De reden waarom ik het vraag, is omdat ik zelf nogal eens merk dat iedereen een andere definitie van vriendschap heeft en wat er zou moeten in een vriendschap.
En hup, dan vallen al ontzettend veel mensen af, omdat een vriendschap eigenlijk onvoorwaardelijk zou moeten zijn.
Ik hou er bijvoorbeeld niet van om in een stramien te zitten. Ik moet me bijvoorbeeld niet verplicht voelen om iemand elke week te bellen, bijvoorbeeld. En een spontane afspraak…tsja, helaas. Daar ben ik ook niet zo voor. Dus aan mij zou je al een slechte hebben, terwijl ik op ander gebied misschien juist wel heel waardevol zou kunnen zijn.
Wat ik er mee wil zeggen, is dat jouw verwachtingen op het gebied van vragen om hulp wellicht niet groot zijn, maar misschien op een ander gebied wel.
Misschien werkt dit benauwend voor mensen, waardoor zij een afstand in gaan bouwen.
Ik heb bewust afstand genomen van eerder genoemd persoon, omdat ik vond dat zij teveel zwelgt in zelfmedelijden. Aangezien ik heel mijn jeugd heb doorgebracht met iemand die alleen maar de gebeten hond uit kon hangen, heb ik daar een behoorlijk broertje dood aan. Ik kan er ook echt niet tegen als iemand alleen maar klaagt en niets doet om iets aan zijn of haar situatie te veranderen.
En daar hebben we nu mijn zwakke punt. Echt een niet al te best karaktertrekje. Maar… nu komt het…. ik heb haar (en haar zoontje) een aantal jaren geleden een behoorlijke tijd in huis genomen toen ze in de “eerste”scheiding lag. (dit wordt de tweede)Daar ben ik namelijk wel heel goed in. Praktische hulp bieden. En ik zou het zo weer doen. Maar dat wil zij nu even niet.
Dus voldoe ik niet aan haar verwachtingen en zij ook even niet meer aan de mijne.
Dat zijn dingen die gebeuren, maar er zijn veel meer mensen, die iets positiefs te bieden hebben. In plaats van te hangen aan hoe een ander zou moeten zijn, onttrek ik positiviteit aan anderen die nooit perfect zijn, maar wel heel dierbaar. En wiens gezelschap geen leegte moet vullen in mijn eigen leven, maar een waardevolle aanvulling is op wat ik al heb.
Dus tel ik mijn zegeningen in plaats van mijn verliezen.
Heel epistel, misschien heb je er helemaal niks aan….maar misschien ook wel.
Ik hoop het. Succes ermee. en laat nog eens weten hoe het je verder vergaat.