kerstgedachte...

• Douce

Dat zit in ieder van ons, veel meer portentie dan gedacht. De goddelijke vonk, wat wil je nog meer. Alleen gaan velen gebukt onder van alles en nog wat, terwijl we liefde zijn…, bewustwording van is dan in het geding.

Gr. Douce

• azalaia

Hallo Harineke,

Bedankt voor je antwoord.

Met schijnvertoning bedoel ik in het algemeen dat als in de wereld kerstmis wordt gevierd, dat het in die paar dagen heel mooi en vredig is.

Vaak komt er ook een bestand tussen oorlogvoerende landen dat ze tijdens de kerstperiode elkaar niet zullen beschieten.

Nog niet 1 dag later is het weer mis.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn van kerstmis.

Kerstmis is toch stilstaan bij de betekenins van ons bestaan en dat te eerbiedigen, en daar hoef je niet persé een (streng) geloof voor te hebben.

Iemand die nadenkt, een geweten heeft, weet wat goed en slecht is, heeft in feite de “wijsheid” in zich. Je mag het god noemen, maakt niet uit.

Ik zie aan mensen om mij heen, die alles hebben, zich nergens druk over maken behalve over zichzelf, zich arrogant opstellen, die mensen die bij albert heijn voor 300 euro kerstboodschappen halen voor een paar dagen, ja, dan is dit voor mij een schijnvertoning dat niets meer te maken heeft met het werkelijke doel van de betekenis van kerstmis

Ieder moet maar weten wat ie doet, mensen kunnen gelukkig zelf bepalen hoe ze hun leven inrichten en om met jou laatste zin te eindigen met mijn eigen interpretatie:

Heb je naatsten lief ook al hebben ze jou niet lief…..

Pas dan bewijs je dat je een goed mens bent.

Groeten van azalaia.

• azalaia

Als iets –lijkt– voor ons, is het dus niet wat het –werkelijk– is, dus een schijnvertoning…..

Iets is pas wat het is…. en niet wat het lijkt…..

Groeten van azalaia.

Michel schreef:

>

> En toch Azalaia en Ellen,

>

> en toch vermoed ik zo heel stiekem weg dat er in iemand als

> Lezer veel meer zit dan wat het voor jullie lijkt.

• azalaia

Lezer schreef:

>

> Allemaal de schuld van de anderen. Begrijp ik dat goed ?

> Zo wordt het nooit wat, Azalaia.

> Het gaat om de wijze waarop jij denkt over anderen en over

> jezelf.

>

> Lees het prachtige stuk van Michel nog eens rustig .en nog

> eens ..en nog eens.

——————————————————————————————————-

ik moet gapen……. en nog eens, en nog eens en nog eens……:D:D:D

Groeten van azalaia.

• Lezer.

Heb ik gezegd dat het allemaal jouw schuld is ? Nee,

Je plaatst hier een stuk vol met klachten over de mensheid die slecht is.

Over de teleurstelling die je voelt over het leven, over de schijnheiligheid van kerst etc……….

Nu beklaag je je ook over mijn beschuldiging aan jou.

Wat ik probeer te zeggen is dat het jouw gedachten zijn, jouw manier van denken die je het leven moeilijk maken.

Het is jouw keuze om het negatieve te zien .

Omdat ik de woorden en vooral de bedoeling van Michel waardevol vind, attendeerde ik je daarop. Ook al geloof ik zelf niet op die manier in God.

Het enige wat je uit mijn bericht haalde is weer negatief. Niets over de rest.

Het gaat er mij niet om onaardig tegen je te zijn.

Als buitenstaander is het soms eenvoudiger te zien wat er speelt.

Ik reageerde op jouw stuk omdat je het hier plaatste. En omdat ik nou eenmaal niet meehuil met de wolven in het bos ,de dingen niet verhul, zeg ik wat ik denk dat belangrijk kan zijn.

Ik kan alleen maar hopen dat je er iets aan hebt.

Zo niet, jammer.en sans rancune.

• Lezer.

Ellen,

Denk je niet dat het belangrijker is dat A zichzelf kan accepteren?

Haar stukken zijn vol bitterheid . Dat vind ik verdrietig, daarom reageer ik.

Het zal haar niet helpen als ik daar in mee ga.

Ze mag mij aanvallen, dat kan ik hebben.

Of de mensen om A daar ook zo over denken betwijfel ik.

• azalaia

Gelukkig, heb ik het toch voor elkaar gekregen om een dialoog aan jou te ontlokken.

Ik had al gelijk op Michel gereageerd met een uitgebreid antwoord, voordat jij mij hierop attenteerde.

Het is mijn keuze om de negatieve dingen te zien, maar ik zie ook de positieve dingen, maar die halen meestal de kranten niet helaas.

Op dit prikbord wordt meestal over problemen, dus negatieve dingen gesproken, dingen waar mensen mee tobben. Zodra het probleem is opgelost in positieve zin, dan hoor je er zelden nog iets over.

Mijn denken wordt wel mede bepaald door de prikkels van buitenaf, en dat kunnen prikkels van allerlei aard zijn zowel positief en negatief.

Omdat ik oog en oor heb voor wat er gebeurt in de wereld en ik ook een realist ben en niet persé een pessimist, zou je het toch op zijn minst met mij eens kunnen zijn dat de mensheid afglijdt in waarden en normen.

Mensen die dit niet zien of willen zien maken die keus of het interesseert ze niet.

Ik beklaagde mij erover dat je niet gelijk de dialoog met mij aan wilde gaan maar mij wel negatief onderuit haalde in een enkele opmerking en niet onderbouwd.

Ik probeer altijd een duidelijk en persoonlijk antwoord te geven op prikkers en iedereen in zijn/haar waarde te laten.

En ik ben net als jij absoluut geen meehuiler met de wolven in het bos, ik reageer ook op mijn eigen persoonlijke manier maar sta altijd open voor een discussie waar beide partijden en ook andere lezers iets aan hebben en dit prikbord leerzaam is en zich kan plaatsten in één van de prikborden waar mensen elkaar NIET onderuit willen halen, maar willen discusiëren.

Dit niveau verwacht ik ook en ook ik moet hier aan voldoen.

Als buitenstaander is het makkelijker om objectiever de dingen te bekijken, dat is waar, maar niet zonder je te hebben ingeleefd in iemands probleem.

Wat ik positief vind is dat juist deze vorm van communiceren mensen kan helpen beter en sterker in het leven te staan, mensen een hart onder de riem te steken, ze vertrouwen te geven en om te eindigen met jouw mooie franse woorden 'sans

rancune', wens ik je nog een fijne dag toe.

Groeten van azalaia.

• Lezer.

Merci..