegt over “mijn gevalletje” dat was dus ook waar de SP met de oren maffia over viel. Die kwamen met vele ongenezelijke of erfelijke ziektes aan, om bovenstaande filosofie onderuit te halen.

    Wat betreft er ziektes zouden zijn van zuiver lichamelijke aard, denk ik dat het een bewustwordingsproces is. Misschien zie je nu nog niet de achterliggende psychische problematiek, maar is ie er wel. Erfelijke ziekten, we hebben hieronder een topic gehad over “Genen met geheugen”, daarin is volgens mij uitgebreid geconverseerd over mogelijk doorgeven van bepaalde ervaringen.

    Het uitsluiten van bepaalde mogelijkheden is het beperken van jezelf om met je eigen geval aan de slag te gaan.

    Ik zeg niet dat het makkelijk is!

    Groetjes Ellen

  • Ellen XL

    De zin van ziek zijn en ik wordt doodziek van jou

    Ik schrok even :)

    Maar bedankt! Groet Ellen

  • sunny

    Dat zijn boek titels, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen??

  • Hyperactief

    Hoi Ellen, dat geheugen van de genen door bijvoorbeeld chemische invloeden en beschadigen zou i.d.d. een rol kunnen spelen. Ik heb in deze twee topics ook een interessant boek beschreven staan, de onderste link laat de inhoudsopgave zien van de uitgave uit 2000 :

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=233&i=31737&t=31730

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=233&i=31742&t=31730

    Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    :D:D:D