Bewusteloos communicatie opvangen !!!

  • Alkien

    Hoi Fred,

    Ik denk dat je zoiezo altijd voorzichtig moet zijn. En wel met wat je zegt.

    Wel ben iker inmiddels van overtuigd dat als je iets zegt, het absoluut niet negatief moet zijn. Maar oppeppend voor het slachtoffer die bv. een ongeluk gehad heeft, of in coma in het ziekenhuis ligt.

    Ik weet nu zeker dat ik nooit een opmerking zou gaan maken als zijnde “die red het niet” als ik in de buurt van een slachtoffer ben.

    Groet,

    Alkien.

    PS. Computer maar weer gauw formateren, kun je weer mee kletsen. ;)

  • Hyperactief

    Hoi Fred, zonder woorden bedoel je met een handoplegging aanwezig zijn of zo ??? Dan is het toch wel handig om te zeggen wie je bent lijkt mij, of bedoelde je dat ook ??? Succes met je computer, dat je maar weer snel in de ether mag zijn.;) Groetjes v Hyperactief

  • Peter

    Als dit klopt, zou het verstandig zijn om een bandje met peptalk te laten horen zodra mensen in de ambulance liggen !

  • Alkien

    Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.

    Dan krijg je wel een monotoon geluid, terwijl volgens mij de stem van iemand persoonlijk nog altijd beter overkomt.

    Het verschil is immers hoorbaar, bandje of echt.

    Groet,

    Alkien.

  • Jopy

    Ik denk dat bij levensbedreigende gevallen het slachtoffer zijn of haar situatie als snel van nature onderschat. Ik denk dat men als snel bij ernstig ledsel denkt ‘'oow. ik leef nog’' en dan valt er toch niks anders te doen dan het maar over je heen te laten komen. Dus als de trouwma arts zijn of haar werk goed doet zit het overlevinginstinkt bij de mens toch in de nature. En bij de een is het nartuurlijk iets sterker dan de ander.Naar mijn weten word een slachtoffer eerst gestabiliseerd voordat het slachtoffer op vervoer gaat. Bij plotselingen inwendige bloedingen of andere aanvallen is het volgens mij vaak al telaat voordat de arts doorheefd dat het geen zin meer heefd.

    Grt. Jopy

  • Alkien

    Hoi Jopy,

    Wij gingen hier uit van een slachtoffer cq comateuse patiënt. Die zijn al niet meer aanspreekbaar.

    Iemand die nog aanspreekbaar is, kun je mee praten maar uiteraard ook alleen in het positieve.

    Bij inwendige bloedingen is het slachtoffer inderdaad ook vaak buiten bewustzijn, en dat bedoelen we dus juist. Is er dan iemand die op een adequate manier gewoon met de patiënt praat, dan kan dit toch helpen om de patiënt in leven te houden.

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Hoi Peter, het gaat juist om de gesproken communicatie, bij het ongeval door bijvoorbeeld omstanders/ hulpverleners, in de ambu en op de operatietafel, daar schijnen mensen in een onderbewustzijns toestand toch alles van mee te krijgen. Een hele smerige proef met konijnen die ze met eten vergiftigden door hoog cholesterolvoer die de bloedvaten dicht lieten slippen te voeren liet zien dat één groot deel van een groep onverklaarbaar vrijwel geen negatieve gevolgen ondervond. Nader onderzoek wees uit, dat de voerders van die groep nogal begaan waren met de proefdieren, die ze oppakten tegen hun aan hielden en er positief tegen praatte. Later hebben ze deze proeven nog eens gericht over gedaan, in een groep dieren die geknufelt en toegesproken werd en een groep die hetzelfde voer zo kreeg. De verschillen ten goede van de dieren met positieve aandacht bleef. Groetjes v Hyperactief

  • Jopy

    Hoi Alkien,

    Ik weet het niet, zal het eens met mijn collega erover hebben, hij heefd in coma gelegen. Mischien weet hij wat meer. Ik denk dat mensen die niet bij kennis zijn ,toch wel dingen opvangen maar of het aantoonbaar invloed heefd op de revalidatie, ik denk dat het per persoon verschilt. Soms comapatiënten wachten ook echt precies op het juiste moment om te gaan. Zou haast zweren dat ze precies wisten dat er buiten hun kamer afspeeldt. Dus ik geloof er wel in.

    Grt. Jopy

  • Hyperactief

    Hoi Jopy, zoals Alkien al zei, we hebben het hier over mensen die buiten bewustzijn zijn. Groetjes v Hyperactief

    P.S.: Overigens kan ik me zo voorstellen dat het voor mensen bij bewustzijn ook beter is als ze positief benaderd worden in zo'n situatie. Want doe maar eens iemand bij zijn volle bewustzijn een rot mededeling, dan zie en/ of hoor je de persoon ter plekke zakken op de toonschaal van emoties, terwijl bij een opbeurend bericht iemand meteen groeit.

  • Alkien

    Hoi Jopy,

    Ja is misschien best eens interessant het verhaal van iemand te horen die daadwerkelijk in coma gelegen heeft.

    Ook ik denk wel dat men vanalles uit de direkte omgeving meekrijgt, hoe zou je anders bepaalde situtaties kunnen verklaren waarin iemand die eigenlijk opgegeven was ineens weer tevoorschijn komt.

    Dit kan volgens mij alleen maar met hulp van buitenaf, praat je niet met zo iemand zakt ie volgens mij geheel weg.

    Dat iemand in comateuse toestand zelf kiest om weg te gaan geloof ik ook wel in. Dit omdat het soms jaren aan kan houden in dezelfde toestand, en ineens is iemand weg.

    Dus daar geloof ik wel in.

    Ben heel benieuwd naarde ervaringen van mensen die het hebben meegemaakt.

    Groet,

    Alkien.