Ziekelijke jaloezie!

• Brigitte

Hallo allemaal!

Ik heb een probleem en dat probleem heet jaloezie! Ik word er gek van! :(

Ik zal proberen mijn probleem zo goed mogelijk te omschrijven en ik hoop echt dat ik er met iemand over kan praten.

Wat is er aan de hand?

Ik heb last van erge jaloezie en ben bang om verlaten te worden.

Wat zijn de symptomen?

Ik raak snel in een negatief gedachtenpatroon: achterdochtig, wantrouwend -denk meestal dat ik in de maling genomen word, dat er meer aan de hand is, dat ik voor gek word gehouden, dat ik bedrogen word en word daardoor onzeker, boos, verdrietig… Ellende allom.

Ik kan heel ver hierin gaan - gedachten, gevoelens en gedrag.

Hoe is dat gekomen?

Ik heb werkelijk geen idee. Mijn vriend is nog nooit vreemdgegaan. Het ligt volgens mij gewoon echt aan mijn onzekerheid en dat negatieve gedachtenpatroon waar ik steeds in verkeer. Ik zoek overal wat achter, waardoor als hij een keer in contact komt met een meisje ik altijd van alles en nog wat in mijn hoofd haal en dat ook uit naar mijn vriend toe.

Alles is leuk en aardig totdat er maar het minste hoeft te gebeuren in de relatie dat ik gek word van de gedachte dat er iets verkeerd zit…. Met alle gevolgen van dien. Ik denk mijzelf in de put en tegelijkertijd sleur ik mijn vriend ook daarin mee wat onze relatie absoluut niet ten goede komt.

Ok, om jullie wat meer duidelijkheid te geven, een paar voorbeelden:

- Ik loop de kamer in waar mijn vriend achter de pc zijn mail zit te lezen of op MSN zit. Als hij snel al die schermen wegkilkt, bam, daar gaan mijn gedachten en gevoelens weer op automatisch piloot… Ik vraag me dan af: Wat zit hij uit te vreten? Verbergt hij iets voor mij?

- Mijn vriend verteld dat hij gaat carpoolen naar zijn nieuwe baan (introductieweek) in Leusden. Hij verteld dat het om een oud-klasgenote gaat. Een meisje dus. Weer die negatieve gedachten. Ik wordt gek van mezelf. Mijn vriend wordt al helemáál gek van mij en ik begrijp hem ook wel. Ik begrijp best dat zulke erge jaloezie verstikkend en ziekelijk is.

Mijn vriend stelde voor dat ik professionele hulp moet inschakelen, omdat het mezelf blijkbaar niet lukt om er mee om te gaan. Therapie zou een goede oplossing zijn,uiteraard…. maar… ik dacht jullie mening hierover te vragen, en eventueel als er iemand is die dit heeft mee gemaakt naar persoonlijke ervaringen vragen over hoe zoiets met succes op te lossen.

Wat wil ik bereiken?

Ik wil in staat zijn om niet meer overal iets achter te zoeken. Ik wil er geen problemen meer mee hebben als er (om mijn vorige voorbeeld even te gebruiken) iemand met hem meerijdt ik gelijk weer helemaal doordraai en me k*t voel daardoor. Ik wil van die angst af dat hij me misschien wel zal gaan verlaten, want juist door dit gedrag is de kans groter dat hij me misschien uiteindelijk wel zal verlaten, doordat de relatie te verstikkend is.

Het is op deze manier erg vermoeiend, voor mij in eerste instantie en voor mijn vriend ook… En ik wil niet dat mijn relatie hierdoor op zijn einde loopt….

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Al is het alleen maar door erover te praten.

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groeten,

Brigitte

• Babette

Heb je wel eens aan hem gevraagd waarom die die schermen allemaal wegdrukt?

Ik zou ook achterdochtig worden op zo'n moment.

Jullie hebben toch geen geheimen dan mag je toch zien als die aan het chatten is?

Dat vind ik wel vreemd en noem ik geen jaloezie.

En ja wat je angst betreft, probeer er eens achter te komen waardoor je die angst hebt.

Heb je mischien niet zulke goede ervaringen met vriendschappen?

Of heb je zelf geen vrienden en zit je hem (als het ware) in de weg?

Probeer wat afleiding te zoeken maar vooral te achterhalen waardoor je je zo onzeker voelt. En ja hulp zoeken, het kan een oplossing zijn.

Gr Babette

(toevallig woon ik in de buurt van Leusden)

• azalaia

Hallo Brigitte, ik denk dat hij die schermen wegklikt om te voorkomen dat je mee gaat kijken met hem vanuit een wantrouwen, dat je precies wilt weten met wie hij chat, waar het over gaat, wat die ander heeft geschreven en daar heeft jouw vriend totaal geen behoefte aan om voor iets dat onschuldig is al bij voorbaat met jou ruzie hierover te hebben. Ik weet 99.0% zeker dat dit de reden is waarom hij dit wegklikt, hij wordt een beetje ziek van wéér dat gecontroleer als hij achter de pc zit.

Jij bent hard op weg je relatie voorgoed te verpesten door je ziekelijk neiging tot jaloezie.

Is het een projectie op jezelf….. ben JIJ soms in je verleden vreemd gegaan en nu denkt wat IK heb gedaan,ooit, dan kan een andere dat ook…….

Als dat zo is: stop met die gedachte. Als jij ooit in een sloot bent gesprongen, dan hoeft een ander dit nog niet te doen.

bedenk wel dat een relatie gebasseerd is op vertrouwen totdat het tegendeel is bewezen. Als dat vertrowuen er niet is, dan is er ook geen relatie en kun jij met niemand een relatie hebben.

Je maakt je eigen leven kapot en dat van een ander. Ik denk niet dat je dit wil.

je hoeft helemaal geen hulp te zoeken, je weet maar al te goed waar je mee bezig bent en dat je heel snel moet stoppen voor het te laat is.

Ga dingen doen voor jezelf, focus je niet op je partner 24 uur per dag, hij is jouw gevangene niet, mar zo voelt het wel. Helemaal verkeerd dus.

Ik ben een beetje streng tegen je omdat je dit nodig hebt, jouw ogen moeten nu open gaan, wagenwijd, en dat wil je ook, anders kwam je hier niet met dit probleem.

Stop dit negatieve gedrag en zet dit om in vertrouwen.

Als hij ergens is, ga dan ook niet elke keer hem sms-jes sturen, daar wordt hij ook hoteldebotel van, want dat is ook een motie van wantrouwen en van zijn aandacht voor jou dwingen op te eisen zodat hij die aandacht niet aan anderen kan geven.

Ik bedoel het goed, neem het ter harte en ik hoop dat het snel beter gaat en je je jaloezie kan loslaten. Het is als een verslaving, het heeft bezit van je genomen, je bent jaloersverslaafd en daar moet je vanaf zien te komen zoals van elke verslaving trouwens.

Groeten van azalaia.

• Annelies E

Als iemand wat wegklikt hoeft helemaal niet zo te zijn

Dat hij rare dingen zit te doen

Het is een kwestie van vertrouwen

Iemand hoeft ook niet alles te delen

Zelfs in een relatie niet

Ik ben 36 jaar getrouwd

Dus wel een beetje ervaren

Die jalouzie kan je ook aan werken

Misschien met hulp

Waarom ben je bang om verlaten te worden?

Ieder mens maakt dat mee in zijn of haar leven

op een gegeven moment gaan mensen waar je van houdt weg of dood

Dat moet je leren, om er mee om te gaan

En jalouzie komt toch vaak voort uit onzekerheid

Zeker als je erg van iemand houdt

Zoals nu jouw vriend

Maar het kan hem ook gaan benauwen

Een soort claim gedrag

En een mens is nooit iemands bezit

Ik denk als je wat hulp zoekt

je hier uit kan komen

wellicht samen met jouw vriend

• Marco

Ha die Brigitte,

Wat heb jij alles duidelijk neergezet. Ik kan me zo ontzettend vinden in jouw gedrag. Heb hier zelf ook heel erg mee te kampen en weet me op dit moment ook geen raad met mijn eigen gedrag.

Mocht ik weer eens een jaloerse bui hebben, dan bel ik meestal een vriend of vriendin waarvan ik weet, dat ze de dingen weer een beetje in perspectief kunnen zetten voor me. Ze kunnen er soms voor zorgen dat ik mezelf relativeer op zo een moment..

Verder heb ik helaas nog geen andere oplossing gevonden. Mocht jij een oplossing vinden binnenkort, dan zou ik dat graag van je horen. Het maakt een enorme storm in je hoofd los, zorgt ervoor dat je relatie stukloopt en dat dingen gebeuren waar je eigenlijk niet achterstaat.

M.

• Brigitte

Hoi Marco,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een boek gekocht en dat ben ik op dit moment aan het lezen. Het helpt echt heel goed.

Er wordt uitgelegd dat er drie soorten jaloezie zijn en via verschillende tests kun jij erachter komen wat voor soort jaloezie je hebt. Echt heel interessant om te weten, omdat je dan jezelf ook beter begrijpt en het is ook makkelijk om aan je partner voor te leggen, zodat die het ook beter kan begrijpen. Verder in het boek licht ze allerlei manieren toe hoe je welke soort jaloezie kunt bestrijden er er mee om kunt leren gaan.

Auteur: Pieternel Dijkstra

Titel: Jaloezie - Omgaan met jaloerse gevoelens

Kosten: €13,95

Misschien heb je er ook wat aan?

Groeten Brigitte

• Aniek

Brigitte schrijft: - Ik loop de kamer in waar mijn vriend achter de pc zijn mail zit te lezen of op MSN zit. Als hij snel al die schermen wegkilkt, bam, daar gaan mijn gedachten en gevoelens weer op automatisch piloot… Ik vraag me dan af: Wat zit hij uit te vreten? Verbergt hij iets voor mij?

Ik vind dit geen ziekelijke jaloezie. Het is toch vreemd dat jouw vriend alles weg moet klikken? In een open relatie klik je niets weg omdat je niets te verbergen hebt lijkt mij. Jouw vriend kan er op een gegeven moment ook misbruik van gaan maken. Soms zit jaloezie op de goede plaats. Misschien is er wel rede toe…

• Marco

Zelf ben ik heel open en mag mijn mail/sms of wat dan ook worden gelezen. Wanneer mijn vriendin een sms ontvangt of sms verstuurd, ben ik erg nieuwsgierig wie dat is. Ik vraag dan ook vaak “wie is dat?”, net als na een telefoontje.

Er wordt dan gezegd dat ik controleer of dat ik jaloers ben. Maar in hoeverre is zo een vraag normaal?

• Marco

Dank je wel hiervoor.. Ik ga hem bestellen! :)

• Ellen XL

Ik denk dat de normaliteit van de reactie afhangt van de hoeveelheid telefoontjes, sms-jes en weggeklickte pagina's.

Hebben jullie daar iets aan Brigitte en Marco?

Ik ben zelf helemaal niet jaloers maar een beetje gezonde achterdocht mag je wel hebben denk ik als het antwoord “vaak” is.