waarschuwing DKP

  • biet

    Anwita: "Het groepsleven is alles overheersend, maar volledig afhankelijk van de therapeuten. Deze laatsten hebben een ‘therapeutische’ onberekenbaarheid.

    Het contact is gebaseerd op slaafsheid. De angst voor de zeer pijnlijke (en vaak onterechte) vernederingen is wat de clienten aan de therapeuten bindt."

    Martin: In de eerste instantie kan een therapeut in het belang van de behandeling voor een zekere onberekenbaarheid kiezen(i.d.z.v. kiezen bewust dingen even niet terug te geven of juist wel(en wat extremer)). Veel mensen die psychische problemen ondervinden hebben bepaalde denkbeelden die hun psychische problemen in stand houden. En de mens is per definitie ‘conservatief’ in het loslaten of veranderen van die denkbeelden, waardoor in een therapie harde, en soms pijnlijke (als vernedering aanvoelende) confrontatie soms nodig is. Dit zou dan gerechtvaardigd kunnen worden om een proces bij de client op gang te brengen.

    Biet: Provocatieve therapie en onberekenbare reacties kunnen in sommige gevallen volgens mij positief werken in psychotherapie, maar zeker niet bij elke cliënt. Bovendien moet van te voren heel duidelijk worden gemaakt aan cliënt en verwijzer welke therapievorm wordt gekozen en waarom, en welke andere vormen van therapie mogelijk zijn. Ook moet daarbij desgevraagd duidelijk worden verwezen naar onderzoeken waar de therapie op is gebaseerd. Openheid en heldere informatie aan de cliënt zijn belangrijk.

    Ook moet aan de cliënt duidelijk worden gemaakt wat de officiële richtlijnen zijn voor psychotherapie (bij een bepaalde diagnose) en waarom de behandelaar daarvan afwijkt. Bijvoorbeeld in het kader van experimenteel onderzoek naar nieuwe behandelingen of vanwege een afwijkende visie op psychotherapie. In die gevallen moet (vind ik) wel nauwkeurig worden gemonitord dmv vragenlijsten wat de effecten zijn op de cliënten. (Ook twee jaar na de behandeling.) En als die effecten erg negatief zijn, moet de behandeling van die cliënt na enige tijd worden afgebroken of veranderd.

    Een psychotherapeut moet de cliënt inderdaad confronteren met schadelijke patronen in denken en gedrag. Bijvoorbeeld iemand die depressief is kan zich hebben aangewend om niet te zoeken naar oplossingen en positieve gedachten.

    Maar uit onderzoek is gebleken dat het ook belangrijk is dat de behandelaar een vriendelijke uitstraling heeft naar de cliënt en zijn zelfvertrouwen moet proberen te vergroten en duidelijke informatie moet geven over de behandeling. Anwita spreekt over vernederingen en over patiënten die langdurig nadelige gevolgen ervaren. Vernederingen vind ik onverantwoord in een therapie.

    Het verhaal van Anwita doet mij niet denken aan een zorgvuldig experiment. Maar het klinkt verdacht als de roekeloze wilde therapie-experimenten van een paar decennia geleden, waarbij inderdaad veel cIiënten langdurig beschadigd zijn, zonder empirische onderbouwing. Beschadigd doordat die therapieën verwarring gaven, onzekerheid, angst, gevoelens van schuld en ontworteling, enz….

    Er is vaak ernstig geblunderd in therapieland. Het zou goed zijn als daar meer over onderzocht en gepubliceerd zou worden. Therapeuten lijken huiverig om daarover te publiceren uit angst om de psychotherapie een slechte naam te bezorgen. En de slachtoffers hebben vaak niet genoeg kennis en journalistieke vaardigheid om hierover een serieuze discussie los te maken. Of ze denken nog steeds dat het allemaal hun eigen schuld was. Of ze komen niet naar buiten met hun verhaal uit schaamte.

    Ik vind het heel belangrijk dat er een objectief uitgebreid onderzoek komt naar de instelling die Anwita beschrijft. En dan zal blijken of haar ervaringen kunnen worden toegeschreven aan een somber gekleurde bril. Of dat er inderdaad misstanden bestaan in deze instelling.

    Martin: Het kan dat lichamelijke pijnen die je echt voelt, niet een duidelijke lichamelijke oorzaak hebben, maar dat ze ‘zogezegd’ psychosomatisch zijn. Als je je eens bedenkt dat iemand van wie de voet geamputeerd is, nog steeds heel waarachtig pijn aan die voet kan voelen, terwijl hij er niet meer is (fantoompijn).

    Veel mensen met depressies of andere psychische aandoeningen hebben vaak lichamelijke klachten. Niet verwonderlijk, omdat ook een psychische aandoening iets lichamelijk is. Maar nogmaals: Hoe gevaarlijk kan het zijn als iemand tegen je zegt dat lichamelijke pijn tussen de oren zit, terwijl er toch wel degelijk een aanwijsbare lichamelijke oorzaak is.

    Biet: Ook al hebben lichamelijke klachten een puur psychische oorzaak, kunnen ze nog wel reëel zeer ernstig en invaliderend lichamelijk leed en pijn opleveren. Daarover bestaat veel misverstand. En inderdaad zijn lichamelijke oorzaken moeilijk met 100% zekerheid uit te sluiten.

    Een NIP-lidmaatschap is helaas geen garantie voor effectieve psychotherapie. Veel psychotherapeuten onthouden vrijwel zich van enig commentaar, onder het mom van humanistische psychotherapie. Het is wel makkelijk verdienen zo. Maar de cliënt heeft vaak meer nodig dan iemand die zwijgt.

    Ik vind psychotherapie belangrijk maar de algemene discussie erover moet veel kritischer worden gevoerd. Bedankt voor je interessante reactie.

  • Martin

    En bedankt voor jouw waardevolle aanvulling, welke ik volledig onderschrijf!

    Groet,

    Martin

  • Collie

    Zonder het bovenstaande relaas te kort te willen doen… is het ook niet zo dat er mensen zijn met psychische problemen, die bij voorbaat al beginnen te stuiteren en tegenspruttelen zodra een psycholoog hen op de eigen verantwoordelijkheid wijst???

    Vaak beschouwen ze dat dan idd als vernedering en het bagatelliseren van hun problematiek, simpelweg omdat ze niet kunnen accepteren dat je dingen in jezelf wel kunt veranderen, maar niet de hele wereld, ze zien daar een veroordeling van zichzelf in en een vergoeilijking van alles wat buiten hen om gebeurt…

    Ik wil niet zeggen dat dit het geval is bij Anwita, maar ik zie het toch bij veel cliënten gebeuren, ook als ze cognitieve gedragstrainingen doen… Hoe dúrft zo'n psycholoog dan te zeggen dat ze ‘verkeerd denken’, terwijl hij enkel de mogelijkheid om ánders te leren denken aanbiedt.

  • Biet

    Collie: is het ook niet zo dat er mensen zijn met psychische problemen, die bij voorbaat al beginnen te stuiteren en tegenspruttelen zodra een psycholoog hen op de eigen verantwoordelijkheid wijst???

    Biet: Zeker, sommige cliënten gedragen zich in een therapie heel vervelend, koppig en onredelijk. Daarom is het ook wenselijk dat er een persoonlijke klik is met de therapeut. En zoals ik al zei kan ik niet goed over Anwita oordelen zonder dat ik het verhaal van de instelling en van andere betrokkenen heb gehoord. Maar Anwita maakt in eerste instantie op mij een redelijke, voorzichtige en verstandige indruk. En haar uitgebreide verhaal lijkt erg op bepaalde misstanden die vroeger voorkwamen.

    Ook therapeuten zijn vaak eigenwijs en te weinig kritisch op hun uitgangspunten en aannames. En de empirische psychologie is helaas nog erg jong.

  • anwita

    Na alle reacties gelezen te hebben vind ik de discussie die is onstaan erg interessant. Het stuk van Martin is heel helder.

    In mijn bericht zijn de situaties die ik schets inderdaad ook zo uit te leggen. Ben zelf een doorgewinterde ervaringsdeskundige en heb ook ervaren dat de dingen die Martin beschrijft daadwerkelijk deel uit kunnen maken van de behandeling (met positief resultaat).

    Het is voor jullie een moeilijke situatie om te beoordelen. Mijn kant van het verhaal zal ongetwijfeld minder ‘verantwoord’ klinken dan het verhaal van de instelling.

    Het typische is dat ik in de tijd van de therapie absoluut geen moeite had met de behandelvorm. Pas jaren later toen ik ging annaliseren waarom het zo mis is gegaan met mij, zag ik erg ongezonde aspecten in de therapie.

    Wat mij vooral heeft gemotiveert om dit openbaar te maken zijn de vele mensen die ik tegenkom die hele schokkende dingen hebben meegemaakt daar en de moed en kracht niet hebben om een procedure te starten.

    De instelling waar dit gebeurde is een grote, over het algemeen goed bekende behandelplek. De therapie vond plaats op de ambulante persoonlijkheidsharmonisatie afdeling.

    De naam van deze instelling noemen vind ik vrij lastig, omdat het over de hele instelling een slecht beeld geeft, terwijl het in wezen maar een kleine afdeling, en een paar leidinggevende betreft.

    De grens van wat wel en niet kan is heel erg dun. Bovendien speelt ook nog eens de bereidheid van de patient om eigen gedrag onder ogen te zien een erg grote rol. Daarom is het misschien goed te vermelden dat familieleden van clienten ook hebben laten blijken de praktijken ontoelaarbaar te vinden en alleen op verzoek van hun familielid een vervolging achterwege hebben gelaten.

    Daarnaast komt dat ik persoonlijk dus niet geschaad ben door de therapie, maar door mijn korte ervaringen ermee en de verhalen die ik om me heen hoor het een erg zorgelijke toestand vindt. Ik schrijf dus veel meer uit de rol van toeschouwer dan die van een patient.

    Wat de terapeuten betreft, ik neem aan, omdat het een erkende grotere instelling betreft, dat deze allemaal hun papiertjes en kwalificaties op zak hebben.

    Biet: >>Er is vaak ernstig geblunderd in therapieland. Het zou goed zijn als daar meer over onderzocht en gepubliceerd zou worden. Therapeuten lijken huiverig om daarover te publiceren uit angst om de psychotherapie een slechte naam te bezorgen.<<

    >>Maar uit onderzoek is gebleken dat het ook belangrijk is dat de behandelaar een vriendelijke uitstraling heeft naar de cliënt en zijn zelfvertrouwen moet proberen te vergroten en duidelijke informatie moet geven over de behandeling.<<

    Therapeuten hebben vaak nog steeds een imago van onschendbaarheid. Zij hebben immers gestudeerd, dus zullen wel gelijk hebben tegenover het gevoel van een patient. Zelf vind ik het erg belangrijk om een vertrouwensband op te kunnen bouwen, om wederzijds vertrouwen te kunnen hebben in de gemaakte afspraken. De relatie tussen therapeut en client moet bovenal menselijk zijn en een bepaalde mate van gelijkheid bevatten.

    Ben het dus met biet eens dat het goed zou zijn als er meer gepubliceerd zou worden. Bovendien moeten therapeuten van hun voetstuk gehaald en moet er erkend worden dat er blunders begaan worden, dat therapeuten ook hun blinde vlekken en persoonlijke moeilijkheden hebben.

    Ben daarom blij met de discussie die er nu gaande is.

  • Martin

    Anwita,

    Als ik je verhaal zo lees, (1)dat je met terugwerkende kracht onverantwoorde elementen in hun therapie hebt gezien en toen geen moeite had met de therapie, (2) dat je meerdere mensen kent die last hebben van die therapie en (3) dat ook familieleden de praktijken ontoelaatbaar vonden en zelfs vervolging hebben overwogen, DAN lijkt mij de kans groot dat er inderdaad dingen zijn misgegaan(ookal kan ik daar nog steeds niet over oordelen).

    De ‘onschendbaarheid van de psycholoog’ kan de psycholoog vatbaar maken voor een ‘bias’ in hun eigen objectiviteit(daarmee bedoel ik: een onbewuste overschatting van de eigen objectiviteit), waardoor een psycholoog bij een verkeerd oordeel inderdaad zou kunnen zeggen dat de client zijn problemen niet wil inzien. En dat aan de andere kant het heel vaak voorkomt dat clienten de problemen inderdaad niet in willen zien. Je kwestie die je omschrijft draait heel erg om deze vraag, denk ik.

    Biet heeft daarom ook helemaal gelijk als hij zegt dat een NIP psycholoog of een grote erkende instelling helemaal geen garantie hoeft te bieden op effectieve therapie, het kan je alleen weghouden bij oneigenlijke psychologen.

    Ik ben het met je eens dat de psycholoog af moet van die onschendbaarheid. In de psychologie heeft deze discussie in de jaren zeventig heel erg gespeeld. Het resultaat daarvan is dat men liever spreek van ‘clienten’ dan ‘patienten’. Het ideaal van de psycholoog die als gelijke objectief meekijkt naar de problemen van de client, is een mooi ideaal en in veel gevallen zou dat ook haalbaar moeten zijn.

    Maar als ik dan aan extremere gevallen denk, wordt dit al moeilijker. Ik ben zelf geen therapeut, maar persoonlijkheidsstoornissen of psychopathie hebben enkele symptomen die heel tricky kunnen zijn.

    Bijvoorbeeld: Mensen met een narcistische persoonlijkheidstoornis zullen soms bewust de psycholoog om de tuin proberen te leiden, omdat ze vervolgens zichzelf dan de hemel in kunnen prijzen over dat ze ‘zelfs de grote psycholoog’ om de tuin hebben moeten leiden. En in veel gevallen zullen veel mensen met deze stoornis heel vaak van psycholoog wisselen, omdat ze in hun ogen niet goed zijn.

    Dus zelfs dat lijkt me behoorlijk moeilijk nog!

    Maar over jouw verhaal. Heb je gekeken of er ergens een klachtencommissie is die zich over dergelijke verhalen als die van jou buigt. Is het eventueel mogelijk om daar anoniem melding van te maken, als je dat wil? Misschien doet het NIP dit, ik weet het niet. Maar er zou ergens toch een klachtencommissie moeten zijn?

    Martin

  • Collie

    ik zou op zijn minst mijn verhaal doen bij de cliëntenraad van de betreffende instelling, die zijn daar toch ook voor?

  • Collie

    overigens is er hier in Nederland maar 1 instelling die de term persoonlijkheidsharmonisatie hanteert, dus wat dat betreft is het in ene ook meteen duidelijk om welke instelling het gaat. Een instelling die overigens idd goed bekend staat in de tegenwoordige tijd, maar in de jaren 70-80 ging er in heel Nederland wel eea mis binnen de psychiatrie en de psychologie, de inzichten waren destijds behoorlijk anders dan tegenwoordig.

  • Biet

    Anwita: De naam van deze instelling noemen vind ik vrij lastig, omdat het over de hele instelling een slecht beeld geeft, terwijl het in wezen maar een kleine afdeling, en een paar leidinggevende betreft.

    Biet: Als je er duidelijk bij vermeld dat alleen deze afdeling niet goed functioneert, dan hoeven de andere afdelingen van deze instelling daar niet onder te lijden. Maar de directie van de instelling hoort op de hoogte te zijn van de situatie op alle afdelingen en is daarvoor direct verantwoordelijk. Bovendien zouden de andere afdelingen ook aan de bel moeten trekken als ze verhalen horen die niet goed klinken.

    Je kunt in elk geval een klacht melden bij de Inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ). Mogelijk kan dat ook via een anoniem emailadres.

    De stichting Pandora streeft naar verbetering van de positie van GGZ-cliënten en oud-cliënten in de maatschappij. Zij kunnen je adviezen geven, evenals andere patiëntenorganisaties. www.stichtingpandora.nl

    Patiëntenverenigingen in de GGZ:

    www.ggz-clienten.startpagina.nl

    De Cliëntenbond in de GGZ behartigt de belangen van voormalige huidige en toekomstige cliënten.

    De stichting Landelijke Patiënten- en bewonersraden in de GGZ (LPR) coördineert en steunt de activiteiten van bewonersraden van psychiatrische ziekenhuizen en beschermde woonvormen.

  • Biet

    IGZ

    www.igz.nl

    Tuchtcollege

    www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl