kerstgedachte...

• azalaia

Houden we ons nu zelf voor de gek in de laatste week van elk jaar, om te denken dat kerstmis voor even vrede op aarde zal geven……..om dan te denken/hopen dat het allemaal wel meevalt met alles als veel mensen zitten te dineren met kerstkalkoen, eendenborst, ganzenlever…….(dierenleed van de bovenste plank) of een gewone bal gehakt….

Zijn mensen nu echt zo blij met al die zinnige en onzinnige commerciële kerstcadeaus?

Isdit dit het nu?

Is dit vrede kopen voor een paar dagen om dan op 31 december niet wetend meer hoe je je honden met goed fatsoen nog kan uitlaten vanwege de miljoenen euro's verslindende knalpotten…..

Eén knal op 31 december om 20.00 uur kan genoeg zijn om mijn 2 honden niet meer vanachter de wc pot vandaan te krijgen.

Voor hun is het oorlog, voor mij is het één grote geldverslindende uitspatting waarbij velen zich in januari grote zorgen maken hoe ze financiee'l de maand kunnen doorkomen, ook nog 31 dagen lang. Salarissen/uitkeringen worden vaak vóór de kerstdagen gestort.

Vrede op aarde…. hoe lang zit ik hier al niet op te wachten…..

Groeten van azalaia.

• Josien

Beste Azalaia,

De kerstgedachte zoals wij die tegenwoordig kennen is niet de ware gedachte achter het Kerst zoals ik het zie. Het kindje Jezus werd niet geboren in een paleis, dronk niet uit een zilveren beker, had geen kleertjes van satijn… welnee, dat kindje werd geboren in een stal, herders (toendertijd volk waar op neer werd gekeken) bezochten hem en bewezen hem eer…

Dat is Kerst, de geboorte van een Goddelijk Kind, en dat is de sobere gedachte die ik met name wil hebben bij kerst 2006. Het zal misschien voor even een schijnvrede zijn, voor even niet denken aan alle ellende op deze aardkloot. De commerciele kerst, het vreten, de versierde huizen, de glitters is het tegenovergestelde van wat kerst in werkelijkheid bracht. Ik vind dat als je moeite hebt met de commercie je bewuster kerst zou moeten vieren, waarom zou je je laten stressen? Niet doen ! Tuurlijk, je maakt je druk, want als jij het niet doet dan doen anderen het wel en daar heb je moeite mee. Maar, Azalaia, jij kunt alleen zelf je verantwoording nemen, zelf je kleine steentje bijdragen en proberen daar iets van uit te laten gaan.

De gedachte aan kerst leert mij afhankelijkheid, ik kan nooit in mijn uppie deze wereld, die ronddraaiende piepende en knarsende bol, redden. Ik heb dat kindje wel nodig gehad. Hij mocht in mijn hart groeien tot de Vredevorst, ik mocht Zijn geweldige offer aanvaarden. Het offer dat Hij bracht op Golgotha (Goede vrijdag), ik mocht met Hem sterven (aan mezelf) en ben samen met Hem opgestaan in een nieuw leven (Pasen). Hij heeft mij gevuld met Zijn Geest (Pinksteren). Zo leef ik nu, en mag het iedere dag bij mij Kerst, Pasen, en Pinksteren tegelijk zijn.

Doordat ik weet dat alles in Zijn Hand is hoef ik niet te vrezen voor de afbraak van deze aardbol. Het mooiste komt nog in mijn ogen. Maar ik heb ook verantwoording en wil wel dit erfgoed in ere houden. Ik weiger met kerst meer te eten dan gewoonlijk, we eten wel lekker, maar dat doen we dagelijks. Ik probeer mijn kleine steentje bij te dragen, de fiets te nemen ipv de auto, niet mijn hele huis behangen met kerstverlichting, omzien naar de zwakkeren, en op die kerstdag ben ik blij met wat er jaren geleden afspeelde in die armetierige stal, mijn God wilde geen pracht en praal. Hij wilde komen als mens en net als wij beginnen bij een pril mensenbegin, een klein hulpeloos babytje dat geheel afhankelijk was. Hij wilde zich verlagen tot minder dan ons, geen wieg, geen baby-uitzet die klaar lag, niets, niemendal. Deze kerst, anno 2006 wil ik weer in alle stilte tegen Hem zeggen:“Lieve Heer Jezus, U bent welkom in deze wereld die wacht op U”“ Deze wereld die meer nog dan anders U zo hard nodig heeft, ook al willen we alles zo graag zelf proberen. Deze kerst wil ik weer alle mensen die Hem het hardst nodig hebben bij Hem brengen, wil ik na het eten Liedjes zingen met onze kinderen tot Eer van Hem. Wil ik in alle stilte zeggen:”“DANKUWEL”" En stil worden, omdat ik dit wonder ten diepste niet begrijp, omdat het mijn verstand te boven gaat en daardoor elk jaar weer zoveel tegelijk voel, verwondering, pijn om Zijn lijden, ontzag en een onvoorwaardelijke liefde van Hem die mij boven alles uit doet stijgen….. Ja, zelfs boven het kerst wat de commercie mij wilt laten geloven uit.. boven dat alles uit kwam er een Vriend voor mij ter wereld…. en daarom, alleen daarom werd het echt Kerst…

Ik hoop, lieve Azalaia dat je echt Kerst mag vieren in je hart !

Liefs

Josine

• azalaia

Hallo Josien, dit is een prachtig kerstverhaal, en ook al ben ik niet gelovig zoals jij bent, ik meen het oprecht.

Juist met feestdagen, maar ook op gewone dagen, keer ik geestelijk in mijzelf en zie ik met lede ogen toe dat voor veel mensen dit soort van dagen nepverschijningen zijn, geldverslindende kerstuitspattingen.

Dit komt mede door de mens zelf die niet meer weet waar ie aan toe is in deze wereld,

a-politieke flodderkonten moeten dit land besturen, de dreiging van terroristische aanvallen, ook op europa, zoveel dingen die worden wegbezuinigd in dit land….

En dat vind ik erg jammer. Juist door het sobere te eren, te waarderen ook op het gebied van voedsel, viert men veel meer kerst en oud en nieuw dan zoals het nu meestal gaat.

Ik heb nog nooit meegedaan aan vreet- en braspartijen omdat ik dan voel mezelf niet meer te zijn.

Maar nogmaals, je hebt een prachtig kerstverhaal neegezet.

Groeten van azalaia.

• Ronald Kremer

Ik wens jullie ook vrede in je hart. Ik ken het zelf, net als Josien en wil daar anderen van uitdelen.

Wat ik laatst las is afkomstig van ‘het babytje zelf’:

Toen hij (dat is Jezus) Jeruzalem voor zich zag liggen, begon hij te huilen over het lot van de stad. Hij zei: ‘Had ook jij op deze dag maar geweten wat vrede kan brengen! Maar dat blijft voor je verborgen, ook nu.

Mensen weten niet wie of wat vrede kan brengen in hun harten en zoeken het overal en nergens.

Overigens kijk ik niet neer op anderen, zelf zocht ik ook 33 jaar lang…

Sinds ik heb ontvangen wat het kindje Jezus kwam brengen voor de mensen heb ik rust. Dat wil niet zeggen dat ik me nu onttrokken heb aan de hardheid van dit leven!

Ik heb er vol deel aan, misschien zelfs wel meer dan daarvoor.

Ook ik huil om het leed in deze wereld.

Jesse van 8 (zelfde naam + leeftijd als mijn zoon)….verschrikkelijk!

Zelf ben ik getrouwd.

We gingen door en diepe crisis de afgelopen twee jaar.

Sinds kort heeft ook mijn vrouw haar rust gevonden bij God.

Een wonder waardoor ze nu in staat is af te rekenen met de leugens waarmee ze liep….

Het leed en de zoektocht van velen naar voldoening/uittocht uit eenzaamheid/begrip/gekend worden gaat niet aan mij voorbij.

Gisteravond nog een mannenpraatgroep geleid.

Byzonder om te zien hoe de liefde van Jezus mensen aanzet tot het opruimen van oude dingen en herstellen van kapotte relaties.

Mannen die openlijk met elkaar delen wat in ze omgaat, ook de zwarte dingen!

Mannen die kwetsbaar durven zijn over de meest intieme dingen in hun leven/gedachten/gevoelswereld.

Ik dnak God voro vrede in de harten van deze mannen!

De vrede is echt en duurzaam. Velen geloven er niet (meer) in.

Mensen geloven dat ze onveilig zijn en overal het gevaar loert. Zit natuurlijk waarheid in echter rekenen ze buiten de beschermer van leven: God! omdat ze niet in Hem geloven.

ALs mensen wisten wat hun vrede zou brengen zouden ze echt kerst kunnen vieren. En geloof me dan heb je geen opgesmukte poeha nodig om je een beetje happy te voelen. Het heeft ook te maken met gerichtheid. Opvallend hoe mensen gericht zijn op hun eigen geluksgevoel.

Zorgen voor anderen is iets waar mensen geen geluk meer uit lijken te kunnen putten…

Fijne kerst!!!!

Gr. Ron

• azalaia

Ron, als jezelf niet gelukkig bent, zie je ook niet het geluk van anderen.

Ik bedoel dit in algemene zin.

Gelukkige en tevreden mensen zijn in staat anderen te helpen ook het geluk te vinden en vrede in het hart.

Zorgen voor anderen zou heel gewoon moeten zijn, echter in dit land laat men grotendeels de zorg over aan verpleeghuizen/instellingen.

In veel anderen landen is zoiets een groot schandaal.

Het is maar net hoe men dit opvat.

Soms kan zorg wel zo zwaar zijn dat je het wel moet overlaten aan een instelling.

Maar er is ook andere zorg in de vorm van aandacht voor je medemens als is het maar een klein beetje, 15 minuten per dag.

Ook aandacht voor dieren, want die hebben dezelfde zorg en welzijn nodig als de mens.

Zonder aandacht, zorg en liefde kan kan geen mens (over)leven.

Mensen hebben dieren nodig, ongekeerd niet!

Groeten van azalaia.

• Josien

Ja, de wereld is een puinhoop, ons bolletje draait knarsend en piepend zijn rondjes,

We zijn als mensen niet in staat gebleken om verantwoord met ons erfgoed om te gaan. We zijn ik-gericht, we verzieken het milieu door overconsumptie, we denken met name aan onszelf. Erg vreselijk allemaal. Ben erg blij dat de aarde nog een keer vervangen wordt (maar dat is mijn verwachting, voor mensen die die verwachting niet hebbenis het erg uitzichtloos… )

Bewustwording is een begin van veel goeds, denk ik. Als iedereen in de wereld dagelijks aan anderen zal denken dan komen we toch met zijn allen een heel eindje. Niet omdat wij de aarde moeten redden, maar om in het leven van anderen wat vreugde te brengen… Om ons staande te houden in een wereld verloren door schuld. We hebben allemaal ons eigen kruis te dragen Ron, fijn dat je vrouw samen met jou dezelfde Liefde mag delen, het drievoudige snoer he…

(wij hebben dat nog niet, maar er zijn grote kleine veranderingen bij mijn ega, ik ben er elke dag weer blij om, zo mooi om een mens te zien groeien naar het Licht, als een bloem die dagelijks een stukje verder opengaat…. ik moet geduld leren, maar kan niet wachten, want er komt een moment… PATS…dan gaat in zijn leventje het roer compleet om… dat merk je gewoon…)

Tot slot nog voor alle lezers de tekst van een lied, ik hoop, Azalaia dat jij je er ook in kunt vinden, het gaat om onze liefde voor onze medemensen. Zelf ben ik de laatste tijd erg aan het nadenken over de tienden van christenen en denk dat dat ook van ons in tijd verlangt wordt, tien procent van onze tijd geven…. 4 uur per week, dat lijkt in het hedendaagse Nederland nog een groot offer, groter dan de tienden in geld…

Geef mij nog 5 minuten voor

de brief die ik niet schreef

en waardoor in een mensenhart

een koude leegte bleef

Geef mij nog 5 minuten voor

een lach spontaan en blij

waardoor ik licht en warmte bracht

in harten rondom mij

Geef mij nog 5 minuten Heer

misschien dat het iets wordt

Ach, geef mij een heel leven Heer

minuten zijn zo kort

(herkomst is mij onbekend)

Liefs

Josine

• Ronald Kremer

Mooi wat je schrijf tover je partner! Volhouden in je liefde voor hem, onvoorwaardelijk he!?

Geduld is onderdeel van liefde die je gratis en vor niks kunt ontvangen maar dat weet je!

Wil je nog graag wijzen op een conferentie in maart van Neil Anderson. DEnk als je hierop googled je er wel komt…..

Ik kan het je van harte aanraden, heeft bij mijn vrouw zeer veel opgeleverd!! (ze wilde er overigens zelf heen)

Tien procent van je tijd is volgens mij meer dan vier uur per week (knipoog -:) )

Overigens is de schuldvraag iets wat me de laatste tijd opvalt dat mensen daar erg veel mee bezig zijn. Gebeurd er iets op straat dan zie ik aan de gezichten de verwijten rondvliegen. Geen vergeving, mensen zijn erg onverdraagzaam naar elkaar. Wat heerlijk dan om ruimte te hebben en vanuit ruimte voor de ander te reageren. Ik merk ook dat mensen daar van opkijken!

Dat is gaaf om te merken.

Spred the light!!!

Veel plezier de komende tijd!!!

• Lezer

Hoezo WIJ ………….?

Spreek voor jezelf, oordeel niet over anderen. Dat zou de mensheid goed doen.

• azalaia

In de wij-vorm spreken is een welbekend verschijnsel, dat weet jij ook, en dat wil nog niet zeggen dat ik veralgemeniseer.

Wat de mensheid ook goed zou doen Lezer, is i.p.v. kritiek leveren, een normale reactie geven en iets vertellen hoe JIJ de dingen ervaart, denk je zelf ook niet Lezer ?

Groeten van azalaia.

Lezer schreef:

>

> Hoezo WIJ ………….?

>

> Spreek voor jezelf, oordeel niet over anderen. Dat zou de

> mensheid goed doen.

• Josien

Ja, onvoorwaardelijke liefde, en we houden vol.. er gebeurd momenteel zoveel met hem. Gisteren zei iemand over hem:ïk zie en verlangen in hem om zichzelf helemaal aan God te geven…

Dat is voor mij natuurlijk een geweldige bevestiging. Ook hij heeft een conflict met zijn vader, nog steeds verwijdering tussen hen. Pas nu besef ik dat hij deze verwijdering nodig heeft om tot zijn Hemelse Vader te komen. Die echte vaderliefde te ontdekken..

Groetjes

Josine