Ik stel voor dat wij, ouderen, weer gaan leren liefhebben. Te beginnen met onszelf. Dat betekend egocentrisme afleggen, dus niet langer eerst op ons zelf gericht zijn!
De liefde die mensen nu voor zichzelf hebben gaat niet verder dan een alles overheersende zelfzucht:
Zoveel mogelijk aan je trekken komen om zoveel mogelijk leegte toe te dekken…..
Mensen die liefde in hun jeugd hebben gemist (en bij wie is dat niet het geval?????)
zijn niet in staat (hun) kinderen te geven wat ze zelf niet hebben gehad.
Echte relaties worden amper nog aangegaan.
In deze hypersnelle wereld is daar geen tijd en ruimte meer voor.
Mensen hebben het niet eens meer op een in hun agenda staan.
Van de week hoorde ik nog twee vrouwen van rond de 50 tegen elkaar zeggen: 'ik ga geen feest geven hoor met ons 25-jarig huwelijk.
Zeker al dat geld uitgeven voor een feestje voor anderen, ben niet gek!'
Familie en vrienden tellen niet meer.
In plaats van hen mee te laten leven gingen ze liever naar Kreta…en (bijna) iedereen bgrijpt dat.
Wat er voor mij uit spreekt is dat mensen geen relatie meer voelen, wel zijn ze zich bewust van de kosten van een evt. feest.
Probleemkinderen worden, vooral in de eerste vier levensjaren, gevormd doordat ze geen ruimte krijgen en tegelijk grenzeloos veel mogen.
Met hun ouders krijgen ze geen binding doordat deze niet in staat zijn zich te openen naar hun kinderen laat staan hen liefde en aandacht te geven.
Aan de andere kant doen ouders, om dit gemis (wat ze zelf vaak als schuldgevoel ervaren) te compenseren, van alles in de hoop dat het schuldgevoel weggaat…..
Vroeger leefde men met erg strakke regels waaruit geen liefde sprak. Wel was er daardoor veel duidelijkheid. Al was er juist door al die regels weer een hoop wantrouwen omdat de regels die gelden altijd veel strakker waren dan degenen die ze oplegden zelf konden nakomen (dubbele moraal).
De prio's van ouders waren duidelijk: die lag bij hun gezin.
Er was een bepaalde veiligheid omdat alles ging zoals het behoorde te gaan (iig was men erg daarmee bezig en hield men elkaar scherp in de gaten…).
De maatschappij is erg complex geworden omdat in elk huis een andere samenlevingsvrom/nationaliteit/gezinssamenstelling/geloofsovertuiging enz. woont.
De verschillen zijn groot.
Mensen zijn meer dan ooit verdeeld.
Ieder individu een eigen overtuiging.
Ieder uniek mens behoefte aan een eigen aanpak.
Dat red je niet zonder liefde.
En dat komt nu bloot te liggen! (als je het mij vraagt….)
In plaats van kinderen een bepaald sticker op te drukken als alibi om door te leven
zoals we leven zouden we moeten erkennen kinderen amper nog iets te bieden te hebben.
Zo snel wij als grote mensen dit erkennen zouden we op zoek moeten naar degene die ons kan bieden (met terugwerkende kracht) wat wijzelf in onze kindertijd gemist hebben. Een herstelproces.
Mensen van dit forum die mij kennen weten wie Diegene voor mij is gebleken (en voor vele anderen)…
Echt, het loont om te zoeken naar echte vulling (liefde)!
En onze kinderen zijn er enorm bij gebaat!!!