kerstgedachte...

• Lezer

Mijn mening is dat ik het slijmerig geneuzel vind.

• azalaia

Iets positiefs zeggen, waar de mens iets aan heeft, dat kun je kennelijk nog steeds niet…

Groeten van azalaia.

Lezer schreef:

Mijn mening is dat ik het slijmerig geneuzel vind.

• Lezer

Eerst mijn mening vragen en dan mopperen ?

Trouwens, je spreekt weer voor anderen.

• Michel

“Vrede op aarde, hoe lang zit ik hier nu al op te wachten…”

Misschien is dit wel jouw probleem beste Azalaia.

Je moet stoppen met wachten.

Je verhaal staat bol van veroordeling over anderen, negatieve kijk op dingen,

machtswellust, egoisme en trots. En ik voel een diepe bitterheid bij je.

Lieve Azalaia, jij moet heeeel diep van binnen iemand gaan vergeven.

En daarbij moet je je verhaal nog 's opschrijven (echt doen he) en dan alle uiterlijkheden eruit schrappen. Blijft niks over. Aangezien het jouw gezichtsveld is, blijft er denk ik ook weinig van Azalaia over….

Kerst is het mooiste wat er is voor wie het begrijpt.

Het is uiterlijke schijn voor wie iets mist.

Lieve Azalaia, je mist veel liefde in je leven, althans dat denk ik.

Hoe meer je dit mist, hoe meer je dit probeert op te vullen met iets anders

(oa door de psychologie, waarom begin je anders zo'n forum). Ik ben maar even heel eerlijk. En hoe meer je de leegte in jezelf wilt opvullen met iets anders dan liefde, hoe vaster je komt te zitten. En daarbij kunnen dieren jouw NOOIT geven wat je echt nodig hebt.

Ik zou maar willen zeggen: Zet je trots opzij, zet al (AL) je trots opzij, en ga 's kijken bij die stal. Waarin dat kind ligt waar iedereen zich zo druk om lijkt te maken. Vooral rond Kerst.

Maar Pasen vind ik oneindig veel mooier. Daar vindt pas psychologie plaats!

Lieve Azalaia, zet alle vooroordelen rond dit onderwerp 's opzij. Wat je ouders je ook geleerd hebben vanuit de zwaar gereformeerde hoek (vergis ik me??) over God.

Ga ZELF op zoek naar LIEFDE, naar GODS LIEFDE. Want die bestaat.

God haat je niet. Hij houdt zielsveel van je.

De ultieme uiting van liefde die ik aan iemand zou kunnen laten zien, is dat een bosje bloemen geven? Een kusje? Handdruk? Trouwen?

Nee, als ik ECHT van iemand zou houden, zou ik m'n leven voor iemand over hebben. Dan zou die persoon zeggen: Goh, hij moet wel heel veel om me gegeven hebben.

Weet je waarom Kerst bestaat? Omdat God zo machtig veel van de mensheid houdt. Hij lag daar zelf. 33 jaar later, een immens lange weg, stierf Hij.

Voor jou persoonlijk. Omdat Hij zo machtig veel van je houdt. En je de weg wilt wijzen. Hij wil niet dat je je hoofd volpropt met kennis. Hij wil dat je je hart vult met Zijn liefde. Zodat je ECHT gaat leven. Hij IS het leven ZELF!!

Buig je wellicht al wat oudere knieen 1 keer. Vanavond nog. En vraag of Hij je hart willen vullen met die liefde waarvan tenminste drie mensen binnen dit topic hem kennen.

Het is deze liefde die mij vrij heeft gemaakt van diepe duisternis, van mijn verslaving, van mijn woede naar mijn vader. En zo verder.

Je leeft niet zonder reden. En je gaat niet zonder reden dood.

Praatjes vullen geen gaatjes. Alleen de waarheid kan jou vrijmaken.

En als je ECHT, WAARLIJK eerlijk durft te zijn (niet meer dan dat) dan zul je ontdekken wat ik, en nog twee anderen hier bedoelen.

Ik zag vanmiddag iemand lopen. Hij droeg een korte broek en een t-shirtje.

Toen ik doorreed, sprongen de tranen in m'n ogen. Ik ben teruggereden, maar hij was al verdwenen. Hem helpen aan een lange broek, dat is kerst, lieve Azalaia. Niet alleen in december, maar het hele jaar door.

• azalaia

Hallo Michel, kijk, dit waardeer ik nou, iemand die voor een moment de tijd neemt om mij iets te vertellen op een positieve manier, daar heb ik wat aan.

Mijn ouders waren niet gereformeerd, hadden geen geloof, ik ben dus a-religieus opgevoed.

Wat ik zei in mijn topic klinkt als dat ik bepaalde mensen veroordeel die van kerstmis een schijnvertoning maken tewijl ik juist een pas op de plaats maak en in gedachten denk aan alle mensen die geen huis hebben, geen eten, een ramp hebben meegemaakt; denk ik ook aan het enorme dierenleed ook in Nederland, juist met de kerstdagen omdat veel dieren hiervoor geslacht worden.

Kan het ook niet helpen, komt ook omdat ik 29 jaar vega ben, ook geen vis.

Dat zal zeker hiermee te maken hebben.

Je hebt gelijk als je zegt om te stoppen met wachten op vrede, want dat is lang wachten vrees ik.

Dit klinkt weer negatief, maar is het dan niet negatief….

Ik voel vrede in mijzelf, ik ben in balans al zou je dat misschien niet geloven.

Ik voel geen vrede om mij heen, ik ben eergisteren nog woordelijk agressief aangevallen en bedreigd door een stomdronken buurman die ook nog naar mijn hond schopte en ik haar nog net op tijd kon wegtrekken.

Dan slaat de schrik om mijn hart omdat ik altijd aardig doe tegen hem.

Nog een voorbeeld: ik heb 2 hondjes, ruim altijd alles op, en nog lopen mensen mij uit te schelden dat ik mijn honden niet bij die boom aan de grachtkant moet laten poepen, terwijl ik plastic zakjes uit mijn jaszak steken.

Ze vinden poepende honden een smerig gezicht…..en ik ben a-sociaal hoe ik het in mijn hoofd haal om in de stad 2 honden te houden.

Ik zeg nooit iets terug, ruim het op, gooei het in de afvalbak en loop door, maar dit soort dingen werken toch door al probeer ik het meteen los te laten.

En na 15 keer zoiets in een jaar tijd, dan ontplof ik en scheld ik iemand uit terwijl ik dit niet wil.

Amsterdammers zijn niet meer wat ze ooit waren vroeger, sociaal en vergevingsgezind. 10 jaar geleden heb ik 2x de politie aan de deur gehad omdat overdag mijn kanarie zong en de benedenburen daar last van hadden.

Ik moest ook overdag een doek over de kooi hangen of anders mijn vogeltje wegdoen. Ik had er 2 in een grote volière en eentje zong er.

Beide heb ik niet weggedaan gedaan, want het was hun manier om mij weg te pesten.

De politie vond het ook belachelijk en sommeerde die mensen om mij verder met rust te laten.

Laat ik jou verder niet vervelen met dit soort dingen.

Nog bedankt voor je uitgebreide reactie.

groeten van azalaia.

• Lezer

Allemaal de schuld van de anderen. Begrijp ik dat goed ?

Zo wordt het nooit wat, Azalaia.

Het gaat om de wijze waarop jij denkt over anderen en over jezelf.

Lees het prachtige stuk van Michel nog eens rustig .en nog eens ..en nog eens.

• Harineke

Hoi Azalaia,

Ik weet niet precies wat je bedoelt met schijnvertoning met kerst.

De mensen die ik ken vieren kerst met een kerstboom, lampjes, kaarsjes, kerstkaarten, DVD's en een wat uitgebreider menu.

Ik ben niet kerkelijk, dus heb daar geen ervaring mee.

Zelf gebruik ik de kerstvakantie om te reflecteren op het afgelopen jaar en te zien welke doelen ik wel gehaald heb en welke niet. Ik stel mijn jaardoelen bij, bekijk hoe ik het komende jaar verder wil en wat mijn plannen zijn.

Ik heb de gewoonte om elke zondag even een beetje te reflecteren, maar zo rond kerst vind ik het leuk om het groter geheel te zien.

Daarnaast ben ik soms ook mijn hele huis aan het opruimen of ben heerlijk aan het hobbyen.

Ik kan ook maar zo midden op de dag een kerst-DVD gaan bekijken. En als ik op eerste kerstdag zin heb om een kozijn te gaan schilderen, dan doe ik dat.

Vier kerst zoals jij het prettig vindt, trek je niks aan van andere mensen. Doe gewoon waar jij zin in hebt.

En wat er verder in de wereld allemaal gebeurt…..tja….ik probeer gewoon in mijn eigen buurt een goed mens te zijn en.

“Heb u naaste lief als uzelf,”….vooral dus eerst maar goed voor mezelf zorgen zodat ik het ook voor een ander kan.

groetjes, Harineke

• azalaia

Dus alles is mijn schuld…… leg dat nog maar eens uit.

Misschien begrijpen ron en michel jou heel goed en kunnen zij mij uitleggen wat JIJ bedoelt met je laatste antwoord.

Het zal dus wel weer aan mij liggen dat ik iets niet begrijp.

Kom op zeg……..!

Als jij respect voor mensen zou hebben dan zou je iets aan mij kunnen uitleggen, verduidelijken. Maar om te zeggen: “Zo wordt het nooit wat, Azalaia……. ”

dan zegt zo'n negatieve uitspraak meer over jou dan over mij.

Groeten van azalaia.

Lezer schreef:

>

> Allemaal de schuld van de anderen. Begrijp ik dat goed ?

> Zo wordt het nooit wat, Azalaia.

> Het gaat om de wijze waarop jij denkt over anderen en over

> jezelf.

>

> Lees het prachtige stuk van Michel nog eens rustig .en nog

> eens ..en nog eens.

• Ellen XL

En jij dan Lezer? Waarom kun je Azalaia niet gewoon accepteren zoals ze is?

En waarom ga je haar dan voorschrijven dat ze het prachtige stuk wat Michel geschreven heeft tig keer over moet gaan lezen…

Eigenlijk had je kunnen weten toen je dit schreef dat het irritant geschreven is.

Probeer ook eerst eens wat zelfkritiek voordat je wat verstuurd :D

Groetjes van Ellen en nog meer wijsheid toegewenst dan je nu al hebt..

• Michel

En toch Azalaia en Ellen,

en toch vermoed ik zo heel stiekem weg dat er in iemand als

Lezer veel meer zit dan wat het voor jullie lijkt.