Wat is er mis met mij?

  • Lotte

    Hallo allemaal,

    Ik ben een vrouw van bijna 27 jaar en zit met een probleem.

    Ik kom hier niet om van jullie een diagnose te krijgen, ik kom hier ook niet om na jullie eventuele reacties zelf een diagnose te stellen.

    Ik ben gewoon benieuwd naar de mening van andere mensen dan mijn psych en familie.

    Ik loop al +- 13 jaar lang bij allerlei instellingen met mijn psychologische problemen.

    toch schijnt niemand mij te kunnen vertellen wat er “mis” met mij is,

    in het kort zit het zo:

    -depresieve klachten

    -piekeren

    - durf niet met mensen te praten/ heb geen goede sociale vaardigheden

    wordt vaak verkeerd begrepen en begrijp ook andere vaak verkeerd.

    Ik klap dicht waneer mensen “onverwachts” tegen me beginnen te praten

    (bijvoorbeeld op straat)

    - vind het niet altijd fijn om mensen om mij heen te hebben

    (sluit me dan af voor contact)

    -woede niet onder controle kunnen houden

    - kan niet tegen veranderingen dan raak ik compleet van slag

    -chaotisch

    -automutilatie

    -angst om verlaten te worden

    -zwart wit denken

    - in eigen wereldje zitten

    - dwangmatige handelingen

    de eerste diagnose die ik kreeg was een “schoolfobie” volgens de kinderpsycholoog, later bij andere psychologen werd het Borderline of borderline trekken (ik heb nooit zwart op wit gezien dat het Borderline was)

    laatst naar een nieuwe huisarts gegaan en die vond dat het tijd werd om mij op nieuw te laten testen, in de papieren van de psycholoog stond volgens hem alleen maar dat ik een sociale angst had.

    Deze nieuwe huisarts wilde mij vervolgens kunstzinnige therapie aansmeren

    ik zeg aansmeren omdat ik er zelf weinig vertrouwen in had dat schilderen mij na 13 jaar van deze ellende van mijn problemen zal verlossen.

    Iemand in mijn familie studeerd pedagogiek en heeft stage gelopen bij autisten

    zij vertelde mij dat bepaalde aspecten in mijn gedrag gelijkenis tonen met die van de autistische jongeren waar zij mee moest werken.

    Helaas is er niemand die mij op autisme wil laten testen, al zou het maar zijn om het uit te kunnen sluiten. maar zowel huisarts als psych praten gewoon vrolijk over deze suggestie heen

    (wat niet zo moeilijk is in mijn geval)

    Om eerlijk te zijn, heb ik de moed nu na 13 jaar van het kastje naar de muur gestuurd te zijn wel een beetje laten zakken, ik ben het zo zat om de mensen om mij heen en mezelf pijn te doen.

    iemand nog suggesties?

    dit is zo'n beetje mijn laatste roep om hulp.

    in ieder geval bedankt voor het lezen van mijn verhaal, als je tot hier bent gekomen.

    Groetjes.

  • azalaia

    Hoi Lotte, ik kreeg al heel snel het gevoel dat je een autistische stoornis pdd-nos zou kunnen hebben.

    Kijk een op de site: www.autisme.pagina.nl

    en schrijf daar ook eens je probleem.

    Eke huisarts zou je moeten kunnen doorverwijzen naar een instantie die dit goed kan onderzoeken, zeker bij volwassenen.

    Ik heb toevallig net het programma gezien: tot de dood ons scheidt op nederland 1.

    Die man bleek pdd-nos te hebben maar ontdekte dat pas na 20 jaar huwelijk.

    Een emotionele uitzending moet ik zeggen, de tranen stonden in mijn ogen, kijk dit maar eens op de herhaling, misschien herken je veel van jou in deze lieve man.

    azalaia

  • lord wanhoop

    ik sluit me helemaal bij azalaia aan toch zie ik ook aspecten van adhd maar in iedere diagnose kom je wel een deel van alle aspecten tegen maar idd mijn eerste indruk is pdd-nos. ik zou gaan voor een second opiniun. en dan niet bij een particulire psych maar een die is aangesloten bij een ggz instelling. ik wet niet of je huidige/eerdere psych daar bij aangesloten was maar ik zou me zeker door laten verwijzen en mocht jou eigen huisarts dit wijgeren zou ik het via een andere huisarts doen maar zorg dat je bij een ggz instelling terecht komt als je daar tenminste al niet zit.

    ik wens je heel veel sterkte en succes in de toekomst

  • Mark

    Laten we nu met z'n allen niet psycholoogje gaan spelen, hoe goed ook bedoeld. Ik zou een doorverwijzing vragen van de huisarts naar een psycholoog. Ik kan je de psychologen van psyq aanbevelen (veel vestigingen in NL, weinig wachttijd), zie www.psyq.nl

    je kunt goed omschrijven wat er aan de hand is, dus volgens mij moet het lukken om een gerichte diagnose te stellen en je te behandelen.

    succes!

  • lord wanhoop

    er word gen diagnose gevraagt er word een vermoeden gevraagt en een diagnose moet je oog niet via internet halen maar gewoon via een regulire psych ga gewoon naar de huisarts en laat je verwijzen naar een ggz instelling zoals ik al zei en dat is de beste manier

  • Saskia

    Wat is erop tegen om kunstzinnige therapie te doen ?

    Daar zou je wel eens plezier aan kunnen beleven.

    Het activeert een kant van jou bestaan waar je blijkbaar helemaal geen contact mee hebt.

  • Lotte

    Ik zeg niet dat er iets mis mee is

    maar ik zit er niet op te wachten na 13 jaar heen en weergeslingerd te zijn.

    en het is ook weer niet zo dat ik nergens meer plezier aan beleef.

    voor mijn plezier zou ik wel kunnen schilderen ja, maar ik vind dat een beetje zonde van mijn tijd aangezien ik al 13 jaar vergooid heb.

  • Lotte

    Beste Mark,

    Als je mijn bericht goed gelezen had, had je wel gezien dat ik NIET om een diagnose vraag, maar om een mening.

    bij de PsyQ loop ik al 13 jaar, al voordat het PsyQ heette.

    Daar hebben ze na 13 jaar nog altijd geen diagnose kunnen stellen, kwam uit een test dat 1 op 1 begeleiding voor mij het beste zou zijn en groepsmodules niet.

    Maar toch zetten zij mij in Groepsmodules omdat dit beter zou zijn voor de verzekering (ja dit hebben zij letterlijk zo gezegt)

    Het is daar een beetje pappen en nat houden zodat zij het geld kunnen innen.

    Ik ben een aantal keer van psycholoog binnen PsyQ veranderd omdat zij weg gingen, dan kon ik mijn hele verhaal weer opnieuw doen, en dat terwijl zij zouden moeten weten over mijn probleem met vertrouwen en communiceren (schijnbaar geven collega's elkaar ook niks door)

    Dus nee dank je PsyQ hoeft van mij niet zo nodig meer.

    Ik loop er nu nog steeds, en vraag me dagelijks af waarom.

    Probleem is dat de huisarts ook niet echt mee wil werken tot nu toe, ook mede doordat hij over 13 jaar lang bijna geen gegevens heeft doorgekregen van PsyQ

  • Lotte

    Azalaia en lord wanhoop,

    bedankt voor de lieve woorden!

    Ik ga het zeker nog eens proberen bij mijn huisarts.

  • azalaia

    En anders bel je eens een andere huisarts op als deze huisarts niet goed wil meewerke of naar je luisteren, dan zeg je hem/haar eens goed de waarheid, wees mondig, dat heb je nodig in deze harde maatschappij.

    Kom op voor jezelf, een ander doet het niet…

    Je mag me altijd privé mailen als je ergens mee zit, zie info.

    azalaia