Hallo clio, ontheemding betekent eigenlijk ‘' wegzijn van je vertrouwde roots’' en daar zit, wat iemand al zei, het woord heimwee in verborgen.
Jij hebt heimwee naar een vervlogen tijd, een tijd die er niet meer is en ook niet meer zal komen, en dit wordt dan ook nog versterkt door een omgeving met mensen die jou niet vertrouwd zijn. Ik kan mij dan ook voorstellen dat je hier even niet meer mee om kan gaan. Je moet je weer ‘veilig’ kunnen voelen, waar je ook bent en met wie je ook omgaat. De wereld van vroeger was kennelijk een veilig en vertrouwde wereld, de wereld van het heden is een totaal andere en meer vijandige wereld waarin jij je , denk ik…….., niet lekker in voelt en ook niet weet hoe je je hierin moet integreren.
Eén ding, een cliché, is al heel oud, maar een veilige dus betere wereld begint met jou, omdat ik het nu over jou heb.
Je kan 2 dingen doen: je volledig afsluiten en afwenden van de wereld zoals die nu is, of gaan onderzoeken of er iets in zit dat toch ook JOU aanspreekt.
Kennis hebben van de verschillende culturen heeft ook voordelen. Je zou iets kunnen organiseren met die mensen uit die dominante cultuur door eens een spel- avond te organiseren, waarin bepaalde spelltjes bijvoorbeeld taalspelletjes worden gedaan, d.m.v. spreekwoorden en gezegdes in het nederlands en in de turkse of marokkaanse cultuur en dan ze met elkaar te vergelijken.
Muziek in de vorm van cd's uit die culturen en dan lekker dansen.
Problemen of het zichbaar maken van de verschillen kan het beste d.m.v. muziek en gezelligheid, grapjes, opgelost worden.
Echter, een grote groep hetzelfde denkenden tegenover jou als enige anders denkende, dat vergt moed en durf om daar iets in te doorbreken, hier is veel diplomatie voor nodig.
Je zou dit dan ook met iemand van die andere groep kunnen gaan doen.
Betrek sommigen bij je plan en vraag hoe ze erover denken, dan heb je al een dialoog.
Is natuurlijk nog geen garantie voor succes. Als het een gesloten groep is en ze maken jou belachelijk, ja, dan wordt het heel moeilijk.
Verder weet ik het ook niet goed, maar hoop toch dat je iets hebt aan mijn antwoord.
Groeten van azalaia.