Iedere fysieke ziekte heeft een psychische oorzaak

  • Ellen XL

    Helemaal mee eens Sunny, vooral ook met:

    (dit is geen bewuste keus, het gebeurt onbewust en er is geen schuld vraag)

    Mensen zijn er vaak bang voor dat het een eigen schuld, dikke bult wordt.

    Dat is helemaal niet de bedoeling, de bedoeling is dat degene die door ziekte getroffen wordt op zoek gaat naar de mogelijke psychische oorzaak.

    Zelf heb ik me ook verdiept in goeroe's van de 90-er jaren, inmiddels is hun systeem van almaar herhalen achterhaald (b.v. voor de spiegel staan en 100 x per dag hardop herhalen, ik weet dat het leven mij steund en daardoor worden mijn gewrichten steeds sterker). Als je zelf niet in zo'n uitspraak geloofd of het zegt je niets, zelf vond ik het op strafwerk lijken, dan helpt het niet.

    De methodes zijn sneller geworden.

    Het zijn prettige meditaties waarin je aantrekt wat je wil en afstoot (of afstand neemt) van wat je niet wilt.

    Voorheen duurde het toch een jaar of 2 voor je iets in je systeem kon zetten nu kan het in een week.

    Lees b.v. maar eens;

    “Verander je leven in 7 dagen” van Paul McKenna

    “Krijgen wat je wilt en willen wat je hebt” van John Gray

    John Gray is overigens de auteur van Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus.

    Groetjes Ellen

  • Ellen XL

    Bedankt Hyper :);)

  • ujukarin

    Ellen XL schreef:

    >

    >

    > Wat betreft er ziektes zouden zijn van zuiver lichamelijke

    > aard, denk ik dat het een bewustwordingsproces is. Misschien

    > zie je nu nog niet de achterliggende psychische problematiek,

    > maar is ie er wel. Erfelijke ziekten, we hebben hieronder een

    > topic gehad over “Genen met geheugen”, daarin is volgens mij

    > uitgebreid geconverseerd over mogelijk doorgeven van bepaalde

    > ervaringen.

    Het doorgeven van ervaringen (waar dat al mogelijk zou zijn, ik heb het topic niet echt gevolgd) vind ik weer heel iets anders dan het doorgeven van die genen die zorgen voor een bepaalde erfelijke aandoening. Nu is het natuurlijk altijd zo dat er méér factoren meespelen. Zo ook in dit geval: (om maar even dicht bij mezelf te blijven, makkelijk voorbeeld ;)) ik heb een genetische aandoening waardoor mijn bindweefsel minder stevig is. Het gaat dan m.n. om het bindweefsel rondom de gewrichten. Maar waarom juist díe gewrichten veel problemen geven en andere minder, en waarom ik bepaalde interne problemen heb en geen andere, of waarom één instabiel gewricht veel pijn doet en een ander -net zo instabiel gewricht- veel minder, dat zit natuurlijk niet in die genen. Dat zijn omgevingsfactoren, en ook gedrag is wat mij betreft omgeving. Hoe ik als kind (voordat ik wist wat er aan de hand was) ben omgesprongen met mijn lichaam, bepaalde klachten genegeerd heb, delen van mijn lijf overbelast of onderbelast heb, wat voor ongelukjes ik heb gehad hier en daar, de therapieën die ik heb gehad.. het bepaald allemaal mijn huidige situatie. En er zijn natuurlijk altijd de wat ‘vagere’ symptomen. Zo is vermoeidheid een bekend fenomeen bij eigenlijk alle bindweefselafwijkingen. Logisch, als je spieren continu overuren moeten draaien om je lijf bij elkaar te houden. Maar natúúrlijk wordt de mate waarin ik die vermoeidheid ervaar bepaald door méér dan dat. Daar spelen omgevingsfactoren een rol in, en daar spelen persoonlijkheidstrekken een rol in, en nog veel meer dan dat. Voor een belangrijk deel speelt ook mijn eigen gedrag daarin mee: de balans die ik zoek tussen beweging en rust, tussen belasting en ontspanning. En gedrag is natuurlijk ook psyche, bij uitstek juist. En mijn uiteindelijke functioneren wordt natuurlijk door nog veel meer beïnvloedt: hoe ik omga met mijn klachten, weer die balans die ik zoek, de keuzes die ik maak in mijn leven, wat ik wel en niet wens te doen, de keuzes die ik af en toe maak om heel bewust wél over mijn grenzen heen te gaan, de hulpmiddelen die ik gebruik, etc. Het geheel is te bezien vanuit een biopsychosociaal model, en het hangt allemaal met elkaar samen. Alleen wat ik dus niet geloof, is dat er één of andere onbewuste oorzaak zou zijn voor de bindweefselproblematiek an sich. Dat die genen in mijn moeders familie zijn ontstaan door bepaalde ervaringen, of dat de hele problematiek bij mij veroorzaakt wordt door één of ander psychologisch conflict.

    Nu zijn genetische aandoeningen natuurlijk een verhaal op zich, maar hetzelfde wat ik hierboven beschreef is wat mij betreft ook in te vullen voor bijvoorbeeld allerlei reumavormen. Het functioneren van iemand is een samenspel van de psyche, het lichaam en de omgeving, maar de oorzaak moet je volgens mij niet zoeken in die psyche. Iemand kan kwetsbaarder zijn door jarenlange overbelasting, zowel mentaal als fysiek, en dat soort dingen kunnen eraan bijdragen dat iemand eerder een bepaalde aandoening krijgt. Maar ook van iemand die een griepje vat nadat hij wekenlang teveel overgewerkt heeft, kun je niet zeggen dat de oorzaak te vinden in de psyche. De weerstand van iemand wordt voor een groot deel bepaald door z'n psychische gesteldheid, maar er is nog altijd een virus nodig voordat iemand een griep of een verkoudheid oploopt. En het oplopen van dat virus heeft géén psychische oorzaak, dat maak je mij niet wijs. Wat er vervolgens mee gebeurt in het lijf, dat is afhankelijk van de algehele gesteldheid van de persoon. Ik zeg algeheel, dus ook de psychische gesteldheid. Maar het is in mijn ogen dus duidelijk een samenspel, nooit is er alléén een psychische oorzaak voor dit soort ziektes. Per definitie niet. En ja, ik geloof zeker ook dat er aandoeningen bestaan waarvan de oorzaak puur psychisch is, net zo goed als ik geloof dat er aandoeningen zijn waarvan de oorzaak puur lichamelijk is.

    > Het uitsluiten van bepaalde mogelijkheden is het beperken van

    > jezelf om met je eigen geval aan de slag te gaan.

    > Ik zeg niet dat het makkelijk is!

    Hmm, ik vraag me af wat je hiermee precies bedoelt. Was dat persoonlijk voor mij bedoeld?

  • Ellen XL

    Ja ik had het begrepen :) ik ga het allemaal op mijn gemak napluizen, ook de site's van Hyper :) Bedankt!

    En pfff… eerst even de was ophangen en de afwas doen :D

    Fijne dag nog en groetjes van Ellen

  • Annelies E

    “ onze ” oncoloog zegt iets heel anders

    Iedereen kan het krijgen

    Maar slechte eetgewoontes spelen ook een rol

    En natuurlijk erfelijkheid

  • ron

    Wat denken jullie ervan?

    Ik geloof dat elke psychische oorzaak een diepere geestelijke oorzaak kent.

    Als je helemaal diep wilt gaan zul je de geestelijke waarheid moeten (er)kennen.

    Zolang de ziel buiten zicht blijft ben je aan het oppervlakte bestrijden en kom je niet diep genoeg om echt met ziekte af te rekenen (mijn geloof en ervaring).

    Het geeft je een bezigheid maar het is uiteindelijk vruchteloos.

    De kern van de zaak, de diepste basis ligt in Degene die je gemaakt heeft.

  • Hyperactief

    Die slechte eetgewoonten is volgens mij l.u.l.koek, er is geen mens die zijn hele leven gevolgd wordt met eten, en wat is slecht… Ze nemen dat aan, maar echt weten ze het niet. Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    “Ooren-Maffia” Aldus: Ellen.

    Hoi Ellen, heb je dat destijds wel goed begrepen, ik kan me hier niets over herinneren in de richting die jij noemt, de oren-mafia was volgens mij juist een term tegen de gogen en logen die soms ziektes niet erkenden en ze zelf naar hun toetrokken. Maar ik moet eerdaags toch nog een afspraak maken met Agnes, dan zal ik het eens aankaarten.

    Ik ben toch zeker nog wel de baas in mijn eigen kop? (tot ze een zendmast naast mijn huis zetten en de vullingen in mijn kiezen als scanner gaan functioneren) Aldus: Ellen.

    :D:D:D Groetjes v Hyperactief:)

  • Alkien

    Hyper, hieronder een stukje wat ik heb kunnen vinden aangaande dit onderwerp.

    Schrik niet. Er staat een naam waar wij niet mee weglopen. :D

    Groetjes,

    Alkien. ;)

    Orenmaffia

    ——————————————————————————–

    Wat wordt bedoeld met de orenmaffia?

    ——————————————————————————–

    Het woord orenmaffia dook in 1992 voor het eerst in het Nederlands op. Toen hield de publiciste Karin Spaink een lezing over de relatie tussen lichaam en geest bij ziekte. Zij bekritiseerde de therapeuten die beweren dat ziekte niet zozeer een lichamelijke als wel een geestelijke kwestie is. Ziekte en genezing worden volgens hen in het hoofd (`tussen de oren') bewerkstelligd.

    Al snel na deze lezing werd de term orenmaffia gebruikt voor deze therapeuten en hun aanhangers.

  • Hyperactief

    Erg geloofwaardig was zij i.d.d. niet Alkien, en ik kan me ook niet heugen dat zij bij de SP zit of dat daarvoor geschreven heeft. Maar ik weet natuurlijk ook niet alles, misschien dat Ellen er nog wat duidelijker over kan zijn. Groetjes v Hyperactief